6غذای ممنوع برای خانم های باردار(قسمت دوم)

پانته آ توتونپیان
در این مقاله ی دو قسمتی با 6 غذایی آشنا می شوید که بهتر است از مصرف آنها در دوران بارداری پرهیز کنید...

قسمت اول این مقاله را از اینجا بخوانید…

کمتر سوسیس و کالباس بخورید چون. . .

کمتر کسی است که نداند در سوسیس و کالباس و فرآورده‌های گوشتی که در گروه آنها جا می‌گیرند، نیترات فراوان وجود دارد. مصرف این خوراکی‌ها که در آنها به وفور مواد نگهدارنده به کار رفته باعث می‌شود خطر ابتلای فرزندتان به آلرژی بعد از تولد بیشتر شود و البته ریسک ابتلایش به سرطان هم بالا برود. برخی از پژوهش‌ها احتمال ابتلا به تومور مغزی و دیابت در صورت مصرف این خوراکی‌های سرشار از نیترات را هم ثابت کرده‌اند، پس اگر به‌خاطر خودتان از آنها صرف نظر نمی‌کنید، برای حفظ سلامت فرزندتان سراغش بروید.

 

چه چیزهایی مثل سوسیس مضر هستند؟

رب گوجه: همه محصولاتی که در آنها نگهدارنده هست، می‌توانند به جنین شما آسیب بزنند. شاید مصرف میزان کمی رب گوجه آسیب قابل توجهی به فرزند شما نزند، اما بد نیست در 9 ماه بارداری‌تان، گوجه تازه را جایگزین این محصول کنید که میزان زیادی نگهدارنده را در خود جا داده است.

 

کمتر استیک بخورید چون. . .

گوشت خام یا گوشتی که به میزان کافی پخته نشده، می‌تواند باکتری سالمونلا یا توکسوپلاسموز را به جان شما برساند و به جنین‌تان آسیب بزند. اگر اهل خوردن استیک آبدار هستید، تا پایان یافتن بارداری‌تان باید قید خوردنش را بزنید. گوشت نیم‌پز می‌تواند این باکتری‌ها را به بدن‌تان وارد کند و برای دور شدن از چنین خطری باید گوشت را در دمای 75 درجه سانتی‌گراد به خوبی بپزید.

 

چه چیزهایی مثل استیک مضر هستند؟

سوشی: این روزها بازار سوشی خوردن نه‌تنها در کشورهای آسیای شرقی بلکه در همه دنیا داغ است، اما متخصصان می‌گویند ماهی خام هم می‌تواند باکتری‌ها و انگل‌هایی را به بدن شما وارد کند که برای سلامت جنین‌تان مضر هستند.

خمیر کیک: اگر قبل از آنکه کیک را در فر بگذارید خمیرش را می‌چشید، مراقب باشید. تخم‌مرغ خامی که در خمیر کیک وجود دارد هم می‌تواند باکتری «لستریا» را به بدن مادر و جنین وارد کند. به همین دلیل نه‌تنها باید قید چشیدن خمیر کیک را بزنید بلکه باید از خوردن تخم‌مرغ عسلی یا سس‌های خانگی که در آن تخم‌مرغ خام به کار رفته هم پرهیز کنید.

 

 

کمتر ماهی جنوب بخورید چون. . .

مصرف بیش از اندازه جیوه در دوران بارداری می‌تواند فرزندی کم‌هوش را به شما هدیه دهد. به همین دلیل بهتر است در ماه‌های بارداری، قید خوردن بسیاری از ماهی‌های جنوب که جیوه فراوان دارند و به رشد عصبی فرزندتان صدمه می‌زنند را بزنید و به جای آنها سراغ ماهی‌هایی مثل سالمون یا کنسرو ماهی تن بروید؛ میزان جیوه آنها کمتر است.

اگر طعم سالمون خام را دوست دارید به همان دلیلی که باید از خوردن گوشت خام پرهیز کنید، سراغ سالمون خام هم نباید بروید. گذشته از این، درست است که کنسرو ماهی تن جیوه زیادی ندارد، اما در بارداری اجازه خوردن زیاد کنسروها را هم ندارید، پس به اندازه‌ای از این خوراکی‌ها بخورید که هوس بارداری‌تان خاموش شود. البته مصرف ماهی که امگا 3 فراوانی دارد برای شما در دوران بارداری نفع زیادی هم دارد، پس در انتخاب ماهی وسواس به خرج دهید اما آن را از برنامه غذایی‌تان حذف نکنید.

 

چه چیزهایی مثل ماهی جنوب مضر هستند؟

ماهی‌های پیر و بزرگ: ماهی‌های بزرگتر معمولا بیشتر هم عمر می‌کنند و به همین دلیل میزان بیشتری جیوه در بدن خود ذخیره می‌کنند، بنابراین توصیه می‌شود خانم‌های باردار سراغ آنها نروند.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ