حقایقی درباره پیری-قسمت اول

مهرناز زاوه
پنجاه درصد از زنانی که به سن یائسگی می‌رسند، از تُنک شدن موهایشان در بخش فوقانی سر رنج می‌برند.

اشتیاق برای دانستن حقایق بیشتر درباره روند پیری هرگز از بین نمی‌رود. یافته‌های اخیر پرده از بسیاری از حقایق این بخش اجتناب ناپذیر از رندگی برداشته‌اند.
۱-به تدریج موی بیشتری بر روی صورت خود مشاهده خواهید کرد
در اینجا به بررسی علت افزایش رشد مو در نواحی مختلف صورت می‌پردازیم: هورمون‌ها. دوریس جی. دی، استادیار امراض پوست در مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک می‌گوید: «بخش قابل ‌توجهی از زنان در سنین مختلف به علل ژنتیکی با رشد موهای زبر و تیره در نواحی چانه و پشت لب مواجه می‌شوند. با این حال، بیشتر زنانی که از این عارضه رنج می‌برند، مشکلات هورمونی دارند». با افزایش سن، سطح هورمون استروژن در بدن کاهش می‌یابد. در مقابل، افزایش هورمون تستوسترون باعث رشد موهای زائد در بخش‌هایی از صورت می‌شود که معمولا در مردان رایج است. اگر چند موی تیره (یا سفید) در اطراف لب‌ها و یا چانه خود مشاهده کردید، می‌توانید با استفاده از موچین آنها را بردارید؛ با این حال، چیدن موهای زائد همیشه بهترین گزینه نیست؛ چون فشار موچین باعث تحریک شده و قرمزی پوست را به دنبال دارد.
۲-موی سر به تدریج تُنک می‌شود
آمار بسیار مایوس‌کننده هستند: پنجاه درصد از زنانی که به سن یائسگی می‌رسند، از تُنک شدن موهایشان در بخش فوقانی سر رنج می‌برند. دکتر کن واشنیک، مدیر مرکز ترمیم موی بوسلی و استادیار پوست در دانشگاه نیویورک می‌گوید: «تقریبا اکثر مردان و زنان پس از رسیدن به سن ۵۰ سالگی با نازک شدن موهایشان مواجه می‌‌شوند». این عارضه نیز به دلیل کاهش سطح هورمون استروژن در بدن رخ می‌دهد؛ هورمونی که از موهای شما محافظت می‌کند. ریزش مو یک امر طبیعی است. اما اگر ریزش در حدی باشد که خطوط مو جابجا شده و بخش زیادی از موها از دست برود، غیر طبیعی خواهد بود.
۳-موی ابرو کم پشت و پراکنده می‌شود
آیا ابروهایتان کم پشت و تکه تکه شده‌اند؟ شاید به فکر آن هستید که عمل پیوند ابرو انجام دهید. شاید هم می‌خواهید از فرآیند ترمیم که نهایتا ۲ تا ۳ ساعت به طول می‌انجامد، برای بازیابی موهای از دست رفته ابرو استفاده کنید. در عمل پیوند ابرو، فولیکول‌های مو از پشت و یا کناره‌های سر (بخش‌هایی که چندان توی دید نباشند) برداشته شده و در ابرو کاشته می‌شوند. اما عمل پیوند ابرو عوارض بالقوه بسیاری دارد. برای جلوگیری از بروز فاجعه، عمل پیوند را فراموش کنید و به جای آن از مداد یا پودر استفاده کنید. از مدادی استفاده کنید که سایه‌اش روشن‌تر از رنگ موهای شما باشد تا نقاط خالی ابرو را به طور کامل پر کند. روند رشد ابروها با افزایش سن کندتر می‌شود؛ سعی کنید. قبل از آرایش آنها را به سمت بالا و پایین شانه کنید.
۴-پوست پا چروک می‌شود
آرایش ناخن‌ها در میان زنان یک امر رایج است که باعث افزایش زیبایی و ظرافت پاها می‌شود. سعی کنید کفشی بپوشید که به انگشتان پا فشار وارد نکند. پوشیدن کفش‌های آزاد باعث می‌شود که پاها بهتر نفس بکشند. زیبایی ظاهری پا و انگشت‌ها، از مهربانی درونی شما خبر می‌دهند. با این حال، افزایش سن باعث می‌شود که الاستیسیته و انعطاف‌پذیری بافت نرم، تاندون‌ها و رباط‌های پا تحلیل برود. این امر باعث افزایش فشارهای وارده به استخوان پا شده و تغییر شکل ظاهری آنها را به دنبال خواهد داشت. وقتی استخوان پا تغییر شکل پیدا می‌کند، انگشت‌ها از فرم طبیعی خود خارج شده و مشکلاتی مانند پینه پا بروز پیدا می‌کنند.
(منبع: webmd)

باورهای رایج نادرست درباره پیری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ