آیا می‌توان با تغذیه از زایمان زایمان زودرس پیشگیری کرد؟

zahra
الو دکتر:برای کاهش خطر زایمان نوزاد نارس باید مورادی را رعایت کرد

پنج درصد از زایمان ها در هفته های قبل از 28 بارداری انجام می شود.  و به این نوع زایمان، زودرس حاد گفته می شود و این در حالی است که 15 درصد از زایمان ها، زودرس جدی هستند یعنی در هفته های 28 تا 31 بارداری انجام می شوند و زایمان هایی که در هفته های 32 الی 33 از بارداری اتفاق می افتد در حدود 20% است و این نوع زایمان، زودرس متوسط به حساب می آید و البته بیشترین زایمان های زودرس یعنی بین 60 تا 70 درصد در هفته های 34 تا 36 بارداری رخ می دهد که به آن زایمان زودرس متعادل می گویند.

پیشگیری

با کنترل بیماری‌های مادر و کنترل تغذیه و تأمین شرایط مناسب برای حاملگی می توان از تولد نوزاد نارس جلوگیری کرد، اما بعد از تولد نیز با استفاده از امکانات جدید پزشکی می‌توان نوزادان نارس را با بهترین کیفیت نگهداری کرد و در نتیجه از مرگ و میر آنها جلوگیری کرد.

برای کاهش خطر زایمان نوزاد نارس نیز باید مورادی را رعایت کرد؛ مثلا در مورد مادران افسرده و مضطرب، اگر پزشک متخصص با این افراد گفتگو کند می‌تواند ترس و اضطراب آنها را به حداقل برساند. حمایت و نقش پدر نیز در کاهش این اضطراب‌ها و نگرانی‌ها بسیار تاثیرگذار است.

برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت بارداری، کنترل دقیق موارد این بیماری و پرهیز از تصمیم‌گیری شتاب‌زده برای ختم بارداری را در موارد خفیف پره‌اکلامپسی (نوعی مسمومیت بارداری) توصیه می‌کنیم.

برای درمان عفونت‌های دهان و دندان، توصیه می‌شود به دلیل اینکه سه ماهه اول بارداری حساسیت ویژه‌ای دارد و امکان عکس برداری و بی‌حسی نیست، در ماه‌های بعدی نیز درمان مشکلات دندانی بدون درد و با روش بی‌حسی امکان‌پذیر نیست، بهتر است زنان قبل از باردار شدن، توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان خود داشته باشند و هرگونه درمانی را که لازم است، انجام دهند.

خطرات کم کاری و پرکاری تیروئید در دوران بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ