عواقب مصرف زیاد قرص‌های مسکن

مهرناز زاوه
بسیاری از افرادی که دردهای مزمن دارند، اغلب به دوز مصرف دارویی که بدون نسخه تهیه می‌کنند توجهی نمی‌کنند و در معرض خطر اُوردوز قرار می‌گیرند.

بسیاری از افرادی که دردهای مزمن دارند، اغلب به دوز مصرف دارویی که بدون نسخه تهیه می‌کنند توجهی نمی‌کنند و در معرض خطر اُوردوز قرار می‌گیرند. در واقع اُوردوز به خاطر چنین داروهایی می‌تواند به عوارض جانبی حادی مانند خونریزی معده، آسیب و زخم کبد و حتی مرگ بیانجامد.
آمار انجمن معده و روده آمریکا مربوط به ۱۰۰۰ فرد بزرگسال ۳۰ سال و بالاتر و ۲۵۱ متخصص معده و روده نشان داد که ۴۳ درصد از افرادی که مشکل دردهای مزمن دارند می‌گویند در برخی مواقع آگاهانه از دوز مصرفی داروهای بدون نسخه‌شان، بیشتر مصرف می‌کنند. برخی از داروهای شایع بدون نسخه عبارتند از استامینوفن و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپیرین.
درد، به شکل باورناپذیری شخصی و فردی است، اما مصرف داروهای مسکن درد بیش از دوز توصیه شده‌ی آن می‌تواند منجر به آسیب‌های بارز به معده و روده شود.
در بخش دیگری از این تحقیقات مشخص شد که ۳۸ درصد از افراد مصرف کننده این داروها نمی‌دانستند که ترکیب کردن دو یا چند داروی مسکن NSAID یا دو یا چند مسکن استامینوفن باعث به خطر افتادن سلامت آنها می‌شود.
بسیاری از متخصصان معده و روده در این آمار می‌گویند تعداد زیادی از بیماران آنها که دردهای مزمن دارند از مسکن‌های بدون نسخه با دوز بالا و برای مدتی طولانی‌تر از مدت توصیه شده استفاده می‌کنند. این بیماران اغلب متوجه ارتباط بین داروهای مسکن درد و علائم اُوردز ناشی از آن نمی‌شوند.
افرادی که درد مزمن دارند هرگز نباید با داروهای بدون نسخه، خودشان دردشان را مدیریت و کنترل کنند. اگر دچار درد مزمن هستید، با پزشک خود درباره تمام داروهایی که استفاده می‌کنید صحبت کرده، دستورات دارویی روی آن را با دقت بخوانید و تنها یک نوع دارو در زمان مورد نظر مصرف کنید. 
منبع: medicaldaily

چرا باید مصرف مسکن را محدود کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ