هفت اشتباه در سفره ی ایرانی (قسمت اول)

پانته آ توتونپیان
دراین مطلب دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی به شما خواهد گفت برای خوردن خوراکی‌های مختلف بهتر است چه نکاتی را رعایت کنید و از خوردن کدام مواد غذایی با هم خودداری کنید تا بدنی سالم‌تر و زندگی شاداب‌تر داشته باشید...

از زرشک‌پلو و مرغی که پای ثابت مجالس عزا و عروسی‌مان است تا ماست و ترشی کنار غذای‌مان و حتی میوه‌های مختلفی که با هم مصرف می‌کنیم، همگی باعث اختلال سلامت‌مان شده‌اند. شاید بسیاری از غذاهایی که شما در یک سفره کنار هم می‌چینید، سلامتی‌تان را تهدید کند و میل کردن آنها با یکدیگر در یک وعده هیچ خوشایند نباشد.

از زرشک‌پلو با مرغ تا باقالی‌پلو با ماهی

زرشک‌پلو گزینه مناسبی برای همراهی مرغ نیست! بااینکه از دیدگاه طب سنتی تمام گوشت‌ها طبع گرمی دارند، اما در این میان ماهی از همه سردتر است و بعد از آن مرغ قرار دارد که طبعش نسبتا خنک است، بنابراین همراهی مرغ با زرشک که طبع سردی دارد، باعث سردتر شدن طبع مرغ شده و می‌تواند هضم غذا را برای بدن سخت‌تر کند، پس بهتر است در خوردن چنین غذایی زیاده‌روی نکنید یا زعفران را چاشنی کار کنید.

مچنین باقالی‌پلو با ماهی در عین خوشمزه بودن، ترکیب چندان مناسبی نیست چراکه باقالی نفخ زیادی ایجاد می‌کند و ماهی هم در میان گوشت‌ها سردترین طبع را دارد و رطوبت ایجاد می‌کند. ازآنجا که رطوبت پایه به وجود آمدن نفخ است، خوردن باقالی نفاخ همراه ماهی می‌تواند فرد را دچار باد شکمی کند، البته اگر به خوردن چنین غذایی علاقه دارید، بهتر است ابتدا ماهی را در سسی از روغن کنجد و ادویه آویشن و نهایتا مقداری آرد خوابانده و بعد سرخ کنید تا طبعش متعادل شود.

بهترین همراه غذا

 از نظر طب سنتی بهترین و ایده‌آل‌ترین کار این است که در هر غذا، نوشیدنی و چاشنی به‌تنهایی خورده شود یا همراه با مصلحاتش مصرف شود تا مزاج فرد را دچار اختلال نکند، مثلا برای همراهی غذا سبزی‌ها به‌خصوص ریحان، ترخون و تره که طبع گرمی دارند بهترین گزینه‌ هستند. سالاد و ماست، هر کدام به صورت جداگانه، بهتر است به‌عنوان میان‌وعده استفاده شوند و حداقل یکی، دو ساعت قبل از غذای اصلی خورده شوند.

در ضمن یادتان باشد اگر برای همراهی غذا ترشی را انتخاب می‌کنید یا غذای‌تان حاوی آبلیمو است، از خوردن ماست و لبنیات همراه آن صرف‌نظر کنید.

تن‌ماهی را با تخم‌مرغ نخورید

حتما شما هم تا به حال یکبار روی تن ماهی‌تان تخم‌مرغ شکسته‌اید! یا شاید عادت دارید نیمروی‌تان را با نان و پنیر میل کنید، یا مخلوطی از گوشت گوسفند و گوساله را در خورش‌های‌تان بریزید اما خوب است بدانید هیچ‌کدام از اینها نه‌تنها ترکیبات خوبی نیستند که حتی طب سنتی آنها را منع کرده است. درحقیقت غذاهای مختلف در طب سنتی به دسته‌های مختلفی تقسیم شده‌اند که در آن میان خوردن سه دسته از غذاها با هم به‌شدت منع شده: لبنیات، تخم‌مرغ و گوشت‌ها. یعنی هیچ‌کدام از این غذاها را (دو به دو یا هر سه را با هم) مصرف نکنید چون هرکدام از آنها یک غذای کامل هستند، حتی برای مرینیت (مزه‌دار) کردن ماهی و بعضی گوشت‌ها آنها را در تخم‌مرغ نخوابانید.

ماست و ماهی، یک ترکیب نامناسب

طب سنتی چهار مرحله هضم را برای غذاها تعریف می‌کند و درنهایت معتقد است غذا با گذراندن این مراحل هضم‌ تبدیل به بافت‌های بدن یعنی پوست، گوشت، خون و… می‌شود. اگر این مراحل هضم‌ کامل و درست نباشند، این غذاها باز هم تبدیل به بافت‌های بدن می‌شوند با این تفاوت که بافت خوب، سالم، کامل و شفافی که باید، به وجود نمی‌آید مثلا پوستی درست می‌شود که کدر است و به زیبایی و شفافی یک پوست سالم نیست. این اتفاق به خاطر فضولاتی است که در بافت باقی مانده و مراحل هضم‌ به خوبی طی نشده است.

نکته دیگری که در این میان نباید فراموش کرد این است که هرچه غذا طبع سردتری داشته باشد، بیشتر مشکل‌ساز می‌شود. خوردن ماست که طبع سردی دارد، همراه ماهی که آن هم در میان گوشت‌ها سردترین طبع را دارد، باعث تولید خلط خام زیادی در بدن می‌شود و درنهایت بافت‌های تازه بدن- آن‌طور که باید و شاید- زیبا، شفاف و سالم نخواهند بود.

منبع: سیب سبز

قسمت دوم این مقاله را از اینجا بخوانید 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ