چطور گربه را بشوییم و به او غذا بدهیم؟

faateme1366
دو اصل مهم تمیز کردن و غذا دادن به گربه خانگی تان احتمالا بیشترین دغدغه شما درباره نگهداری از این حیوان ملوس است. ما در این مطلب اصول شستشو و غذا دادن به گربه ها را برایتان آورده ایم.

چطور گربه را حمام کنیم؟

تمیز نگه داشتن یک گربه سخت نیست، از آنجایی که گربه ها عادت دارند کثیفی ها روی بدن خودشان را لیس بزنند. اما در صورتی که بچه گربه تان بیرون از خانه بازی کرده بود یا هنوز توانایی تمیز کردن خودش را نداشت، می توانید تا هفته ای دو بار او را حمام کنید، نه بیشتر. باید بدانید که هیچ گربه ای از اولین حمام زندگی اش به خوبی یاد نمی کند، پس صبور باشید و بدانید رفته رفته همه چیز راحت تر خواهد شد.

۱ . یک تشت یا سینک داخل دستشویی را پر از آب ولرم کنید. یک شامپوی بچه و ۲ دستمال و یک حوله کنار بگذارید.

۲ . اول کمی پاهای بچه گربه را در آب فرو کنید و بعد بیرون بیاورید. بعد آرام آرام با دست رویش آب ریخته و با کلمات محبت آمیز با او صحبت کنید.

۳ . شامپو بچه را تنها روی بدن بچه گربه بریزید. با یکی از دستمال ها می توانید بدنش را کامل بشویید.

۴ . سپس با آب ریختن شامپو را پاک کنید. اگر بچه گربه بیش از حد چنگ می زدند، بهتر است لباس های آستین بلند تنتان کنید.

۵ . در نهایت او را لای دستمال دوم بچیچید و سپس درون حوله بگذارید.

۶ . خشک کردن بچه گربه تا خیلی مهم است، چون کم کاری در آن می تواند باعث سرماخوردگی گربه تان شود. همچنین می توانید سشوار را با فاصله از گربه تان بگیرید تا سریع تر خشک شود.

 

چطور به بچه گربه خانگی غذا بدهیم؟

یک بچه گربه در هفته های اول زندگی اش تنها می تواند شیر بخورد. اما باید بدانید که تعداد دفعات آن در روز زیاد است! یک بچه گربه چیزی حدود ۱۰ وعده شیر در طول روز می خورد، چون بدنش به آن احتیاج دارد. برای اینکه به روش درست به بچه گربه تان شیر بدهید، به نکات زیر توجه کنید:

۱ . برای بچه گربه شیر بدون لاکتوز خشک (مخصوص نوزادها) یا شیر مایع بدون لاکتوز بخرید و آن را بجوشانید.

۲ . یک بچه گربه از اول نمی توانید شیرش را لیس بزند، پس لازم است برای او یک شیشه شیر مخصوص تهیه کنید و برای شیر خوردن کمکش کنید.

۳ . اگر مادر بچه گربه بود، شکم بچه اش را لیس می زد تا دل درد نگیرد. حالا که مادرش نیست، شما این کار را انجام دهید. موقع خوردن شیر یا بلافاصله بعد از آن، شکم بچه گربه تان را ماساژ بدهید.

۴ . شرهای مختلف ممکن است با گربه شما ناسازگار باشند، پس بگردید و شیر مناسب را پیدا کنید. همچنین برای رفع نفخ بچه گربه تان از داروهای ضد نفخ با تجویز یک دامپزشک استفاده کنید.

 

مسئله تغذیه مهمترین بحث در پرورش و نگهداری تمامی حیوانات خانگی است . همانطور که می‌دانید تغذیه مناسب پایه و اساس یک زندگی سالم بوده و برعکس تغذیه غلط می‌تواند منشاء بسیاری از اختلالات و بیماریها شود .گربه‌ها در مقاسیه با سگها ، به غذا ، پروتئین و انرژی بیشتری (نسبت به وزنشان) نیاز دارند ولی از جهت دیگر از آنجایی که آنها ساعات زیادی از روز را به استراحت و خواب می‌پردازند و از این رو استعداد بیشتری برای بزرگ شدن و چاق شدن دارند ، عدم توجه و دقت کافی به تعادل جیره غذایی آنها ، باعث خواهد شد که زود چاق و تنبل شده و این امر باعث کاهش محبوبیت آنها بعنوان یک حیوان خانگی دوست‌داشتنی خواهد شد . همانطور که می‌دانید گربه‌ها حیوانات گوشتخوای هستند . آنها در طبیعت به شکار پرنده‌ها و جوندگان پرداخته و غذای مورد نیاز خود را از این طریق بدست می‌آورند و البته علاوه بر گوشت ، استخوان و گاهی برخی سبزیجات نیز بخشی از جیره غذایی آنها را تشکیل می‌دهد . ولی باید بدانید که یک گربه وحشی که در طبیعت زندگی می‌کند و غذای خود را با شکار کردن و با تحرک و زحمت زیاد به دست می‌آورد و گربه خانگی و اهلی که از کمترین تحرک برخوردار بوه و غذای خود را همیشه بصورت آماده از صاحب خود دریافت می‌کند احتیاجات یکسانی ندارند ، بنابراین هیچ موقع کیفیت و کمیت جیره غذای آنها مشابه هم نخواهد بود . با این حال همانگونه که مطلعید ، یک جیره غذایی ، موقعی مناسبت و متعادل است که تمامی احتیاجات غذایی شامل: پروتئین ، چربی ، کربوهیدارت ، ویتامین‌ها ، مواد معدنی و انرژی را برای بدن موجود زنده ، تأمین کند .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ