ابمپلنت دیجیتال چیست و چه مزیت هایی دارد؟ - مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان

 ابمپلنت دیجیتال چیست و چه مزیت هایی دارد؟

 ابمپلنت دیجیتال چیست و چه مزیت هایی دارد؟

ایمپلنت فوری چیست؟
ایمپلنت فوری روشی نسبتا جدید و در عین حال کاربردی است که می تواند در کمتر از یک روز دندان جدیدی به مجموعه دندان های شما اضافه کند. ایمپلنت شیوه ای از کاشت دندان است و به شما این امکان را می دهد که جای دندان های شکسته و دندان هایی که کشیده شده اند را به زیبایی پر کنید.

مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

استفاده از ایمپلنت دندان امروز بسیار رواج پیدا کرده است، البته شیوه جایگزینی دندان ها بصورت ایمپلنت تا حدودی زمان بر است. برای اینکه لثه شما آمادگی دریافت دندان جدید با این شیوه را داشته باشد، حدودا چند ماه زمان لازم است. اما در حال حاضر پزشکان توانسته اند با روش ایپملنت فوری یا همان ایمپلنت یک‌روزه این مشکل را حل کند، در نتیجه شما می توانید در مدت کمتر از یک روز، جای دندان های خالی را به زیبایی پر کنید.

همانطور که می‌دانید، دندان های یکی از اصلی‌ترین عناصر زیبایی در چهره هستند و همه ما می‌دانیم که بی دندانی عوارض بسیار زیادی داشته وحتی می‌تواند تاثیر زیادی در روابط ما در اجتماع بگذارد.

ایمپلنت فوری معمولا برای دندان های جلویی استفاده می شوند. این دندان ها تاثیر بسیار زیادی در چهره و لبخند ما دارند. از این رو اغلب افراد نمی خواهند چند ماه جای دندان های جلویی آنها خالی بماند. از طرفی در مورد دندان های کرسی فقط زمانی از ایمپلنت دندان سریع استفاده می شود که چند دندان در کنار یکدیگر باشند. پزشکان عقیده دارند که بهتر است تنها برای یک دندان کرسی از ایمپلنت های یک روز ه یا فوری استفاده نشود. ایمپلنت های فوری عموما بعد از گذشت ۳ تا ۵ ماه، با پروتز نهایی تعویض می شوند. تصمیم گیری برای کشیدن دندان آسیب دیده و یا انجام ایمپلنت دندان و تشخیص اینکه بهترین زمان ایمپلنت چه موقع است، نیاز به توجه بالایی دارد، در همین راستا بارگذاری ایمپلنت فوری توانسته میزان موفقیت بالایی را کسب کند. (پیشنهاد می شود مقاله بهترین نوع ایمپلنت را مطالعه کنید). به طور کلی می‌توان ایمپلنت دندان را گزینه‌ای مناسب برای حل مشکل دندان‌های از دست رفته در نظر گرفت که استقبال بیماران و توجه آن‌ها به از این روش، تاییدی بر این ادعا است. ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم و یا عناصر آن هستند و در داخل استخوان فک قرار می‌گیرند. در واقع ایمپلنت ها نقش ریشه طبیعی را در نگه داری تاج دندان ها ایفا می کنند.

پایه های ایمپلنت شبیه ریشه دندان های طبیعی در استخوان فک عمل کرده و پایه بسیار مستحکمی برای سوار کردن تاج های دندانی که ظاهری شبیه دندانهای طبیعی دارند، بوجود می‌آورد نکته ای که درمورد ایمپلنت وجود دارد این است که، جهت خوب جوش خوردن فلز ایمپلنت با استخوان دندان، این قطعه می بایست چند ماه درداخل فک بماند و در مرحله ی بعدی تاج دندان روی ایمپلنت قرار می گیرد.به عنوان نمونه درایمپلنت های دندانی که به شکل پیچ هستند، پیچ ها به استخوان دندان جوش می خورد.

یکی از معایب روش های قدیمی تر برای کاشت ایمپلنت این است که در آن روش ها دوره بهبود پس از کاشت پایه و پیش از نصب تاج بسیار طولانی می باشد، این در حالیست که در ایمپلنت فوری که یک روش خاص و کاربردی است، جای خالی دندان در یک روز توسط پایه ایمپلنت و تاج دندانی پر می شود و به همین دلیل است که نام دیگر ایمپلنت فورری، ایمپلنت یک روزه نیز است.
تاج دندان موقت
در روش کاشت ایمپلنت فوری، تاج دندان موقتی تا زمانی که تاج دندان اصلی برای نصب آماده شود، روی پایه سوار می شود وزیبایی دندان‌های شما را تکمیل می کند. در کاشت دندان به روش ایمپلنت فوری تاج موقت، پس از گذشت ۴۸ ساعت از عمل کاشت ایمپلنت، روی دندان قرار داده می شود تا فرایند جوش خوردن دندان شکل بگیرد. لازم به ذکر است که این کار باید با دقت صورت گیرد و با دندان مقابل تماس نداشته باشد که تا زمان جایگذاری تاج دائمی بد شکل جلوه نکند. در همین زمینه، مرکز تخصصی ایمپلنت تهران توانسته با بهره گیری از مجرب ترین پزشکان و بروز‌ترین ابزارها، تجربه خوبی را برای بیمارن خود رقم بزند و افتخار ارائه بهترین خدمات را در زمینه ایمپلنت فوری داشته باشد. در ادامه، بعد از جوش خوردن و سپری کردن دوران بهبودی، تاج دائمی جایگزین آن می شود.

در ایمپلنت فوری، زمان جوش خوردن ممکن است چندین ماه طول بکشد تا استخوان کاملا یکپارچه شده و بافت تازه ای در اطراف ایمپلنت جهت ارتباط مستقیم میان ایمپلنت و دندان صورت می گیرد تا ایمپلنت در جای خود محکم شود. باید دقت کرد که در ایمپلنت فوری، به دلیل کاهش زمان جوش خوردگی، نباید از دندان مصنوعی استفاده کرد که این مساله در ظاهر بیمار و حفظ روحیه و همچنین اعتماد به نفس، تاثیر سیاری دارد.

ایده آل ترین افراد برای ایمپلنت فوری، کسانی هستند که از سلامت کلی و سلامت دهانی برخوردارند. استعمال سیگار بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر می گذارد و باعث می شود قدرت جوش خوردن ایمپلنت کاهش پیدا کند پس اگر به استعمال دخانیات عادت دارید بهتر ایست در دوران ایمپلنت کردن دندانهایتان، آن را ترک کنید چون، کمترین حرکتی در روند ایمپلنت دندان باعث بیشترشدن ریسک درمان می شود، اتصال فوری تاج باید بسیار دقیق صورت گیرد و دندانپزشک احتیاط های لازم را انجام دهد تا ایپملنت در مدت بهبودی و جوش خوردن با استخوان فک، هیچ گونه حرکتی نداشته باشد.

مزیت های استفاده از ایمپلنت فوری
ایمپلنت های معمولی با موادی از جنس فلز یا چینی ساخته می شوند. اما ایمپلنت های دندان فوری از مواد پلاستیکی سبک ساخته می شود و در عین حال کمی کوتاهتر از سطح جونده است تا فشار کمتری به آن وارد شود. این امر سبب می شود تا زمانی که جوش خوردن ایمپلنت اتفاق می افتد، فشار کمتری به آن وارد شود. ایمپلنت دندان می تواند به سرعت تمام زشتی های دهان و در واقع صورت شما را پوشش دهد. مخصوصا برای افرادی که در شغل های خود با ارباب رجوع و مشتری به طور مستقیم سر و کار دارند، استفاده از ایمپلنت های فوری حیاتی است. پروتز های فوری قابل سایش هستند و باعث می شوند فشار هایی که به واسطه جویدن غذا ایجاد می شوند به وسیله خود پروتز جذب شوند و فشاری به ریشه وارد نشود. ریشه دندان باید در حالت ثابتی قرار داشته باشد که بتواند به سرعت جوش بخورد.

کوتاه شدن زمان درمان در ایمپلنت فوری را می‌توان به عنوان یکی از بهترین این سبک از ایمپلنت نام برد. به این شکل که در ایمپلنت فوری دومین مرحله جایگذاری ایمپلنت بافاصله زمانی کوتاهی از مرحله اول انجام می‌شود و این درحالیست که زمان درماندر ایمپلنت‌های عادی تا ۲ ماه هم می‌تواند طول بکشد. مزیت بعدی ایمپلنت فوری کم شدن تعداد جراحی به‌یک‌بار است.در ایمپلنت فوری ایمپلنت، اباتمنت و تاج اولیه همه در یک مرحله کارشان انجام می‌شود و نباید مثل ایمپلنت معمولی بعد از سپری شدن چند ماه دوباره تاج دائمی داخل دهان قرار داده شود. مزیت دیگر ایمپلنت فوری این است که در این سبک نیازی به دندان مصنوعی نیست. در ایمپلنت فوری به علت کم شدن مدت جوش ایمپلنت، دیگر نباید در این مدت از دندان مصنوعی استفاده کرد و این قضیه قطعا در چهره بیمار و بالا بردن روحیه و اعتماد به‌ نفس وی تأثیرگذار خواهد بود
بطور کلی مزیت ایمپلنت فوری را در سه عنوان، بصورت زیر می‌توان بیان کرد:

۱- زمان درد کاهش‌ می یابد
۲- راحتی بیشتر بیمار و تقویت ساپورت بافت نرم (لثه)
۳- حفظ استخوان و کاهش ریمودلینگ استخوان

 ابمپلنت دیجیتال چیست و چه مزیت هایی دارد؟

رفع شکستگی دندان در حوادث با ایمپلنت
افرادی که در حوادث مختلف نظیر تصادفات رانندگی تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده اند، می توانند با استفاده از ایملنت فوری ،به سرعت دندان های شکسته شده را تعویض کنند. تا به این قسمت از مقاله از مزایای بی نظیر ایملنت فوری ایمپلنت مطاع شدیم اما ایمپلنت فوری دندان در کنار تمام مزیت هایی که دارد، یک عیب غیر قابل چشم پوشی نیز دارند. افرادی که می خواهند از این شیوه کاشت دندان استفاده کنند، باید بدانند که ایمپلنت فوری حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد شانس موفقیت در ایمپلنت را کاهش می دهد. پزشکان توصیه می کنند که تنها افرادی که دارای شرایط استخوانی نسبتا خوب و ایده آلی هستند و در عین حال تحمل بی دندان ماندن برای چند ماه را ندارند، از ایمپلنت های دندان سریع بهره ببرند.

چه مواقعی نمی توان ایمپلنت فوری انجام داد؟
۱- بیمار سیگار میکشد و به استعمال دخانیات عادت دارد.
۲- فرد بیماری های سیستمیک مثل دیابت موجود است.
۳- اگر دهی سنس یا فنستریشن استخوانی وجود داشته یاشد.
۴- وقتی بیوتایپ لثه نازک است.
۵- حداقل بافت کرانیتیزه وجود دارد.
۶- وقتی عفونت یا پاتولوژی پری اپیکال وجود دارد.
۷- تراکم استخوانی اپیکالی ناچیز باشد.

آیا ایمپلنت های دندانی فوری را می توان همزمان با عمل پیوند استخوان کاشت؟
یکی از دغدغه های بزرگ بیماران هنگام انتخاب روش کاشت ایمپلنت یک روزه این است که در صورت تشخیص پزشک، نیاز به پیوند استخوان داشته باشند. طی سالهای اخیر پیشرفت های زیادی درمورد انجام روشهای عمل جراحی ایمپلنت انجام شده است و در حال حاضر بسیاری از قوانین موجود در کتاب راهنمای کاشت ایمپلنت دیگر الزام آور نیست. در حال حاضر دندانپزشک باید با توجه به شرایط هر بیمار، زمان‌بندی عمل جراحی پیوند استخوان و کاشت پایه ایمپلنت و سوار کردن پروتز دندانی را انجام دهد که بستگی به مهارت، تجربه و محدودیتهای محل قرار گیری پایه ایمپلنت دارد.
با توجه به این شرایط هر فرد، پاسخ دادن به این سوال که چقدر پس از انجام عمل پیوند استخوان باید منتظر کاشت پایه بمانید؛ کمی مشکل است. این انتظار ممکن است از ۳۰ روز تا یک سال یا حتی بیشتر زمان ببرد. درست است که این محدوده زمانی بسیار متغیر است اما واقعاً بستگی به شرایط جسمانی بیمار و محل قرار گیری و کاشت پایه ایمپلنت دارد.
البته ذکر این نکته لازم است که گاهی اوقات می‌توان پایه‌ها را همزمان با انجام پیوند استخوان در فک بیمار کاشت. مهمترین عامل تاثیر گذار روی تصمیم گیری دندانپزشک در خصوص انجام عمل های جراحی پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت همزمان با هم، پایداری اولیه پایه کاشته شده داخل استخوان فک است. در واقع هدف اصلی از کاشت پایه این است که به طور کامل با استخوان فک جوش بخورد.
پایه ایمپلنت یک پیچ تیتانیومی است که داخل استخوان فک کاشته می شود. استخوان فک بافت یکنواختی ندارد ممکن است به صورت متراکم و یا متخلخل باشد. برخی بیماران استخوان های متخلخل تری دارند. معمولا استخوان فک بالا نسبت به فک پایین تراکم کمتری دارد. اما تمام این ها احتمالات کلی است و نسبت به شرایط اصلی بیمار تغییر می کند. به همین علت انجام تست های مختلف پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت فوری بسیار مهم است.

آیا پیش از ایمپلنت یک روزه یا ایمپلنت فوری نیاز به عمل پیوند استخوان یا لیفت سینوس است؟
پیوند استخوان موجب تغییر در تراکم استخوان موجود نمی شود، در واقع پیوند استخوان زمانی انجام می‌شود که حجم استخوان فک برای کاشت ایمپلنت کافی نباشد. در صورتی که استخوان موجود به اندازه کافی متراکم باشد که بتواند صرف نظر از پیوند استخوان پایه ایمپلنت را در خود نگه دارد. می توان کاشت پایه ایمپلنت و عمل جراحی پیوند استخوان را همزمان با هم انجام داد. در چنین شرایطی عمل پیوند استخوان با هدف پایداری مکانیکی اولیه پایه انجام نمی‌شود و فقط به منظور افزایش ارتفاع استخوان حمایت کننده انجام می گیرد.
اما در صورتی که استخوان فک متخلخل یا بسیار نازک باشد باید به پیوند استخوان زمان داد تا تراکم کافی را در استخوان فک ایجاد کند و پس از طی شدن دوره درمان اقدام به کاشت نمود. بسته به اینکه چه نوع ماده ای برای پیوند استخوان مورد استفاده قرار می گیرد؛ زمان بهبود آن نیز متفاوت است. بهترین حالت زمانی است که استخوان پیوند شده از بدن خود بیمار گرفته شود. در این شرایط سریع ترین زمان ممکن برای اقدام به کاشت پایه ایمپلنت حدود ۳ تا ۴ ماه است.
بین زمان کاشت فوری و استاندارد همراه با عمل جراحی پیوند استخوان حدود یکسال تفاوت زمانی وجود دارد. اما لازم است بدانید که نمی‌توان گفت که ایمپلنت فوری برای تمام بیماران کاربرد دارد. هرچند که کاشت فوری در زمان بسیار کوتاهی طی یک روز انجام می گیرد اما شرایط جسمی بیمار نیز به منظور انجام موفقیت ‌آمیز ایمپلنت یک روزه از اهمیت بالایی برخوردار است.
به عنوان مثال در صورتی که ریشه دندان توسط جراحی لثه خارج شود؛ حدود ۲ تا ۸ هفته زمان لازم است تا بتوان کاشت فوری را انجام داد. چون بافت‌های نرم در حفرات دندان باید بهبود یابند؛ مخصوصا در صورتی که یکی از دندان های فک بالا و در نواحی جلوی دندان نیاز به کشیدن داشته باشد که کاشت ایمپلنت نقش مهمی در زیبایی و اصلاح طرح لبخند فرد ایجاد می کند. در این شرایط نوک پایه ایمپلنت که با استخوان فک در حفره درگیر شده، پایداری اولیه را ایجاد می‌کند که برای موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت یک روزه ضروری است. در چنین شرایطی معمولا نیازی به پیوند استخوان پس از خارج کردن ریشه دندان نمی باشد اما برخی از دندانپزشکان به منظور به حداقل رساندن انقباض استخوان فک این عمل را انجام می دهند.
اما برای کاشت فوری در ناحیه عقب استخوان فک بالا، تراکم استخوان معمولا برای نوک پایه ایمپلنت کافی نیست و از عمل لیفت سینوس یا پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت استفاده می شود. اینکه زمان کاشت همزمان با لیفت سینوس و یا پس از بهبود آن باشد؛ بستگی به نظر پزشکی دارد. پزشک نیز با توجه به محل کاشت پایه ایمپلنت، مقدار و کیفیت استخوان فک موجود در این خصوص تصمیم گیری می کند. نکته کلیدی این است که پایه ایمپلنت زمانی که در استخوان فک قرار می گیرد؛ صرف نظر از نوع پیوند استخوان یا لیفت سینوس انجام گرفته باید از پایداری اولیه کافی برخوردار باشد. در غیر این صورت پزشک منتظر می ماند تا دوره بهبود پیوند استخوان طی شود و سپس اقدام به کاشت ایمپلنت می کند.
پس از افزایش میزان تراکم استخوان، دندانپزشک می تواند استفاده از روش کاشت فوری را به بیمار پیشنهاد دهد. با وجود اینکه راهنماهای متعددی برای عمل پیوند استخوان و کاشت وجود دارد اما نمی‌توان گفت که یک قانون کلی و سریع برای تمام بیماران وجود دارد. بلکه دندانپزشک باید برای هر بیمار به طور جداگانه نحوه درمان را تشخیص دهد. دندانپزشکی و ایمپلنتولوژی ترکیبی از علم و هنر است. بنابراین هرچه پزشک با تجربه تر باشد و مهارت بیشتری در انجام ایمپلنت دندان و عمل جراحی پیش از آن مانند لیفت سینوس و پیوند استخوان داشته باشد؛ نتیجه کار از هر لحاظ بهتر خواهد بود.

بنابراین لازم است پیش از انجام عمل ایمپلنت فوری، با پزشک خود مشورت نموده و تمام شرایط و جوانب را بررسی کنید. در همین زمینه، مرکز تخصصی ایمپلنت تهران، مفتخر است با داشتن پزشکانی مجرب و تجهیزاتی بروز، شما را در امر بهبود دندان هایتان یاری نموده و تا رسیدن به بهترین نتیجه در کتار شما باشد، ازین رو ما در مرکز تخصصی ایمپلنت تهران، آمادگی ارائه بهترین و کارآمد ترین خدمات را داشته و در این امر تمام تلاش خود را بکار می گیریم تا شما بیماران عزیز را در مسیر بهبودی کامل یاری کنیم.

مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان

مرکز تخصصی جراحی دکتر حسینیان کلیه جراحی های: ناهنجاری های فک (ارتوگناتیک) جراحی زیبایی بینی جراحی و درمان شکستگی استخوانهای فک و صورت جراحی های ضایعات پاتولوژیک (کیست و تومور)...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان