مورفه‌آ چیست و انواع آن کدام است؟

maryam01
مطالعات اخیر که در مجله اینترنتی روماتولوژی بالینی و تجربی منتشر شده است، به بررسی این مسئله می‌پردازد که آیا مورفه‌آ و اسکلروزیس سیستمیک (SSC) باید به عنوان دو بیماری مشابه در نظر گرفته شوند یا خیر.

یکی از مطالعات اخیر که در مجله اینترنتی روماتولوژی بالینی و تجربی منتشر شده است، به بررسی این مسئله می‌پردازد که آیا مورفه‌آ و اسکلروزیس سیستمیک (SSC) باید به عنوان دو بیماری مشابه در نظر گرفته شوند یا خیر. در این مطالعه که با عنوان ”ارزیابی آینده‌نگرانه علائم اسکلروزیس سیستمیک در 76 بیمار مبتلا به مورفه‌آ“ منتشر شد، محققانی از فرانسه و فنلاند حضور داشتند.
بر اساس یافته‌های محققان در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس در دالاس، تگزاس، این بیماری نادر به عنوان یک اختلال خود ایمنی در نظر گرفته می‌شود. علت شیوع مورفه‌آ هنوز مشخص نیست. اما بسیاری از محققان بر این باورند که تولید بیش از اندازه کلاژن توسط سلول‌های تولید کننده کلاژن نقش بسزایی در شیوع این بیماری دارد. این بیماری بیشتر در میان زنان شایع بوده و علائم آن پیش از 18 سالگی بروز می‌یابند.
مورفه‌آ از همان آغاز به واسطه تشابهاتی که در میان علائم بیماری در افراد مختلف وجود داشت، به عنوان اسکلرودرمی موضعی نام‌گذاری شد.
مورفه‌آ چند نوع بالینی مشخص دارد که رایج‌ترین آنها عبارتند از:
•    محدود (پلاک): در این وضعیت، پلاک‌های سفت بر روی پوست پدید می‌آیند. اگر پلاک در بافت‌های زیرین پوست ایجاد شود، به عنوان مورفه‌آی عمقی شناخته می‌شود.
•    عمومی: چهار پلاک (ضایعات) با هم ادغام شده و توده‌ای به بزرگی 3 سانتی متر در نواحی مختلف ایجاد می‌کنند. پلاک‌های عمقی سطوح مختلفی از بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
•    خطی: پلاک‌های سفتی که بر اساس یک الگوی خطی تشکیل می‌شوند؛ این پلاک‌ها بر بافت‌های عمیق و آناتومی صورت نیز اثر می‌گذارند.
(منبع: medicinenet)

از سندرم سفتی پوست (مورفه‌آ) چه می‌دانید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ