درمان سریع آفتاب سوختگی

مهرناز زاوه
آفتاب سوختگی شدید باعث دردناک شدن سطح پوست شده و با احساس خارش همراه است. افرادی که از آفتاب سوختگی حاد رنج می‌برند، در سنین بالاتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار می‌گیرند.

آفتاب سوختگی زمانی رخ می‌دهد که پوست بدن بیش از اندازه در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید قرار بگیرد. این عارضه باعث افزایش تولید ملانین و رنگدانه‌های تیره در لایه اپیدرم می‌شود. در نتیجه، پوست بدن به رنگ قهوه‌ای سوخته یا به اصطلاح «برنزه» در می‌آید.
افراد می‌توانند از کرم‌های ضد آفتاب برای محافظت از پوست خود استفاده کنند. آفتاب سوختگی شدید باعث دردناک شدن سطح پوست شده و با احساس خارش همراه است. افرادی که از آفتاب سوختگی حاد رنج می‌برند، در سنین بالاتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار می‌گیرند. در صورتی که از آفتاب سوختگی رنج می‌برید، از دستورالعمل زیر پیروی کنید تا سریع‌تر بهبود یابید.
سریعا از نور خورشید فاصله بگیرید
وقتی متوجه علائم آفتاب سوختگی و قرمزی پوست خود شدید، سریعا از نور خورشید فاصله بگیرید. هر چه زودتر از پرتوهای مضر آفتاب دور شوید، روند بهبود آسان‌تری خواهید داشت. ممکن است ۴ تا ۶ ساعت طول بکشد تا علائم آفتاب سوختگی خود را نشان دهند. اولین قدم در رفع علائم این است که آفتاب سوختگی را جدی بگیرید و هرچه سریع‌تر به فکر درمان باشید.
دوش بگیرید و پوست خود را مرطوب نگه دارید
دوش آب سرد بگیرید و پوست خود را با یک لایه از کرم‌های مرطوب کننده بپوشانید. ماساژ دادن با استفاده از لوسیون به تسکین پوست کمک می‌کند. مرطوب نگهداشتن پوست نیز باعث می‌شود که لایه‌های آسیب‌دیده کمتر به چشم بیایند.
کرم‌های حاوی ویتامین C و E از تشدید آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌کنند. استفاده از کرم هیدروکورتیزون نیز از شدت درد و ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی می‌کاهد. با این حال، هرگز لایه‌برداری نکنید. این امر باعث شیوع تاول و عفونت‌های پوستی خواهد شد.
(منبع: webmd)

۶ درمان خانگی برای تسکین آفتاب سوختگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ