دکتر شاهین بهجو، از تکنیک‌های نوین درجراحی زیبایی بینی با شما سخن می‌گوید

zahra
دکتر شاهین بهجو، متخصص جراحی(پلاستیک و ترمیمی): بینی برجسته‌ترین عضو صورت است و عملکرد مهم آن در امر تنفس، بویایی و پاکسازی هوای استنشاقی اهمیت آن را دوچندان کرده است. نقش ویژه بینی در زیبایی و شخصیت‌بخشی به چهره از دیرباز موردتوجه عام و خاص بوده و طی سال‌های اخیر جراحی‌ زیبایی بینی (رینوپلاستی) به پدیده مهمی در ابعاد وسیع فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است.

دکتر شاهین بهجو، متخصص جراحی(پلاستیک و ترمیمی) 

رینوپلاسـتی مــدرن

بینی برجسته‌ترین عضو صورت است و عملکرد مهم آن در امر تنفس، بویایی و پاکسازی هوای استنشاقی اهمیت آن را دوچندان کرده است. نقش ویژه بینی در زیبایی و شخصیت‌بخشی به چهره از دیرباز موردتوجه عام و خاص بوده و طی سال‌های اخیر جراحی‌ زیبایی بینی (رینوپلاستی) به پدیده مهمی در ابعاد وسیع فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که جراحی بینی پس از لیپوساکشن، رتبه دوم عمل‌های جراحی پلاستیک و زیبایی را به خود اختصاص داده و شمار آن در کشور ما نیز افزایش چشمگیری داشته است. اگرچه قدمت رینوپلاستی امروزی به چند دهه قبل بازمی‌گردد اما پیشرفت‌های جدید منجر به تحولات ارزشمندی در تکنیک و کارایی این  عمل جراحی شده است.

زیبایی: تجزیه یا ترکیب؟

اولین گام در طراحی یک بینی زیبا تجزیه ابعاد هندسی شامل طول، عرض و ارتفاع بینی است، به عبارت دیگر تناسبات موجود بین ابعاد بینی از روابط هندسی استانداردی تبعیت می‌کند که در مجال این گفتار کوتاه نمی‌گنجد. در مرحله بعد ویژگی‌های آناتومیک بینی مانند وضعیت تیغه میانی (سپتوم)، قوز یا گودی ناحیه پشت بینی (Dorsum)، نوک بینی (Tip) و شکل پره‌ها (Ala) و… مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگرچه فرم ظاهری بینی به تنهایی مهم است اما طراحی نهایی براساس تناسب بینی با سایر اجزای چهره (ترکیب یا کمپوزیسیون به ویژه فرم چشم، گونه‌ها و چانه) انجام می‌شود.

تنفس مقدم بر زیبایی

اگرچه اصطلاح آناتومی بینی برای دستیابی به فرم زیباتر حائز اهمیت است اما هدف مهم‌تر از جراحی بینی حفظ و بهبود فیزیولوژی (عملکرد) بینی در امر تنفس است.

اقداماتی مانند کوچک کردن بیش از حد حجم بینی، جمع کردن پره‌ها یا سوراخ‌های بینی با ایجاد تنگی در مسیر راه هوایی بینی لطمات جبران‌ناپذیری به فیزیولوژی طبیعی بینی می‌‌زند که اصلاح آنها دشوار و گاه ناممکن است. انحراف تیغه بینی مشکل شایعی است که در بسیاری از افراد به درجاتی مشاهده می‌شود و موجب اشکال در تنفس از بینی، خروپف و ابتلا به سینوزیت‌های مکرر می‌شود.

هیپرتروفی یا حجیم شدن شاخک‌های داخل بینی که گاه با زمینه آلرژی و حساسیت تنفسی مرتبط است از علل مهم تنگی و گرفتگی بینی است.

بنابراین در عمل‌های جراحی بینی باید ابتدا به رفع مشکلات ساختاری و آناتومیک راه هوایی پرداخت و سپس ساختار ظاهری یک بینی زیبا را بر پایه فیزیولوژی سالم بنا کرد.

 بازسازی ساختار بینی

طی دهه اخیر تکنیک رینوپلاستی (جراحی بینی) شاهد تحولات مثبت بوده که آن را از روش‌های قدیمی‌تر متمایز می‌سازد. در روش کلاسیک برداشت قسمت‌های مختلف غضروفی و استخوانی بینی گاه منجر به تضعیف ساختار بینی، اشکال در سیستم بویایی و تنفسی شده و بینی پس از چندسال دچار افتادگی مجدد و دفرمیتی‌های برگشت‌ناپذیر می‌‌شد. رینوپلاستی مدرن راه‌حلی بود که به مشکلات و  معضلات فوق فائق آمد. روش مرسوم تقویت ساختار بینی (Augmentation) است. در این روش ضمن رعایت بهداشت و جلوگیری از صدمات جبران‌ناپذیر به‌ استخوان، غضروف و بافت بینی، بخش‌های ضعیف بینی بازسازی و تقویت شده و از انسجام بیشتری طی زمان برخوردار می‌شود. درحال حاضر از این روش هم در عمل‌های جراحی اولیه و هم در عمل‌های  جراحی ترمیمی مجدد (secondary) استفاده می‌‌شود.

 بعضی از اشکالاتی که با این روش اصلاح می‌شوند عبارتند از:

1- گودی یا فرورفتگی‌های بیش از حد روی بینی (بینی زین‌اسبی یا saddle nose)

2- ضعیف بودن ساختار غضروفی نوک بینی و برجستگی ناکافی (projection)

3- انسداد راه هوایی به دلیل تنگی یا بسته بودن دریچه داخلی

4- پایین افتادگی و عدم تقارن ساختمان بینی

5- نقایص (Defect) و سوراخ شدن تیغه بینی

فرآیند بازسازی معمولا با استفاده از غضروف خود بیمار (اتولوگ) انجام می‌شود که در درجه اول از غضروف تیغه بینی برداشته می‌شود. امکان استفاده از غضروف سایر نقاط یا پروتزهای سیلیکونی در موارد نادر نیز وجود دارد. فرم‌دهی غضروف در ابعاد و اشکال متنوع امکان‌پذیر بوده و متریال اصلی در این تکنیک به‌شمار می‌رود.

رویکرد جراحی

در روش جراحی بسته یا «Endonasal closed» نیازی به انجام برش روی پوست بینی نبوده و از طریق باز کردن مخاط داخلی به اصلاح ناهنجاری موردنظر اقدام می‌شود. مزیت این روش نبود اسکار یا آثار جراحی روی بینی و در نتیجه تورم کمتر است. در بسیاری از موارد جراحی بینی مستلزم روش باز (open) است که از طریق برش کوچکی زیر ناحیه ستون بینی سوراخ‌های بینی (کلوما) انجام می‌شود. روش باز به ویژه در مواردی که نیازمند بازسازی غضروف‌های نوک بینی یا ترمیم عوارض عمل جراحی قبلی است بیشتر به کار می‌رود. عمل جراحی بینی معمولا با بی‌حسی موضعی یا عمومی و به صورت سرپایی انجام می‌شود و با رعایت نکات اصولی فوق، عملی مطمئن و کم‌عارضه به‌ شمار می‌رود.

اقداماتی مانند کوچک کردن بیش از حد حجم بینی، جمع کردن پره‌ها یا سوراخ‌های بینی با ایجاد تنگی در مسیر راه هوایی بینی لطمات جبران‌ناپذیری به فیزیولوژی طبیعی بینی می‌‌زند.

  دکتر شاهین بهجو، متخصص جراحی(پلاستیک و ترمیمی) 
دکتر شاهین بهجو دارای بورد تخصصی جراحی (ترمیمی، پلاستیک و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، عضو جامعه جراحان ایران و عضو جامعه بین المللی جراحان ( ISS ) است. خدماتی در زمینه لیپوساکشن و لیزر لیپولیز،‌ آبدومینوپلاستی، جراحی پستان، لیفت صورت، جراحی بینی، بوتاکس و فیلر، لیفت ابرو، پیشانی و صورت و لیفت پلک ارائه می‌دهد.

جهت ارتباط با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122147216

02122147217

02122141700

drbehjoo_ir

drbehjoo_ir

 وب سایت: drbehjoo.ir

آدرس مطب: آدرس : سعادت آباد – بین سرو و بوستان – شماره ۱۰۴ – ساختمان نگار – ط ۴ – واحد ۷۹

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ