درمان استخوانی برای سیاتیک

maryam01
سیاتیک به دردی گفته می‌شود که از پشت ساق پا تا قوزک پا ادامه داشته و می‌تواند به کف پا هم برسد. درد سیاتیک به تدریج و بیشتر در شب آغاز می‌شود اما منشأ اصلی آن دردی است که از کمر شروع شده و به پا‌ها می‌رسد. دلیل اصلی سیاتیک به خاطر فشاری است که به دلیل ملتهب شدن دیسکهای کمر به عصبهای سیاتیک وارد می‌شود. در برخی موارد فرد ممکن است درد مختصری داشته باشد، چیزی در حد احساس مورمور شدن، اما در موارد دیگر این درد ممکن است آنقدر شدید باشد که در آن انجام هر حرکتی به درد شدید بیانجامد. این درد مسیر عصب سیاتیک را دنبال می‌کند که از کمر آغاز شده، از باسن گذشته و از ساق پا به پا‌ها و انگشتان می‌رسد. هرچند درد سیاتیک ممکن است هر فردی را در هر سنی دچار مشکل کند، اما در مردان بالای ۴۰ سال شیوع بیشتری داشته و می‌تواند از چند روز تا چند سال ادامه داشته باشد. این درد در زنان بارداری که میزان انعطاف پذیری کمرشان کم است، بیشتر دیده می‌شود.

سیاتیک به دردی گفته می‌شود که از پشت ساق پا تا قوزک پا ادامه داشته و می‌تواند به کف پا هم برسد. درد سیاتیک به تدریج و بیشتر در شب آغاز می‌شود اما منشأ اصلی آن دردی است که از کمر شروع شده و به پا‌ها می‌رسد. دلیل اصلی سیاتیک به خاطر فشاری است که به دلیل ملتهب شدن دیسکهای کمر به عصبهای سیاتیک وارد می‌شود.
در برخی موارد فرد ممکن است درد مختصری داشته باشد، چیزی در حد احساس مورمور شدن، اما در موارد دیگر این درد ممکن است آنقدر شدید باشد که در آن انجام هر حرکتی به درد شدید بیانجامد. این درد مسیر عصب سیاتیک را دنبال می‌کند که از کمر آغاز شده، از باسن گذشته و از ساق پا به پا‌ها و انگشتان می‌رسد. هرچند درد سیاتیک ممکن است هر فردی را در هر سنی دچار مشکل کند، اما در مردان بالای ۴۰ سال شیوع بیشتری داشته و می‌تواند از چند روز تا چند سال ادامه داشته باشد. این درد در زنان بارداری که میزان انعطاف پذیری کمرشان کم است، بیشتر دیده می‌شود.
یکی از روشهای درمان سیاتیک، استفاده از کمپرسهای یخ به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی ناحیهای است که درد می‌کند. حواستان باشد که هیچگاه یخ را به طور مستقیم روی محل مورد نظر قرار ندهید. افرادی که به اندازه کافی می‌خوابند و از داروهای ضدالتهاب استفاده می‌کنند معمولا راحت‌تر از شرّ درد سیاتیک خلاص می‌شوند. یکی دیگر از روشهای درمانی، تزریق کورتیکواستروئید در فواصل ستون فقرات برای تسکین موقت و کاهش التهاب درد سیاتیک است. معمولا به خاطر درد سیاتیک، میزان فعالیتهای فرد کم می‌شود اما با این حال فرد باید سعی کند هر از گاهی تحرک داشته باشد. استفاده از بالش سفت زیر کمر هم یکی دیگر از روشهای کاهش درد سیاتیک است. انجام حرکات مربوط به استخوان و عضلات هم می‌تواند در کاهش تورم و فشار در اطراف دیسک کمر که باعث انتقال فشار به ریشهی اعصاب سیاتیک می‌شود مؤثر باشد.
 (منبع: mayoclinic)

کشف روشهای جدید برای تشخیص سیاتیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ