نکاتی درباره عفونت قارچی ناشی از بثورات پوشکی

maryam01
بسیاری از بثورات پوستی پوشک بچه به خاطر اسیدی بودن ادرار و مدفوع و خیس بودن مزمن همراه بودن ایجاد محیط گرم رخ می‌دهد. با این حال٬ در پاره‌ای موارد عفونت سطح پوست عامل بثورات پوستی کهنه‌ی بچه محسوب می‌شود.

بسیاری از بثورات پوستی پوشک بچه به خاطر اسیدی بودن ادرار و مدفوع و خیس بودن مزمن همراه بودن ایجاد محیط گرم رخ می‌دهد. با این حال٬ در پاره‌ای موارد عفونت سطح پوست عامل بثورات پوستی کهنه‌ی بچه محسوب می‌شود. یکی از شایع‌ترین علل آن نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکانس است.
این نوع بثورات پوستی با نرم شدن و تجزیه‌ی بافت‌های اطراف مقعد آغاز می‌شود. منطقه‌ی عفونی‌شده سرخ و متورم شده و مایع موجود در آن زیر پوست قابل رؤیت خواهد بود. تاول‌های چرکی بشقابی شکل گرفته در این ناحیه نشاندهنده‌ی قارچ کاندیدا بوده و باعث می‌شود که بتوان به راحتی بثورات پوستی را تشخیص داد. بثورات پوستی پوشک بچه معمولا بر روی ران‌ها٬ چین‌خوردگی‌های منطقه‌ی تناسلی٬ شکم و اندام تناسلی ظاهر می‌شود.
از دیگر ویژگی‌های قارچ کاندیدا آلبیکانس پوشک بچه٬ احتمال بروز آنها در چین‌خوردگی‌های پوستی (مثلا در چین‌های پوستی در محل تلاقی پاها با لگن) است. بثورات کهنه‌ی بچه ناشی این قارچ با عفونت کاندیدای مربوط به دهان همراه است. نوزادان شیرخواره که دچار عفونت برفک هستند به طور ناخودآگاه باعث انتقال این عفونت به نوک سینه‌ی مادر می‌شوند.
یک‌ چهارم تا نیمی از بچه‌ها دچار بثورات پوستی می شوند. با بالا رفتن سن و عدم استفاده‌ی بچه از پوشک٬ میزان بروز بثورات پوستی آنها هم کاهش می‌یابد. تماس لباس زیر با هوا باعث کم شدن میزان عفونت بر سطح پوست مرطوب می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد کاندیدا آلبیکانس در ۳۷ تا ۴۰ درصد از بیمارانی که بثورات پوستی کهنه‌ی بچه داشتند مشاهده شده و این نشاندهنده‌ی آن است که این عفونت ناشی از مجاری معدی‌روده‌ای٬ نقش مهمی در بثورات کهنه ایفا می‌کند. در تحقیقی دیگر محققان دریافته‌اند که ۳۰ درصد از نوزادان سالم و ۹۲ درصد از نوزادانی که بثورات کهنه داشتند در مدفوعشان کاندیدا آلبیکانس مشاهده شده است. این مسئله نشان می‌دهد که ارتباط بارز و مشخصی بین کلنی شدن کاندیدا موجود در مدفوع و تورم پوستی ناشی از پوشک بچه وجود دارد.
(منبع: webmd)

راه‌کارهایی برای پیش‌گیری از ضایعات پوستی ناشی از پوشک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ