تنها یک روز خوردن غذای ناسالم مساوی است با بدخوابی

مهرناز زاوه
یکی از مهم‌ترین عواملی که به سلامتی شما کمک می‌کند رژیم غذایی سالم شماست که بر کاهش خطر چاقی، بیماری قلبی و بسیاری دیگر از بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد. تحقیق جدیدی نشان داده آنچه می‌خوریم تأثیر مهمی بر کیفیت خواب ما می‌‌‌گذارد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که به سلامتی شما کمک می‌کند رژیم غذایی سالم شماست که بر کاهش خطر چاقی، بیماری قلبی و بسیاری دیگر از بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد. تحقیق جدیدی نشان داده آنچه می‌خوریم تأثیر مهمی بر کیفیت خواب ما می‌‌‌گذارد. در بخش دیگری از این تحقیق آمده که خوردن غذاهایی که میزان فیبر کمی داشته اما چربی‌های اشباع شده‌ی آنها زیاد است باعث کاهش مدت زمان خوابِ آرام شما می‌شود، یعنی مرحله‌ای از خواب که به ذخیره‌ی انرژی فیزیکی و روانی‌تان می‌انجامد. از طرفی محققان دریافته‌اند خوردن غذاهایی که میزان شکر بالایی دارند با بروز اختلالات بیشتر خوابی مرتبط است.
یک روز خوردن غذایی سرشار از چربی و شکر بر کیفیت خوابتان تأثیر می‌گذارد
محققان در این ارتباط، ۱۳ مرد و ۱۳ زن با سن متوسط ۳۵ سال و با وزن طبیعی و متعادل را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان بایست پنج شب را در محیط آزمایشگاهی و هر شب به مدت ۹ ساعت روی تخت می‌خوابیدند، یعنی به طور متوسط از ۱۰ شب تا ۷ صبح.
شرکت کنندگان در چهار روز اول تحت رژیم کنترل شده‌ای بودند و در آن غذاهایی می‌خوردند که تحت نظر یک متخصص غذایی درست شده و میزان چربی اشباع شده آن کم و پروتئین بالایی داشت. در روز آخر، شرکت کنندگان می‌توانستند خودشان غذای مورد نظرشان را انتخاب کنند، که معمولا چربی اشباع شده و شکر زیادی داشته و نسبت به غذاهایی که درست می‌شد فیبر کمتری داشت.
شرکت کنندگان از شب سوم، آزمایش چندگانه خواب انجام دادند؛ آزمایشی که میزان اختلالات خواب را می‌سنجید و در آن امواج مغزی افراد، سطح اکسیژن خون، ضربان قلب، میزان تنفس و حرکات گوش و چشم ثبت می‌شد. بعد از بررسی نتایج، محققان دریافتند که درست بعد از یک روز رژیم غذایی که خود افراد انتخاب کردند، زمان بیشتری طول کشید تا بخوابند. در واقع وقتی غذای خود را خودشان انتخاب کردند، خوابیدنشان ۲۹ دقیقه طول کشید در شرایطی که وقتی غذاهای مشخص شده را می‌خوردند، این زمان ۱۷ دقیقه بود.
(منبع: medicaldaily)

آریتمی قلبی هنگام خواب نشانه‌ی چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ