گواتر و یُد موجود در نان برای زنان باردار

maryam01
اخیرا محققان دانشگاه آدلاید دریافته‌اند که نمک یدداری که در نان استفاده می‌شود برای تأمین میزان ید مورد مورد نیاز مادر باردار و نوزاد به دنیا نیامده‌اش، اصلا کافی نیست. لازم به ذکر است که سازمان سلامت جهانی، کمبود یُد را به عنوان شایع‌ترین دلیل پیشگیری از آسیب مغزی در جهان می‌داند.

اخیرا محققان دانشگاه آدلاید دریافته‌اند که نمک یدداری که در نان استفاده می‌شود برای تأمین میزان ید مورد مورد نیاز مادر باردار و نوزاد به دنیا نیامده‌اش، اصلا کافی نیست. لازم به ذکر است که سازمان سلامت جهانی، کمبود یُد را به عنوان شایع‌ترین دلیل پیشگیری از آسیب مغزی در جهان می‌داند. یدُ یکی از عناصر لازم و ضروری است که برای تقویت مغز انسان و عملکرد تیروئید نقش مهمی دارد.
طی تحقیقاتی، محققان بر روی ۲۰۰ زن از شمال استرالیا در طول دوران بارداری و تا شش ماه پس از زایمانشان آزمایش‌هایی انجام دادند. آن‌ها دریافتند که این زنان دچار کمبود ید یا گواتر هستند. برخلاف کمبود نمک یددار در نان، زنانی که در طی دوران بارداری از مکمل‌های یددار استفاده نکردند همچنان از کمبود ید رنج می‌بردند. آن دسته از زنانی که علاوه بر خوردن نان یددار، از مکمّل‌های آن هم استفاده می‌کردند، میزان ید بدن‌شان کاملا طبیعی و متعادل بود.
در حال حاضر تحقیقات زیادی در سرتاسر جهان انجام می‌شود تا از این حقیقت اطمینان حاصل شود که زنان بازدار برای تقویت و رشد نوزاد به دنیا نیامده‌شان، از میزان کافی ید استفاده می‌کنند. در واقع پیام این مسئله کاملا واضح است: با استفاده از مکمل‌های یددار، زنان باردار می‌توانند از بروز مشکلات مغزی یا مشکلات مربوط به رشد اعضای بدن در بچه‌هایشان پیشگیری کرده و نیز میزان ید بدن‌شان را حفظ کنند.
(منبع: webmd)

کمبود یُد در غذا منجر به گواتر می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ