بررسی مزایا و معایب انجام بلیچینگ دندان - ندا تفضلی هرندی

بررسی مزایا و معایب انجام بلیچینگ دندان

بررسی مزایا و معایب انجام بلیچینگ دندان

داشتن یک لبخند دندان نمای زیبا و خیره کننده، آرزوی هر فردی است. امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی روش های متعددی جهت بهبود رنگ و سفید کردن دندان ها وجود دارد و بلیچینگ دندان ها یکی از روش های متداول و مؤثر است. در ادامه مطلب بیشتر به موضوع سفید کردن دندان ها يا بلیچینگ می پردازیم.

دکتر ندا تفضلی هرندی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با ندا تفضلی هرندی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ای بر بلیچینگ دندان ها
دندان ها از دو بخش مینا و عاج تشکیل شده اند. مینای دندان روی عاج را پوشانده و باعث شفافیت و سفیدی دندان می شود. ضخامت مینا در بعضی افراد بیشتر است که منجر به داشتن دندان هایی با شفافیت بیشتر می شود. اما به هر حال به مرور زمان بر اثر سایش مینا شکست نور کمتر شده و رنگ عاج نمایان تر می شود. ضمنا بعضی رنگدانه ها نیز به داخل خلل و فرج مینا نفوذ کرده و با کریستال های مینایی باند می شود که تغییر رنگ واضح تری را باعث می شود. گاهی رنگدانه ها فقط روی سطح مینا رسوب می کند و باعث ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای روی سطح دندان ها می شود.

افراد بسیاری برای داشتن دندان های زیبا با انجام بلیچینگ برای دندان های خود رنگ مطلوبی را ایجاد می کنند. رنگ دندان‌ها به مرور زمان و با افزایش سن تغییر می کند. این رنگ بد دندان در اثر نفوذ رنگدانه ها به ساختار لوله ای شکل مینا و تغییر مواد معدنی عاج صورت می‌گیرد و موجب ایجاد رنگ زرد در دندان می شود. بسیاری از افراد نیز به دلایل مادرزادی دارای رنگ مناسبی در دندان نیستند. از آنجايى که سفیدی دندان‌ها به طور ناخودآگاه نشانه‌ای از جوانی و زیبایی بر شمرده می‌شود و در زیبایی فرد تأثيرات بسیاری دارد، همواره سفید کردن دندان ها که در علم دندانپزشکی به آن بلیچینگ نیز گفته می شود، از محبوبیت برخوردار بوده است. این نکته قابل ذکر است که مواد بلیچینگ بر روی دندان های روکش شده و همچنین روکش ایمپلنت و ترميمهاى همرنگ دندان تأثيرى ندارد.

مهمترین عوامل تأثيرگذار در تغییر رنگ دندان‌ها و لزوم بلیچینگ
• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
• استعمال دخانیات خصوصا سیگار
• استفاده از مواد غذایی دارای رنگدانه
• استفاده از نوشیدنی‌های رنگی مانند قهوه، چای و…

بررسی مزایا و معایب انجام بلیچینگ دندان
برای سفید کردن دندانها که به اصطلاح به آن بلیچینگ می گویند، از مواد شیمیایی استفاده می شود. این مواد که پر اکسید هیدروژن نام دارند، باعث ایجاد تغییر رنگ در دندان می شوند. مواد بلیچینگ به داخل ساختار کریستالی مینا نفوذ کرده و رنگدانه های رسوب کرده در بین هرم‌های مینائی را اکسید می‌کنند. با گذشت زمان نفوذ مواد اکسید کننده بلیچینگ به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار دارد نیز صورت گرفته و رنگ آن نیز روشن تر می‌شود. مواد استفاده شده در انواع مختلف بلیچینگ متفاوت می باشد و دارای غلظت های متفاوتی است. در مواردی که به سفید شدن فوری نیاز داشته باشیم از روش مطبی استفاده میکنیم ولی شیوه صحیح آن استفاده از هر دو روش بلیچینگ است.

آیا روش بلیچینگ عوارض خاصی دارد؟
بلیچینگ دندان به این علت که ضرری به دندان نمی‌رساند یکی از بهترین روش‌های سفیدکردن دندان نسبت به ساير روش‌ها است. با این تفاسیر بلیچینگ بر روی تمام دندان‌ها عملکرد خوبی ندارد مثلا برای دندان‌هایی که دارای لکه‎های قهوه‌ای هستند و یا بر اثر مصرف دارو یا صدمات دندانى تغییر رنگ داده اند اصلا روش مناسبی نیست. بنابراین بهتر است حتما برای انتخاب راه بهتر سفید کردن دندان با دندانپزشك مشاوره کنید.

دیگر مشکلی که در روش بلیچینگ وجود دارد،حساس شدن دندان ها است که در واقع نمیتوان گفت از عوارض بلیچینگ است،زیرا با استفاده از خمیر دندان‌های ضد حساسیت کاملا قابل درمان است.

روش های انجام بلیچینگ دندان
به طور کلی دو روش در بلیچینگ وجود دارد که office bleaching و Home bleaching است. تجویز روش های بلیچینگ باید توسط پزشک و زیر نظر دندانپزشک زیبایی انجام شود و بستگی به میزان رضایت بیمار دارد. ولی به طور کلی بهترین روش تجویز هر دو روش بلیچینگ می باشد تا دوام سفیدی دندان ها بیشتر باشد و نتایج مورد رضایت بیمار حاصل شود.

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی
در این روش ژل های بلیچینگ با غلظت بالا و برای زمان کوتاه و مشخصی بر روی دندان قرار می‌گیرند. در این روش سرعت سفید شدن دندان بالاتر از روش های خانگی هست ولی در صورتی که به درستی استفاده نشود ممکن است باعث حساسیت زودگذر در لثه و مخاط دهان شود. در نتیجه دندانپزشک باید مهارت کافی در بلیچینگ دندان را داشته باشد. در روش بلیچینگ مطبی برای جلوگیری از تماس مواد اکسید کننده با لثه‌ها از ژل های محافظ مخصوصی استفاده می‌شود که با مهارت بر روی لثه قرار می‌گیرد و با نور آبی محکم می شود.

بلیچینگ در خانه
در این روش دندانپزشک در یک جلسه از فک بالا و پایین شما قالبگیری می کند و در جلسه بعد یک جفت تری شفاف به شما تحویل داده می شود که به اندازه میزان موادی که لازم است روی دندان های شما بماند تا سفید شود بین دندان ها و تری، فضا تعبیه شده است. در این جلسه ماده لازم جهت بلیچینگ در خانه به شما داده می شود.

کدام روش بلیچینگ و سفید کردن دندان ها بهتر است؟
اساتید علم زیبایی بر این باورند که بهترین نتایج وقتی حاصل می شود که هر دو این روشها با هم انجام بگیرد. یعنی ابتدا office bleaching و سپس home bleaching. تبعا نتیجه گیری در زمان کمتر در بلیچینگ داخل مطب اتفاق می افتد اما نتایج ماندگارتر در نوع بلیچینگ در خانه حاصل می شود.

با روش بلیچینگ دندان ها تا چه حدی سفید می شود؟
این سوالی است که هیچ کس نمیتواند به آن پاسخ قطعی بدهد. ممکن است از یک درجه تا چندین درجه بسته به جنس دندان ها و نوع رنگدانه های رسوب کرده بین دندانها متغیر باشد.

بعد از بلیچینگ، دندان ها تا چه مدت سفید می مانند؟
این موضوع هم بستگی به بهداشت دهان فرد و رژیم غذایی او دارد. استفاده کمتر از غذاها و نوشیدنی های رنگى کمک می کند دندان ها به مدت طولانی تری سفید بمانند. ضمنا بلیچینگ درمانی است که باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندانها به صورت دائمى سفید بمانند.

آیا محدودیت سنی برای انجام بلیچینگ دندان وجود دارد؟
سفید کردن دندان برای همه افراد 18 سال به بالا می تواند استفاده شود.  به دلیل اینکه کمتر از هیجده سال عاج و مینای دندان به طور کامل بالغ نشده و با داشتن فضاهای باز، حساسیت بیشتری دارد. فقط یک سری کنترانديكاسيون ها دارد یعنی مواردی که نمی توانند استفاده کنند. مثل کسانی که در دندان های جلویی خود پرکردگی همرنگ دندان دارند و یا دندان های فوق العاده حساس دارند. البته به شکلی نیست که مطلقاً نشود استفاده کرد.

آنهایی که پرکردگی دارند وقتی که دندانشان را سفید می کنند دندانشان خیلی سفید می شود و مواد پرکردگی به همان رنگ قبلی باقی می ماند و اين مواد پرکردگی خودشان را نشان می دهند و حالا تمام پرگردکی ها باید با مواد روشن تر تعویض شود. در مورد کسانی هم که دندان های حساس دارند، باید قبل و بعد از سفید کردن دندان از ژل های ضد حساسیت استفاده شود. با وجود این باز هم ممکن است یک هفته تا ده روز دندان هایشان تیر بکشد و اذیت شوند. ولی برای دیگر افراد، راحت است.

انجام بلیچینگ به چند جلسه زمان نیاز دارد؟
معمولا یک تا دو جلسه، که هر بار پانزده تا سی دقیقه طول می کشد. البته بسته به اینکه دندان های افراد چقدر حساس هستند ممکن است برای بعضی افراد دو بار این کار را انجام دهیم. البته ما توصیه می کنیم که یک بار در مطب انجام شود و برای مینتننس یا نگه داری خودشان در منزل انجام دهند و دیگر نیازی به مراجعه ندارند و هزینه آن خیلی کمتر است.

هزینه‌ بلیچینگ دندان چقدر است؟
هزینه بلیچینگ دندان بسته به نوع بلیچینگ (بلیچینگ در خانه و بلیچینگ در مطب) متفاوت است.بلیچینگ دندان یکی از بهترین راه‌های سفید کردن دندان نسبت به لمینت دندان و کامپوزیت است، چرا که هم عارضه‌ای ندارد و هم هزینه‌ای بسیار پایین تر نسبت به دیگر روش‌ها دارد.

دکتر ندا تفضلی هرندی

دکتر ندا تفضلى هرندى، تخصص دندانپزشکی بانوان و کودکان خدمات ارائه شده در بخش دندانپزشکی کودکان: معاینه تشخیص و پرتونگاری کنترل رفتار کودکان درمان ریشه دندان های شیری و دائمی جوان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ماه نوش نظری

    سلام. روزتون بخیر. من پسرم 7 سالش تموم شد از دو ماه پیش پشت دندان شیری پایین دندان اصلیش نیش زد و کم کم دندانش لق شد و شیری افتاد. دندان دائمی هم سر جاش اومد. تقریبا سه هفته پیش دندان شیری بغلیش هم همون حالت شد دندان دائمش در اومد دندان شیری هم کمی لق شده ولی نیوفتاده. نگرانم کرده لطفا تو این وضعیت کرونا منو راهنمایی کنید که چه باید کنم؟

  • لغو پاسخ
دکتر ندا تفضلی هرندی