چگونه بفهمیم که به سرطان سینه مبتلا هستیم؟

مهرناز زاوه
سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است و تنها راه کاهش خطرات آن، تشخیص زودهنگام آن است. در واقع آزمایش‌های مربوط به سینه کمک می‌کند که بتوان تومورهای بدخیم را شناسایی کرد. بنابراین باید سعی کرد که اطلاعات کافی در این باره و در ارتباط با تغییرات لازم داشته باشید.

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است و تنها راه کاهش خطرات آن، تشخیص زودهنگام آن است. در واقع آزمایش‌های مربوط به سینه کمک می‌کند که بتوان تومورهای بدخیم را شناسایی کرد. بنابراین باید سعی کرد که اطلاعات کافی در این باره و در ارتباط با تغییرات لازم داشته باشید. شایع‌ترین علائم سرطان سینه را می‌توان در اطراف پستان و زیربغل دید. برای آنکه بتوانید دقیق‌تر علائم آن را چک کنید، به این راهکارها توجه کنید:
۱.معاینه سینه
یکی از روش‌های شایع برای تشخیص سرطان سینه، معاینه‌ی فیزیکی آن است. هدف آن است که بتوان برآمدگی یا غده‌ای را در پستان یافت که سفت بوده و درد ندارد. به خاطر داشته باشید که هر غده‌ای نشان‌دهنده‌ی سرطان نیست، چرا که مواردی مانند وجود کیست‌ها هم می‌توانند منجر به برآمدگی شوند.
۲.تغییراتی در نوک پستان
سرطان سینه باعث ایجاد تغییر در نوک پستان می‌شود، در واقع پستان‌ها به سمت داخل می‌روند یا پوستشان قرمز یا ضخیم می‌شود. سایر علائم شایع، بروز ترشحاتی از نوک پستان است. با این حال، لازم نیست بلافاصله پیش دکتر بروید چون ممکن است اینها علائم عفونت، آسیب یا تومور خوش‌خیمی باشد.
۳.غدد لنفاوی
شما می‌توانید غدد لنفاوی خود را زیر بغل یا گردن خود حس کنید. اگر این رشته‌ها سفت و متورم شود می‌تواند نشانه‌ی سرطان سینه، ریه یا گردن باشد. تورم یا وجود برآمدگی در اطراف زیربغل یا ترقوه هم می‌تواند به دلیل سرطان سینه باشد.
۴.علائم غیرعادی
زنان باید سعی کنند که غیر از غدد لنفاوی، نوک سینه و پستان، به دنبال علائم و نشانه‌های دیگری هم باشند مانند خونریزی پس از یائسگی که می‌تواند علامت خطرناکی باشد و باید حتما درمان شود. افزایش وزن غیرعادی و کاهش غیرطبیعی آن هم می‌تواند نخستین نشانه‌ی سرطان تلقی شود. 
(منبع: NHS)

۷ غذایی که باعث سرطان سینه می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ