نشانه‌های سرطان که زنان نباید نادیده بگیرند-قسمت اول

مهرناز زاوه
گرچه نزدیک به ۶۵ درصد از زنان به طور مرتب تست ماموگرافی را انجام می‌دهند، اما این تست همیشه قادر به شناسایی سرطان نیست. گاهی اوقات زنان وقتی به چیزی در بدن خود مشکوک می‌شوند، از ترس به پزشک مراجه نمی‌کنند.

گرچه نزدیک به ۶۵ درصد از زنان به طور مرتب تست ماموگرافی را انجام می‌دهند، اما این تست همیشه قادر به شناسایی سرطان نیست. گاهی اوقات زنان وقتی به چیزی در بدن خود مشکوک می‌شوند، از ترس به پزشک مراجه نمی‌کنند. اما علائم هشداردهنده همیشه نشانه ابتلا به سرطان نیستند. شرایط مختلفی می‌تواند منجر به بروز تغییراتی در بدن‌تان شود. اما ادامه و پیشرفت این تغییرات مستلزم توجه بیشتری از جانب شماست.
راز قضیه در این است که به جسم‌تان توجه داشته باشید تا اگر تغییری در آن رخ داد بتوانید آن را به موقع تشخیص دهید. در واقع علائم جدید گویای آن است که چیزی در بدن شما تغییر یافته و شما دوست دارید بدانید که این به چه معناست. در اینجا به کارهایی اشاره می‌کنیم که لازم است برای این تشخیص انجام دهید.
۱.تغییرات سینه
بسیاری از برآمدگی‌های سینه نشانه‌ی سرطان نیست٬ اما باید سعی کنید که پزشک همیشه آن را چک کند. از طرفی او باید از این تغییرات هم آگاه باشد:
-گود شدن یا چین‌دار شدن پوست
-انحراف نوک پستان به طرف داخل
-ترشح از نوک پستان
-قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست نوک پستان یا سینه
برای آنکه بتوانید علت این علائم را شناسایی کنید٬ پزشک آزمایشی فیزیکی انجام داده و از شما درباره‌ی سابقه‌ی پزشکی تان سؤالاتی می‌پرسد. از طرفی ممکن است مجبور شوید آزمایش‌هایی مانند ماموگرافی یا  نمونه‌برداری را هم انجام دهید که در آن پزشک٬ تکه‌ای از بافت سینه شما را برای آزمایش بر می‌دارد.
۲.باد شکم
زنان به طور طبیعی دچار باد شکم‌اند. بنابراین بهتر است یک یا دو هفته منتظر بمانید و اگر اگر طی این مدت این مسئله حل نشد٬ حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم شما به مرور زمان بهتر نشد و یا آنکه با اضافه وزن یا خونریزی همراه بود٬ باید به پزشک مراجعه کنید. باد مداوم شکم می‌تواند در برخی مواقع نشانه‌ی سرطان تخمدان باشد. در این گونه موارد شما باید تست لگن و آزمایش خون و در برخی مواقع سونوگرافی انجام دهید تا علت مشکل پیدا شود.
۳.خونریزی بین دو عادت ماهیانه
اگر هنوز هم عادت ماهیانه می‌شوید و بین قاعدگی‌هایتان لکه‌بینی دارید، حتما به پزشکتان بگویید. اگر خونریزی بخشی از چرخه‌ی قاعدگی شما نباشد٬ می‌تواند علل زیادی داشته اما در اینگونه مواقع پزشک سرطان مخاط رحم را رد می‌کند. خونریزی بعد از یائسگی هرگز طبیعی نبوده و باید در همان زمان معاینه شود.
۴.تب
تبی که قطع نمی‌شود یا هیچ دلیل خاصی ندارد می‌تواند نشانه‌ی سرطان خون یا سایر مشکلات خونی باشد. پزشک برای تشخیص٬ درباره‌ی سابقه‌ی بیماری از شما سؤالاتی خواهد پرسید و برای تشخیص علت آن٬ آزمایش فیزیکی برایتان تجویز خواهد کرد.
(منبع: webmd)

آیا سرطان بین خانم‌های ایرانی بیشتر شده است؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ