احتمال ابتلای خانم‌ها به نقرس با مصرف نوشابه

maryam01
یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که نوشیدن آب پرتغال، نوشابه و دیگر نوشیدنی‌هایی که حاوی مقدار زیادی قند فراکتوز هستند می‌تواند احتمال ابتلا به نقرس را در خانم‌های میان‌سال و سال‌خورده افزایش دهد. نقرس نوعی آرتریت دردناک است که به سبب مقدار زیاد اسید اوریک در خون ایجاد می‌شود. نقرس شامل افزایش اسید اوریک در خون و متبلور شدن آن به دور مفاصل و در نتیجه التهاب، تورم و احساس درد است. برخی مواد غذایی از جمله گوشت‌های اندامی (مانند قلوه و جگر)، مارچوبه و قارچ می‌توانند احتمال ابتلا به نقرس را افزایش دهند. بر اساس یافته‌های محققان، فراکتوز نیز می‌تواند به افزایش اسید اوریک خون کمک کند. در این تحقیق مشخص شد که احتمال ابتلا به نقرس در خانم‌هایی که روزانه بیش از دو بار از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند نسبت به خانم‌هایی که در ماه فقط یک بار این نوع نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند بیش از دو برابر است.

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که نوشیدن آب پرتغال، نوشابه و دیگر نوشیدنی‌هایی که حاوی مقدار زیادی قند فراکتوز هستند می‌تواند احتمال ابتلا به نقرس را در خانم‌های میان‌سال و سال‌خورده افزایش دهد. نقرس نوعی آرتریت دردناک است که به سبب مقدار زیاد اسید اوریک در خون ایجاد می‌شود.
نقرس شامل افزایش اسید اوریک در خون و متبلور شدن آن به دور مفاصل و در نتیجه التهاب، تورم و احساس درد است. برخی مواد غذایی از جمله گوشت‌های اندامی (مانند قلوه و جگر)، مارچوبه و قارچ می‌توانند احتمال ابتلا به نقرس را افزایش دهند. بر اساس یافته‌های محققان، فراکتوز نیز می‌تواند به افزایش اسید اوریک خون کمک کند.
در این تحقیق مشخص شد که احتمال ابتلا به نقرس در خانم‌هایی که روزانه بیش از دو بار از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند نسبت به خانم‌هایی که در ماه فقط یک بار این نوع نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند بیش از دو برابر است.
نقرس یک بیماری نسبتاً نادر در خانم‌ها است و این نوشیدنی‌ها تأثیر زیادی در ابتلا خانم‌ها به نقرس ندارد. با این حال، این تحقیق اولین موردی است که در آن ارتباط بین نوشیدنی‌های شیرین شده و نقرس در خانم‌ها بررسی شده است. تحقیقات قبلی ارتباط مذکور را در مورد آقایان ثابت کرده بودند.
در این تحقیق جدید 78.906 خانم طی 22 سال، از سال 1984 تا 2006 مورد ارزیابی قرار گرفتند. در ابتدای تحقیق هیچ‌یک از این افراد به نقرس مبتلا نبودند، اما در انتها 778 نفر دچار نقرس شدند.
نتایج تحقیق نشان داد که احتمال ابتلا به نقرس در خانم‌هایی که یک بار در روز نوشابه مصرف کرده بودند 74.1 برابر بیشتر از آنانی بود که یک بار در ماه یا کمتر از نوشابه استفاده کرده بودند. همچنین احتمال ابتلا به نقرس در آنانی که بیش از دو بار در روز نوشابه نوشیده بودند 4.2 برابر بیشتر بود.
علاوه بر نوشابه، مشخص شد که یک وعده آب پرتقال در روز احتمال ابتلا به نقرس را 41.1 برابر بیشتر و بیش از دو وعده این احتمال را به مقدار 4.2 افزایش می‌دهد می‌کند.
(منبع: mayoclinic)

درمان‌های خانگی نقرس با مایعات و شنبلیله

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ