دندان‌قروچه موجب چه مشکلاتی می‌شود؟

maryam01
اغلب افراد به دندان‌قروچه توجه چندانی نمی‌کنند و زمانی متوجه عواقب آن می‌شوند که دیگر دیر شده است. دندان‌قروچه مشکلی است که موجب سایش دندان‌ها هنگام خواب می‌شود.

اغلب افراد به دندان‌قروچه توجه چندانی نمی‌کنند و زمانی متوجه عواقب آن می‌شوند که دیگر دیر شده است. دندان‌قروچه مشکلی است که موجب سایش دندان‌ها هنگام خواب می‌شود. واقعیت این است که بسیاری از افراد از این مشکل در رنج و برخی دیگر حتی از وجود آن بی‌خبر هستند. با این حال، دندان‌قروچه می‌تواند به مقدار قابل توجه‌ای مضر باشد.
دندان‌درد یکی از شدیدترین دردهایی است که انسان می‌‌تواند تجربه کند و در صورتی که دندان‌قروچه درمان نشود، این مشکل می‌تواند موجب دندان‌ درد نیز شود. برخی از مشکلاتی که ناشی از دندان‌قروچه هستند:
•    ترک دندان‌ها: دندان‌قروچه در اغلب موارد موجب ترک خوردن دندان‌ها و از بین رفتن پوشش عصب‌های داخل دندان‌ها می‌شوند. در این گونه موارد می‌توان دندان را ترمیم نمود، اما این ترمیم می‌تواند دردناک و پرهزینه باشد.
•    شکستگی دندان‌ها: گاهی اوقات دندان‌ها به جای ترک خوردن به موجب دندان‌قروچه می‌شکنند. غالباً درمان مشکلات اینچنینی دردناک‌تر و گران‌تر از ترمیم دندان‌های ترک خورده است.
•    حساسیت دندان‌ها: از آنجایی که دندان‌قروچه در اکثر موارد موجب از بین رفتن مینای دندان‌ها می‌شود، دندان‌ها در برابر دما، شیرینی و حتی برخی از ادویه‌ها حساس می‌شوند.
دلایل دندان‌قروچه
متأسفانه شواهد کافی برای مقصر دانستن یک عامل مشخص برای دندان‌قروچه وجود ندارد. اما برخی از تحقیقات عوامل زیر را در ایجاد دندان‌قروچه موثر می‌دانند:
•    استرس: احتمال دندان‌قروچه در افرادی که در طول روز استرس بسیار زیادی را تجربه می‌کنند بیشتر است.
•    کافئین: ثابت شده‌ است که کافئین بسیار اعتیادآور و برای بدن انسان مضر است. محققان همچنین معتقدند که کافئین باعث دندان‌قروچه می‌شود.
•    ناهنجاری‌های دندانی

مقابله با دندان‌قروچه
در صورتی که شما هم شب‌ها دندان‌قروچه می‌کنید، نیازی نیست نگران شوید؛ با اینکه تأثیرات دندان‌قروچه می‌توانند نگران کننده باشند، اما راه‌کارهایی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید با آثار دندان‌قروچه مقابله کنید.
•    مراجعه به دندان‌پزشک: در صورتی که دندان‌قروچه شما ناشی از مشکلات دندانی است، درمان‌های دندان‌پزشکی تنها راه‌حل مقابله با دندان‌قروچه خواهند بود.
•    استفاده از محافظ دهان: محافظ‌های دندانی می‌توانند راه‌حلی موقتی باشند.
•    اجتناب از عوامل ایجاد دندان‌قروچه: همانطور که پیش‌تر گفته شد، استرس و کافئین می‌توانند در دندان‌قروچه نقش داشته باشند، بنابراین با اجتناب از این عوامل احتمالاً خواهید توانست از زیبایی لبخند خود حفاظت کنید.
(منبع: nhs)

روشهای درمان دندان قروچه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ