آیا سیگار کشیدن باعث تشدید خطر اسکیزوفزنی می‌شود؟

maryam01
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افرادی که سیگار می‌کشند در مقایسه با افراد غیرسیگاری تا سه برابر خطر ابتلا به روان‌پریشی در آنها بیشتر است. مطالعات قبلی نشان داده که بین سیگار کشیدن و روان‌پریشی ارتباطی وجود دارد. با این حال تعداد معدودی از تحقیقات از سیگار کشیدن به عنوان عامل محرک اصلی این ارتباط نام برده‌اند. در عوض محققان چنین می‌پندارند که احتمال سیگاری بودن افراد روان‌پریش بیشتر است چرا که معتقدند سیگار کشیدن باعث از بین بردن عوارض جانبی داروهای مربوط به شیزوفرنی و یا علائم منفی آن می‌شود. میزان پیشروی روان‌پریشی در افرادی که روزانه سیگار می‌کشند نسبت به افراد غیرسیگاری بسیار بیشتر است. یافته‌های اخیر دانشمندان باعث ایجاد شک و شبهه‌هایی نسبت به این نظریه شده است که می‌گوید بین سیگار کشیدن و روان‌پریشی ارتباطی وجود دارد، چرا که افراد روان‌پریش به نوعی برای خوددرمانی سیگار می‌کشند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افرادی که سیگار می‌کشند در مقایسه با افراد غیرسیگاری تا سه برابر خطر ابتلا به روان‌پریشی در آنها بیشتر است. مطالعات قبلی نشان داده که بین سیگار کشیدن و روان‌پریشی ارتباطی وجود دارد. با این حال تعداد معدودی از تحقیقات از سیگار کشیدن به عنوان عامل محرک اصلی این ارتباط نام برده‌اند. در عوض محققان چنین می‌پندارند که احتمال سیگاری بودن افراد روان‌پریش بیشتر است چرا که معتقدند سیگار کشیدن باعث از بین بردن عوارض جانبی داروهای مربوط به شیزوفرنی و یا علائم منفی آن می‌شود.
میزان پیشروی روان‌پریشی در افرادی که روزانه سیگار می‌کشند نسبت به افراد غیرسیگاری بسیار بیشتر است. یافته‌های اخیر دانشمندان باعث ایجاد شک و شبهه‌هایی نسبت به این نظریه شده است که می‌گوید بین سیگار کشیدن و روان‌پریشی ارتباطی وجود دارد، چرا که افراد روان‌پریش به نوعی برای خوددرمانی سیگار می‌کشند. برخی از دانشمندان هم معتقدند که باید سیگار کشیدن را به عنوان مقوله‌ای جدی و خطری مهم برای پیشرفت روان‌پریشی در نظر داشت.
در نظریه‌ی دیگری، محققان سیستم دوپامین مغز را مد نظر قرار داده‌اند. آنها می‌گویند: دوپامین زیاد بهترین توصیف بیولوژیکی است که برای بیماری روان‌پریشی مانند اسکیزوفرنی در اختیار داریم. این مسئله امکان‌پذیر است که تماس با نیکوتین، از طریق افزایش انتشار دوپامین، باعث پیشرفت روان‌پریشی می‌شود.
البته مطالعات بیشتری برای شناسایی ارتباط بین مصرف روزانه‌ی سیگار، مصرف تفریحی، وابستگی به نیکوتین و پیشرفت بیماری روان‌پریشی باید انجام شود.
(منبع: NHS)

ارتباط هوش و اسکیزوفرنی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ