تنهایی شهرزاد

رزیتا اشتری
بررسی و تحلیل 7 شخصیت‌کلیدی سریال شهرزاد از نگاه یک روانشناس

الو دکتر _ شکی نیست که شهرزاد یکی از سریالهای موفق شبکه نمایش خانگی است که هر روز طرفداران بیشتری پیدا میکند. بخشی از موفقیت سریال شهرزاد به شخصیتهای تاثیرگذار داستان مربوط میشود که مخاطب را پای تلویزیون میخکوب میکند و او را تا تماشای قسمت بعدی در انتظار نگه می دارد. اینکه هر کدام از شخصیت ها چه ویژگیهایی دارند موضوعی است که محمود هندی پور، روانشناس و مشاور، آن را تحلیل میکند تا ابعاد مختلف شخصیتهای داستان را بهتر بشناسید و رفتارهای بعدی آنها را تا حدودی پیش بینی کنید.

شهرزاد، شجاع و با اراده

شهرزاد در عین حال که  دختری تحصیلکرده و مستقل است،  ظرافت های زنانه ای دارد و این حالت ها را از طریق لحن دیالوگ ها، چشم ها و نگاهش به زیبایی به فرهاد نشان دهد. به خصوص در جایی که فرهاد نجات پیدا کرده و شهرزاد قربان صدقه اش می رود اینقدر این کار را  درست انجام می دهد که مخاطب به خوبی تحت تاثیر قرار میگیرد. یکی از علت های موفقیت سریال این است که  روی بخش های حسی و انتقال احساس به خوبی کار شده و ترانه علیدوستی هم در این نقش خیلی خوب عمل می کند.  او توانسته این احساس را به خوبی انتقال دهد و با تمام وجود با چهره ، میمیک، تن و آهنگ صدا این عشق را منتقل می کند. چقدر خوب است که تکامل در شخصیت دختران به این شکل باشد که بخش زنانه و مردانه آنها به یک میزان رشد کند و البته در جایی که باید حرف بزنند و رفتار جسورانه داشته باشند. شخصیت شهرزاد نشان میدهد با اینکه در مقابل بزرگ آقا قرار گرفته و این فرد بزرگ و قدرتمند است اما حرفش را به زیباترین شکل بیان میکند. او از منطق و استدلال استفاده می کند و  در عین حال اصل احترام را از یاد نمی برد.

شخصیت شهرزاد به گونه ای است که مخاطب را به سرعت درگیر می کند. امید، انرژی و انگیزه زندگی را در رفتارش می بینیم و صلابت او را به عنوان یک فرد تحصیلکرده شاهد هستیم. با اینکه شهرزاد یک خانم است و در دوره ای زندگی می کند که قطعا مرد سالاری حرف اول را می زند باز هم قدرت ابراز وجودش خوب است و حرفش را بیان می کند. حواسش به عواطف آدم ها هست. مجموع اینها نشان می دهد شخصیت رو به تکاملی دارد که ضعیف و شکننده نیست. در عین حال که از جنیست زنانه خودش فاصله نگرفته مهارت های اجتماعی بالایی دارد که او را به شخصیتی دلچسب تبدیل کرده و بیننده هم خیلی زود با شهرزاد ارتباط برقرار می کند. این آدم قدر عشق را می داند و  روی حرفش می ایستد.

شهرزاد در شخصیتش دو وجهه مهم دارد که اگر خانمها این دو وجهه را داشته باشند کامل و دوست داشتنیتر می شوند. یکی اینکه شخصیت او یخچالی نیست و از احساسات و عواطف برخوردار است و دیگر اینکه می تواند ابراز وجود کند و حرف بزند و شخصیت شیشه ای نداشته باشد. شهرزاد نه تنها احساسات و عواطف خوبی دارد، بلکه بخش منطق و ریاضی وجودش هم فعال است و می تواند به موقع از هر دو بخش استفاده کند.

بزرگ آقا، سلطهجو  و کنترل گر

مجموع ویژگی های بزرگ آقا قدرت طلبی او را نشان می دهد و البته از جایگاه قدرت برخوردار است. در افراد ثروتمند و قدرتطلب این موضوع را می بینیم که باید هر چیزی را به هر قیمتی بهدست بیاورند و هر قدر لازم باشد برای آن هزینه می کنند. بزرگ آقا بهواسطه جایگاه سیاسی و اجتماعی اش همه امور را کنترل می کند. خیلی راحت می تواند احساسات و عشق را نادیده بگیرد تا به هدفش برسد. قدرت خوبی در سفسطه کردن و فلسفهبافی دارد تا اوضاع را آنطور که می خواهد به دیگران نشاندهد و در نهایت با رشوه ، تهدید و … کارش را جلو میبرد. قدرت طلبی در او کاملا مشهود است وهر چیزی که بخواهد همان می شود. حتی می بینیم که اطرافیان او از جمله پدر شهرزاد و فرهاد در برابر خواسته او تسلیم می شوند که این بهواسطه قدرت، ثروت و جایگاه اجتماعی بزرگ آقاست.  شخصیت قدرت طلب به دیگران آسیب می رساند و اگر جایی نتواند بهوسیله پول، قدرت و نفود به هدفش برسد، حالش به شدت بد می شود. یعنی بدترین حالی که قدرت طلب می تواند تجربه کند زمانی است که با هر وسیله ای نمی تواند به مقصودش برسد که معمولا این حالت ها کم اتفاق می افتد.

ادامه این مطلب را می توانید در شماره 147 مجله سیب سبز که از 15 آذر ماه روی کیوسک است، بخوانید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ