ترس مرضی

تعریف:

ترس مرضی نوعی اضطراب به صورت ترس مداوم غیرمنطقی یا بیش از حد معمول نسبت به یک شیئی ، موقعیت ، فعالیت ، شرایط یا حتی یک عملکرد بدنی است که هیچ یک از این ها اساساً خطرناک نبوده یا تناسب منطقی با اضطراب ندارند. اکثر افراد دچار فویبا ترس خود را نابجا نسبت به موقعیت می شناسند.

درمان:

ترس ساده ـ در برخی موارد با بالارفتن سن خود به خود متوقف می شود؛ برخی موارد نیز چنانچه از محرک ترس (مثلاً مار افعی ) اجتناب شود اختلال قابل توجهی در زندگی پدید نمی آید؛ برخی موارد با قرار گرفتن فرد مبتلا در موقعیت های ترس آور (نظیر سفرهوایی ) کاهش می یابند؛ سایر موارد نیز با درمان قابل علاج اند. روش های درمانی عبارتند از: درمان با هیپنوتیزم

پیشگیری:

به علل و عوامل خطرساز مراجعه شود.

عوامل:

علت واقعی این اختلال ناشناخته است . علت احتمالی آن عبارتست از یک واکنش یادگرفته شده (ساخته شده در ذهن ) مثلاً ناشی از تماس با فرد دیگری دارای ترس مشابه ، یا داشتن تجربه یک ترس اولیه که همراه با یک شیئی یا موقعیت خاص بوده است . سایر فرضیه های موجود در این زمینه ، ترس مرضی را دارای یک معنی سُمبلیک در نظر می گیرند.

علائم:

تپش قلب، تعریق، لرزش، گُرگرفتگی، تهوع، افکار منفی و تصورات مضطرب کننده

عوارض:

در اثر اجتناب از محرک های ترس مرضی زندگی روزمره دچار محدودیت می شود. به خصوص جمع هراسی فعالیت فرد را دچار محدودیت کرده و شدیداً ناتوان کننده است .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید