انواع کم‌خونی در دوره بارداری

maryam01
زمانی که باردار هستید ممکن است به کم‌خونی دچار شوید. وقتی کم‌خونی دارید در واقع خون شما به اندازه‌ی کافی گلبول قرمز سالم ندارد تا بتواند اکسیژن بافت‌ها و سراسر بدن را تأمین کند. طی بارداری، بدن شما خون بیشتری برای رشد بچه تولید می‌کند. اگر آهن یا برخی مواد مغذی خاص به شما نرسد، بدن شما نمی‌تواند برای تولید این خون اضافی، گلبول قرمز سالم بسازد. انواع کم‌‌خونی طی بارداری ۱- کم‌خونی به خاطر کمبود آهن این نوع کم‌‌خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن، آهن کافی برای تولید هموگلوبین نداشته باشد. هموگلوبین پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز است. این پروتئین اکسیژن را از شش‌ها گرفته و آن را به سایر نقاط بدن منتقل می‌کند.

زمانی که باردار هستید ممکن است به کم‌خونی دچار شوید. وقتی کم‌خونی دارید در واقع خون شما به اندازه‌ی کافی گلبول قرمز سالم ندارد تا بتواند اکسیژن بافت‌ها و سراسر بدن را تأمین کند.
طی بارداری، بدن شما خون بیشتری برای رشد بچه تولید می‌کند. اگر آهن یا برخی مواد مغذی خاص به شما نرسد، بدن شما نمی‌تواند برای تولید این خون اضافی، گلبول قرمز سالم بسازد.
انواع کم‌‌خونی طی بارداری
۱- کم‌خونی به خاطر کمبود آهن
این نوع کم‌‌خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن، آهن کافی برای تولید هموگلوبین نداشته باشد. هموگلوبین پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز است. این پروتئین اکسیژن را از شش‌ها گرفته و آن را به سایر نقاط بدن منتقل می‌کند. در کم‌‌خونی به دلیل کمبود آهن، خون نمی‌تواند اکسیژن کافی را به بافت‌های سراسر بدن حمل کند.
۲- کم‌خونی به خاطر کمبود فولیت
فولیت که به آن فولیک اسید هم می‌گویند نوعی ویتامین B است. بدن برای تولید سلول‌های جدید از جمله گلبول‌های قرمز سالم به فولیت نیاز دارد. در طول بارداری، نیاز بدن زن به فولیت بیشتر است. اما در برخی موارد نمی‌تواند آن را از رژیم غذایی خود به دست آورند. وقتی این اتفاق می‌افتد، بدن قادر نیست گلبول‌های قرمز عادی را برای انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن تولید کند.
۳- کمبود ویتامین B12
بدن برای ساختن گلبول‌های قرمز سالم به ویتامین B12 نیاز دارد. زنانی که گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ نمی‌خورند، کمبود ویتامین B12 در آنها خطر بیشتری به همراه خواهد داشت.
عوامل خطرزا برای کم‌خونی در بارداری
تمام زنان باردار در معرض خطر کم‌خونی هستند و این به خاطر آن است که میزان نیاز آنها به آهن و اسید فولیک در زمان بارداری از حالت عادی بیشتر است. اما این خطر بیشتر می‌شود اگر:
– یک زن باردار، چند بچه داشته باشد
– دو زایمان نزدیک به هم داشته باشد
– به خاطر ویار صبحگاهی، زیاد استفراغ بزند
– یک نوجوان باردار باشد
– غذایی را نخورد که سرشار از آهن است
(منبع: webmd)

بی‌توجهی به کم خونی چه خطراتی را به همراه دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ