خطر سقط جنین در کمین شماست!

دوست دارید دوران بارداری شیرین و بدون دغدغه‌ای را پشت سر بگذارید، پس دور داروهایی شیمیایی را خط می‌کشید و بی‌خبر سراغ گیاهان دارویی، انواع دمنوش‌ها و عرقیات گیاهی می‌روید غافل از آنکه مصرف بی رویه برخی از این گیاهان هم می‌تواند خطر سقط جنین را برایتان به همراه داشته باشد.

الو دکتر: دیدگاه‌های مختلفی درباره مصرف گیاهان دارویی و انواع دم‌نوش ها و عرقیات گیاهی در دوران بارداری مطرح می‌شود. گروهی از زنان به صرف طبیعی بودن این مواد به راحتی در دوران بارداری سراغ‌شان می‌روند و خودسرانه مصرف آنها را در دوران بارداری تجربه می کنند در حالی که متخصصان طب سنتی معتقدند نه تنها زنان باردار بلکه عموم مردم بهتر است برای مصرف هر یک از این گیاهان دارویی حتما با متخصص طب سنتی و یا پزشک خود مشورت کنند. 

به گزارش الودکتر به نقل از مجله سیب سبز، مصرف بی‌رویه و افراط گونه برخی از گیاهان دارویی در دوران بارداری می‌ تواند خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد. دکتر سعید صانعی مشاور گیاه درمانی در گفت و گو با سیب سبز می‌گوید: گل‌گاوزبان از جمله این گیاهان است که نوشیدن بیش از اندازه آن در طول دوران بارداری احتمال سقط جنین را بالا می‌برد.

دکتر صانعی خطرات مصرف بی تجویز گیاهان دارویی را تنها محدود به سقط جنین نمی‌داند و معتقد است برخی از گیاهان دارویی مانند رازیانه و یا مشتقات آن مثل عرق گیاهی رازیانه نیز می‌تواند اختلالاتی را در دوران بارداری به همراه داشته باشد. وی در گفت و گو با خبرنگار سیب سبز احتمال بروز اختلالات هورمونی جنین را یکی از عوارض مصرف بی رویه عرق گیاهی رازیانه برمی‌‌شمارد و می‌گوید: عرق گیاهی رازیانه از جمله عرقیاتی است که روی هورمون‌های زنانه تاثیر می‌گذارد. این عرق گیاهی ممکن است موجب سقط جنین نشود اما احتمال دارد با تغییرات هورمونی که در مادر ایجاد می‌کند برای جنین مشکلاتی را به وجود آورد.

دکتر صانعی در ادامه صحبت‌هایش اشاره می‌کند: مصرف چای سبز نیز از جمله مواردی است که در دوران بارداری بهتر است محدود شود. چرا که چای سبز باعث کاهش قند، کلسترول و چربی خون می‌شود. بنابراین خانم‌های باردار به ویژه آنها که سابقه کم‌خونی نیز دارند از مصرف آن در دوران بارداری باید پرهیز کنند.

دکتر سولماز پیری  متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین نیز در گفت و گو با الودکتر درباره تاثیر مصرف گیاهان دارویی و احتمال افزایش سقط جنین می‌گوید: از آنجا که مصرف داروها در دوران بارداری برای مادر محدود و ممنوع می‌شود خانم ها در این دوران بیشتر سراغ دمنوش‌ها و گیاهان دارویی میروند. مصرف برخی از گیاهان دارویی در دوران بارداری ممنوع است و حتی می‌تواند باعث سقط جنین شود. بنابراین از مصرف خودسرانه و بدون تجویز گیاهان دارویی در این دوران خودداری کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ