تفکیک‌ آزمایش تالاسمی بتا و کم‌خونی ناشی از کمبود آهن

maryam01
هن، یک ماده‌ی معدنی در قالب بخشی از تمام سلول‌ها نقش مهمی در عملکرد بدن ما بازی می‌کنند. فعالیت‌هایی از قبیل حمل اکسیژن و انتقال آن از شش‌ها، هموگلوبین و میوگلوبین پروتئین‌ها در گلبول‌های قرمز و میوگلوبین موجود در عضلات و از طرفی کمک به هضم غذاهایی که می‌خوریم. در تونس، تالاسمی و بیماری سلول‌های داسی شکل به عنوان شایع‌ترین اختلالات هموگلوبینِ تک‌ژنی به ترتیب ۲.۲۱ و ۱.۸۹ درصد بیشترین شیوع را دارد. طی تحقیقی جهت سنجش میزان اعتبار تشخیص آنها، مجموعه‌ای از شاخص‌های گلبول‌های قرمز و پارامترهایی در تفکیک آزمایش تالاسمی بتا (β-TT) از کم‌خونی ناشی از کمبود آهن (IDA) و نیز در بین بیماری سلول داسی‌شکل هموزیگوس یا جورتخمی (SS) و تالاسمی سلول‌های داسی‌شکل (ST) مشخص شد که شاخص سریواستاوا

آهن، یک ماده‌ی معدنی در قالب بخشی از تمام سلول‌ها نقش مهمی در عملکرد بدن ما بازی می‌کنند. فعالیت‌هایی از قبیل حمل اکسیژن و انتقال آن از شش‌ها، هموگلوبین و میوگلوبین پروتئین‌ها در گلبول‌های قرمز و میوگلوبین موجود در عضلات و از طرفی کمک به هضم غذاهایی که می‌خوریم.
در تونس، تالاسمی و بیماری سلول‌های داسی شکل به عنوان شایع‌ترین اختلالات هموگلوبینِ تک‌ژنی به ترتیب ۲.۲۱ و ۱.۸۹ درصد بیشترین شیوع را دارد. طی تحقیقی جهت سنجش میزان اعتبار تشخیص آنها، مجموعه‌ای از شاخص‌های گلبول‌های قرمز و پارامترهایی در تفکیک آزمایش تالاسمی بتا (β-TT) از کم‌خونی ناشی از کمبود آهن (IDA)  و نیز در بین بیماری سلول داسی‌شکل هموزیگوس یا جورتخمی (SS) و تالاسمی سلول‌های داسی‌شکل (ST) مشخص شد که شاخص سریواستاوا، هموگلوبین ذره‌ای متوسط، گلبول قرمز، شاخص منتزر (MI) و چگالی متوسط هموگلوبین ذره‌ای در تفکیک و تمایز β-TT از IDA با تفاوت‌های جزئی دارای ضریب اعتبار و اعتماد بالاتری است. شاخص احسانی، حجم متوسط ذره‌ای، MI، شاخص شایل و شاخص سیرده در تفکیک SS و ST جزو شاخص‌های بسیار قدرتمند هستند. میزان تأثیرگذاری و سهولت محاسبه‌ی این شاخص‌ها، استفاده از آنها را برای تشخیص‌های تفکیکی آسان می‌کند.
(منبع: medicinenet)

کم خونی فقط از فقر آهن نیست!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ