دست‌تان را رو نکنید

رزیتا اشتری
برای اینکه همسرتان از حرف‌های‌تان کلافه نشود، باید در ذهن‌تان درمورد همه‌چیز فکر کنید و تنها او را در اعلام نتیجه شریک کنید

باربارا دی آنجلیس

الو دکتر __  هرقدر هم درمورد تفاوت‌های خانم‌ها و آقایان بگوییم، کم گفته‌ایم. گاهی حتی ساده‌ترین رفتارهای این دو جنس که می‌خواهند با آرامش زیر یک سقف زندگی کنند، زمینه را برای جنگ‌های زن و شوهری فراهم می‌کند. حتما برای شما هم پیش آمده که یک گفت‌وگوی ساده درمورد وقت‌گذرانی آخر هفته، باعث کلافگی همسرتان شود و در اوج ناباوری، جرقه جنگی بزرگ را میان شما روشن کند. احتمالا در چنین شرایطی، توپ را توی زمین همسرتان می‌اندازید و او را به کم‌تحملی و غیرقابل پیش‌بینی بودن متهم می‌کنید. اما اگر شناخت دقیق‌تری از این جنس عجیب به دست بیاورید، نه تنها درک چنین اتفاقی برای‌تان آسان می‌شود، بلکه می‌توانید از وقوع آن هم پیشگیری کنید. ما به شما برای به‌دست آوردن چنین شناختی کمک می‌کنیم.

مردها در ذهن‌شان فکر می‌کنند

برای شما هم حتما پیش آمده که وقتی سوالی را از همسرتان درمورد یک موضوع مهم می‌پرسید، با سکوت و تردید او در پاسخ بودن روبه‌رو شوید. احتمالا تا به حال فهمیده‌اید که مردها چنین آموزش دیده‌اند که باید تمامی جواب‌ها را بدانند و ترس، عدم اطمینان یا تردید خود را به شما نشان ندهند. نتیجه چنین حالتی آن است که مردها مراحل مختلف فرایند تفکر را درونی کرده و تا موقعی که به نتیجه یا راه‌حلی نرسیده‌اند، پاسخی به شما نمی‌دهند. به یاد دارم مردی می‌گفت: «ما مردها احتیاج داریم روی مسائل کمی بیشتر تامل کنیم. در ضمن مردها این کار را هم در سکوت انجام می‌دهند.» واقعیت این است که مردها فرایند تفکر را درونی کرده و فقط نتیجه پایانی را با شما در میان می‌گذارند و همین تفاوت به ظاهر کوچک با شما می‌تواند جرقه بسیاری از مشکلات را در زندگی مشترک‌تان بزند.

مردها راه‌حل‌مدارند

ممکن است برای زن‌هایی که عادت کرده‌اند در لحظه بلندبلند فکر کنند و در همان زمان تصمیم‌شان را بگیرند، شیوه برخورد آقایان با مشکلات عجیب و حتی غیرقابل تحمل به‌نظر برسد اما این سکه روی دیگری دارد و بد نیست بدانید که مردها هم به این تفاوت با چنین چشمی نگاه می‌کنند. واقعیت این است که مردها راه‌حل‌مدار هستند. آنها ترجیح می‌دهند فقط هنگامی خود را ابراز کنند که پاسخ یا راه‌حل را از قبل بدانند. از آنجا که این کار را هم در سکوت انجام می‌دهند، هنگامی که نظری از آنها می‌خواهید یا راجع به رابطه‌تان سوالی می‌کنید، این‌طور جواب می‌دهند: «بگذار راجع به آن فکر کنم. مردها دوست ندارند جوابی به شما بدهند که اشتباه باشد. هنگامی که برای نوشتن این کتاب با مردها مصاحبه می‌کردم، همیشه در مقابل پرسش‌هایم کمی وقت می‌خواستند، انگار که باید حتما پاسخ درستی بدهند. این بود که سریعا می‌گفتند: «اجازه دهید کمی راجع به آن فکر کنم.»

اشتباه‌هایی که زن‌ها مرتکب می‌شوند

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که ما زن‌ها در مقابل آقایان انجام می‌دهیم این است که ما با صدای بلند فکر می‌کنیم. همین اتفاق باعث می‌شود که یک مرد در جلسه مشاوره به‌راحتی بگوید: «از اینکه همسرم دهانش را باز می‌کنه و هرچی توی سرش می‌گذره را با صدای بلند بیرون می‌ریزه بدم میاد!» یا اینکه این موضوع را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که با همسرش دارد، مطرح کند: «می‌دونید چه چیزی من را خیلی عصبانی می‌کنه؟ وقتی زن‌ها از یک‌یک مراحل حل مشکل با صدای بلند می‌گذرند. تمام کارهایی که باید آن روز انجام بدهند را لیست می‌کنند. این باعث می‌شه از اتاق فرار کنم.»

نظیر این گفته‌ها را بارها در مصاحبه‌هایم با مردها شنیده‌ام. مشکل تفاوت‌هایی است که بین مردها و زن‌ها وجود دارد. مردها «راه‌حل مدار» و زن‌ها «فرایند مدار» هستند. زن‌ها یک‌یک مراحل تفکر خود را با صدای بلند طی می‌کنند. ممکن است زن‌ها حتی متوجه نباشند که چنین رفتاری می‌کنند.

ادامه این مطلب را می توانید در شماره 145 مجله سیب سبز که هم اکنون روی کیوسک است، بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ