راهکار خوزستانی‌ها برای کاهش مضرات ریزگردها

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مردم خوزستان شیر و فرآورده‌های لبنی را در برنامه غذایی خود قرار دهند، چرا که نوشیدن مقدار کافی شیر در طول روز به دفع فلزات یا سایر موادی که به همراه ریزگرد‌ها وارد بدن شوند کمک می‌کند.

سید سعید سیدیان دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: در هنگام آلودگی هوا، بهترین توصیه افزایش مصرف مایعات مختلف در طول روز است و این مایعات می‌تواند، آب، انواع نوشیدنی‌ها، میوه، انواع سبزی، سوپ و آش باشد

وی در ادامه تصریح کرد: در هنگام آلودگی هوا همانند امروز، مصرف شیر بیش از همیشه توصیه می‌شود زیرا که برای از بین بردن اثرات مخرب فلزات سنگین همچون سرب که در هوای آلوده وجود دارد، باید دریافت منابع آهن مثل گوشت را افزایش داد

سیدیان با بیان اینکه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در برنامه غذایی عموم مردم توصیه می‌شود، تاکید کرد: برای عموم افراد در سنین مختلف توصیه می‌شود که شیر و فرآورده‌های لبنی را در برنامه غذایی خود قرار دهند، چرا که نوشیدن مقدار کافی شیر در طول روز به دفع فلزات یا سایر موادی که ممکن است به همراه ریزگرد‌ها وارد بدن شوند کمک می‌کند.

وی افزود: مصرف شیر و فرآورده‌های آن سبب نرم شدن مخاط مجاری تنفسی فوقانی، مری و معده می‌شود و عملکرد دستگاه‌های تنفس و گوارش را بهبود می‌بخشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در ادامه افزود: شیر و فرآورده‌های آن به دلیل دارا بودن ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری‌های مفید که عمل دفع ادرار، مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کنند و باعث کاهش التهابات و بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود.

وی در ادامه گفت: به ویژه مصرف دوغ و ماست‌های «پروبیوتیک» به علت دارا بودن میکروارگانیسم‌های خاص در عملکرد بهتر دستگاه گوارش به هنگام آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارند.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در خطر آلودگی با سرب موجود در هوای آلوده قرار می‌گیرند.

سیدیان گفت: به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین D از شیوع بالایی برخوردار است و این در حالی است که گروه شیر و لبنیات در هرم مواد غذایی، افزون بر اینکه منبع خوب کلسیم است، منبع مناسبی نیز برای ویتامین دی محسوب می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: اضافه کردن روزانه حداقل 3 واحد میوه و 5 واحد سبزیجات در برنامه غذایی افراد می‌تواند در بهبود عوارض ناشی از ریزگرد‌ها و همچنین دفع مواد تشکیل دهنده آن‌ها تاثیر گذار باشد.

آیا هر نوع آلودگی هوا قلب را بیمار می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ