کشف تاثیر کرم‌های نواری دستگاه گوارش بر بروز سرطان

مهرناز زاوه
مردی به خاطر آلوده شدن سلول‌هایش به انگل، ریه‌هایش عفونی و تبدیل به تومور شده و در نهایت جان خود را از دست داد. این مورد واقعا پزشکان را شوکه کرد.

مردی به خاطر آلوده شدن سلول‌هایش به انگل، ریه‌هایش عفونی و تبدیل به تومور شده و در نهایت جان خود را از دست داد. این مورد واقعا پزشکان را شوکه کرد. آنها معتقدند که سلول‌های آلوده که منشأ آنها انگل بوده است در بدن این مرد ریشه دواند چرا که سیستم ایمنی این مرد ۴۱ ساله به خاطر HIV ضعیف شده بود. به خاطر همین و از همانجا، سلول‌های سرطانی رشد کرده و تبدیل به تومور شده و به ریه‌های فرد حمله کردند.
پزشکان می‌گویند: ما از کشف چنین موردی در این فرد بسیار متعجب شدیم؛ در واقع متوجه شدیم که کرم‌های نواری در داخل سیستم گوارش او رشد کرده و سرطانی شده‌اند و این باعث ایجاد تومور در ریه فرد شده است. این نوع از بیماری، بسیار نادر است و آمار ما نشان می‌دهد که بیش از ۷۵ میلیون نفر در جهان چنین کرم‌هایی دارند. بنابراین موارد زیادی هم هست که هنوز شناسایی و تشخیص داده نشده است.


این مرد در سال ۲۰۱۳ با علائمی نظیر تب، خستگی، سرفه و کم شدن وزن به پزشک مراجعه کرد. او گفت که در سال ۲۰۰۶ به HIV مبتلا شد. وقتی پزشکان مدفوع او را آزمایش کردند، تخم‌های کرم‌های نواری H.nana را در آن یافتند. از طرفی آزمایش سیتیاسکن هم نشان داد که او رشته‌های سرطانی در ریه‌هایش دارد که تعدادی از آنها در کبد، غدد فوق کلیوی و جاهای دیگر رشد کرده‌اند. سپس این سلول‌هایی که به خاطر کرم‌های انگلی، آلوده شده بودند به سلول‌های سرطانی تبدیل شدند. پزشکان معتقد بودند که از آنجایی که این مرد HIV داشت، سیستم ایمنی او ضعیف شده و نمی‌توانست کرم‌های نواری زنده در بدنش را بکشد.
محققان می‌گویند که کرم‌های نواری سرطانی هم به مانند برخی سرطان‌های انسانی، در برخی مواقع قابل تشخیص نیست خصوصا در کشورهای توسعه نیافته که در آنها HIV و عفونت‌های مربوط به کرم‌های نواری از نوع H.nana بسیار شایع است.
(منبع: dailymail)

خوراکی‌های شگفت انگیز ضد سرطان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ