چه عواملی در رشد قد تأثیر دارند ؟

غزاله ذوالفقاری
بیماری های مسبب کوتاهی قد

الو دکتر می گوید : اگر اهل ورزش هستید و دوست دارید حرکات ورزشی متناسب با افزایش قد انجام دهید، خوب است بدانید انجام حرکات ورزشی و کششی مثل یوگا، بارفیکس و امثال آنها هم میتواند تا حدودی به رشد استخوانی کمک کند.

البته رعایت ریتم مناسب خواب هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر رشد طولی استخوانهاست، زیرا خواب مناسب باعث ترشح منظم هورمون رشد شده و کودکان بیشترین بهره را از آن میبرند. در مقابل، همانقدر که خواب خوب و مناسب بر رشد مناسب جسم و قد تاثیرگذار است، خواب نامنظم، شببیداری و خوابیدن تا دیروقت روز با ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون رشد میتواند مانع از رشد واقعی قد در نوجوانان شود؛ به این ترتیب نوجوانی که شرایط ژنتیک لازم برای قدبلند شدن را داراست، ممکن است با شببیداری و ساعات نامنظم خواب، فرصت قدبلند شدن را از دست بدهد.

بیماری های مسبب کوتاهی قد

البته نباید تاثیر برخی بیماریها را بر مختل شدن روند رشد قد افراد نادیده گرفت؛ برخی بیماریها مانند نارسایی کلیه، اختلالات رودهای که جذب مواد غذایی را کاهش میدهد یا ابتلا به دیابت و کمکاری تیروئید در دوران کودکی، موجب اختلال در رشد قدی میشود که تشخیص و درمان این بیماریها در حوزه متخصصان غدد درونریز و متابولیسم قرار دارد و هیچ نوع خود درمانی در این موارد جایز نیست.

منبع : alodoctor.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ