درمان بیماری پارکینسون با داروهای مالاریا

maryam01
هیچ درمان استانداری وجود ندارد که بتواند بیماری پارکینسون را علاج کرده یا روندش را کند کند.

هیچ درمان استانداری وجود ندارد که بتواند بیماری پارکینسون را علاج کرده یا روندش را کند کند. با این حال اخیرا محققان با بررسی داروهای مالاریا و ارتباط آن با رفع علائم پارکینسون به کشف‌های مهمی رسیده‌اند. آنها معتقدند با کمک این دارو می‌توان از مغز در برابر پیشرفت پارکینسون محافظت کرد.
آمار نشان می‌دهد که به طور متوسط حدود ۱۰ میلیون نفر بیمار پارکینسونی در جهان زندگی می‌کند. پارکینسون یک اختلال عصبی و پیشرونده است که اکثرا بعد از میانسالی رخ می‌دهد. با پیشرفت بیماری، افراد رفته‌رفته قابلیت کنترل حرکات خود را از دست داده و به مرور راه رفتن، حرف زدن و مراقبت از خود برایشان دشوار می‌شود. در واقع بیماری پارکینسون در آن دسته از سلول‌ها اختلال ایجاد می‌کند که ماده‌ی شیمیایی دوپامین –که برای کنترل حرکات بسیار مهم است- در مغز منتشر می‌کنند. این سلول‌ها به مرور عملکردشان ضعیف شده و در نهایت از بین می‌روند.
با این حال، اخیرا محققان طی تحقیقاتی توانستند با تمرکز بر نقش گیرنده‌ای به نام Nurr1 که یک پروتئین مغزی است و می‌تواند از سلول‌های دوپامین محافظت کند به این نتیجه برسند که این محافظت باعث می‌شود خطر مرگ ناشی از التهاب از بین برود.
تحقیقات اخیر، Nurr1 را در قالب هدف نهفته‌ای برای درمان بیماری پارکینسون پیشنهاد کرده است. با این حال از بین ۱۰۰۰ دارویی که تا پیش از این توسط سازمان دارو و غذای جهانی برای این مسئله مورد تأیید قرار گرفت، محققان توانستند دو داروی ضدمالاریا را برای این بیماری پیدا کنند: کلوروئین و آمُدیاکوئین، که هر دو باعث افزایش اثرات محافظتی Nurr1 می‌شود. محققان به این نتیجه رسیدند که ملکول‌های کوچکی که هدفشان Nurr1 است می‌توانند برای محافظت از مغز در برابر پیشرفت بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار بگیرند.
(منبع: mayoclinic)

نکاتی درباره‌ی بیماری پارکینسون که تاکنون نمی‌دانستید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ