موفقیت در درمان کودک یک ساله‌ مبتلا به سرطان خون با متد جدید

مهرناز زاوه
یک دختر بچه یک ساله مبتلا به سرطان خون، با استفاده از یک متد درمانی که هرگز بر روی انسان آزمایش نشده بود، درمان شد.

یک دختر بچه یک ساله مبتلا به سرطان خون، با استفاده از یک متد درمانی که هرگز بر روی انسان آزمایش نشده بود، درمان شد. لیلا ریچاردز به کمک سلول‌های ایمنی تغییریافته ژنتیکی از سرطان خون رهایی یافت. پل ویز، پزشک معالج لیلا معتقد است که این اتفاق یک معجزه بوده است.
دکتر ویز در مصاحبه‌ای با رویترز عنوان کرد: «لوسمی او آن‌قدر تهاجمی بود که درمانش نیازمند یک معجزه بود». این اولین بار بود که از چنین پروسه‌ای برای درمان سرطان خون استفاده می‌شد؛ از این رو، اطلاع چندانی از زمان اثربخشی این فرآیند در دست نداشتیم. پزشکان ماه‌ها صبر کردند تا نتایج درمان را مشاهده کنند. این پروسه درمانی به کمک یک فرآیند جهش ژنتیکی به نام TALEN انجام می‌گیرد. در این فرآیند، یک جفت ژن خاص به سلول‌های ایمنی بدن اضافه می‌شوند.
این تغییرات در مورد لیلا به دو نتیجه مهم منجر شد. اول آنکه سلول‌های اضافه‌شده به سیستم ایمنی توانستند به سلول‌های سرطانی لیلا حمله کنند. این سلول‌های ایمنی از چشم آنتی‌بادی‌های موجود در بدن لیلا مخفی می‌شوند تا مورد حمله آنها قرار نگیرند. یکی از خطرناک‌ترین جنبه‌های این فرآیند آن بود که سلول‌های تغییریافته تنها بر روی موش‌ها آزمایش شده بودند.
پدر لیلا معتقد بود که درمان فرزندش بسیار دلهره‌آور بوده است؛ چون فرآیند درمانی او هرگز بر روی انسان آزمایش نشده بود. اما چاره‌ای نبود. ما باید این روش را امتحان می‌کردیم. او مریض بود و درد می‌کشید. از این رو، مجبور بودیم از هر روشی استفاده کنیم.
لیلا در بیمارستان اورموند استریت تحت شیمی درمانی و عمل پیوند مغز استخوان قرار گرفت. پزشکان امید داشتند که سیستم ایمنی بدن او به فرآیند درمان پاسخ دهد.
(منبع: dailymail)

این نوزاد به خاطر سکته‌ی مغزی با یک قلب نصفه‌ به دنیا آمد‌+عکس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ