داروهای کم تاثیر عملکرد بهتری در مبارزه با مالاریا دارند

مهرناز زاوه
مبارزه با بیماری مالاریا بسیار دشوار است؛ با این حال، گروهی از محققان دریافتند که داروهای کم تاثیر گاها عملکرد بهتری در مقابله با این بیماری دارند.

مبارزه با بیماری مالاریا بسیار دشوار است؛ با این حال، گروهی از محققان دریافتند که داروهای کم تاثیر گاها عملکرد بهتری در مقابله با این بیماری دارند. دارویی که در حال حاضر برای درمان مالاریا مورد استفاده قرار می‌گیرد، آرتمیسینین نام دارد. این دارو بسیار موثر است، اما رشد انگل‌های مقاوم به آرتمیسینین در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است.
مطالعات انجام‌شده با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهد که استفاده از داروهایی غیر از آرتمیسینین در کنار ترکیبات موثر بهترین راه مبارزه با این بیماری است؛ به علاوه، این شیوه درمانی از گسترش انگل مالاریای مقاوم به دارو نیز جلوگیری می‌کند. محققان دانشگاه آکسفورد معتقدند که این رویکرد بهترین روش ممکن برای درمان مالاریا است.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) در اعلامیه‌ای اظهار داشته که برای جلوگیری از گسترش انگل‌های مقاوم به آرتمیسینین، از داروهای ترکیبی ضد مالاریا استفاده شود. در این صورت، انگل مالاریا باید به طور همزمان به هر دو دارو مقاومت نشان دهد تا در برابر آنها زنده بماند.
با این حال، انگل مالاریا در بخش‌هایی از جنوب شرق آسیا توانسته است در برابر داروهای ترکیبی نیز مقاومت کند. گفته می‌شود که با افزایش مصرف داروهای ترکیبی برای درمان مالاریا، این انگل‌ها نیز شیوع بیشتری پیدا کنند.
به همین دلیل، سیاست گذاران عرصه سلامت بر سر یک دوراهی بزرگ قرار گرفته‌اند؛ اینکه مردم را از مصرف بیش از اندازه آرتمیسینین منصرف کنند تا اثربخشی این دارو کماکان حفظ شود، و یا آنکه تشویق‌شان کنند در هر شرایطی از این دارو برای نجات جان خویش استفاده کنند.
(منبع: medicinenet)

درمان بیماری مالاریا با داروی کلروکین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ