چطور انواع بیماری سل را تشخیص دهید؟

maryam01
سل یک بیماری عفونی است که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. سل انواع مختلفی دارد. بد نیست با حقایقی درباره این بیماری آشنا شوید. مایکوباکتریوم توبرکلوزیس باعث شیوع سل می‌شود. سل با عوامل خطر بسیاری همراه است. تب، عرق کردن، سرفه، هموپتیزی (سرفه خلط‌دار و آغشته به خون)، کاهش وزن شدید، خستگی و درد از جمله رایج‌ترین علائم و نشانه‌های سل هستند. به طور معمول، تشخیص قطعی بیماری سل با کشت مایکوباکتریوم گرفته شده از نمونه خلط یا بیوپسی انجام می‌شود. با این حال، متخصصان بهداشت با توجه به سوابق پزشکی، معاینه جسمانی، آزمایش پوست و عکس‌برداری از قفسه سینه به نتیجه قطعی می‌رسند. درمان سل با توجه به نوع عفونت و اغلب در یک بازه زمانی طولانی‌مدت انجام می‌شود. بیماری سل یک عفونت مرگ‌بار است که ریه، کلیه، کبد و سایر اندام‌های بدن را در بر می‌گیرد.

سل یک بیماری عفونی است که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. سل انواع مختلفی دارد. بد نیست با حقایقی درباره این بیماری آشنا شوید.
مایکوباکتریوم توبرکلوزیس باعث شیوع سل می‌شود. سل با عوامل خطر بسیاری همراه است. تب، عرق کردن، سرفه، هموپتیزی (سرفه خلط‌دار و آغشته به خون)، کاهش وزن شدید، خستگی و درد از جمله رایج‌ترین علائم و نشانه‌های سل هستند.
به طور معمول، تشخیص قطعی بیماری سل با کشت مایکوباکتریوم گرفته شده از نمونه خلط یا بیوپسی انجام می‌شود. با این حال، متخصصان بهداشت با توجه به سوابق پزشکی، معاینه جسمانی، آزمایش پوست و عکس‌برداری از قفسه سینه به نتیجه قطعی می‌رسند.
درمان سل با توجه به نوع عفونت و اغلب در یک بازه زمانی طولانی‌مدت انجام می‌شود. بیماری سل یک عفونت مرگ‌بار است که ریه، کلیه، کبد و سایر اندام‌های بدن را در بر می‌گیرد.
پیشگیری از بیماری سل نیازمند درمان زودهنگام است؛ تا میزان انتقال باکتری به حداقل رسیده و بیمار خطری برای سایرین نداشته باشد. است یک واکسن برای بیماری سل وجود دارد. اما به علت اثربخشی ضعیف و سایر مشکلات موجود کاربرد چندانی در ایالات متحده ندارد.
بیماری سل انواع مختلفی دارد؛ اما سل فعال و سل پنهان دو گونه از رایج‌ترین انواع این بیماری هستند. سل فعال به عفونتی اطلاق می‌شود که علائم و نشانه‌های آشکار دارد و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود؛ در مقابل، سل پنهان زمانی رخ می‌دهد که عفونت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس علائم و نشانه‌های مشخصی نداشته باشد. این مسئله معمولا به علت عملکرد سیستم ایمنی بدن در جلوگیری از رشد و توسعه باکتری‌ها اتفاق می‌افتد.
(منبع: webmd)

راه‌هایی برای پیشگیری از بروز بیماری سل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ