پاسخ به سوالات رایج درباره قاعدگی

مهرناز زاوه
سندروم شوک سمی (TSS) ناشی از تامپون بسیار نادر است. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ناشی از آن٬ سعی کنید هر چهار ساعت تامپون خود را عوض کرده و تامپون نازک‌تری استفاده کنید.

ممکن است سؤالاتی درباره قاعدگی برایتان پیش آمده باشد که هنوز جوابش را ندانید. در اینجا به چند مورد از شایع‌ترین آنها پاسخ می‌دهیم.
آیا استفاده از تامپون منجر به سندروم شوک سمی می‌شود؟
سندروم شوک سمی (TSS) ناشی از تامپون بسیار نادر است. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ناشی از آن٬ سعی کنید هر چهار ساعت تامپون خود را عوض کرده و تامپون نازک‌تری استفاده کنید.
آیا قاعدگی من با خونریزی شدیدی همراه است؟
اکثر زنان در هر قاعدگی٬ حدود ۲ قاشق غذاخوری خون از آنها خارج می‌شود. اگر دیدید که مجبورید روزی ۱۰ تامپون عوض کنید یا آنکه هر ساعت تامپون‌تان مرطوب می‌شود٬ حتما با پزشکتان صحبت کنید.
قاعدگی من چقدر باید ادامه داشته باشد؟
برای اکثر زنان٬ قاعدگی سه تا پنج روز ادامه دارد. اما اگر دیدید که بعد از گذشت هفت روز همچنان ادامه دارد حتما با پزشکتان صحبت کنید.
چرا تامپون‌ها اندازه‌های مختلفی دارند؟
انواع مختلف تامپون‌ها عبارتند از تامپون نازک تا متوسط٬ و تامپون کلفت که می‌تواند میزان متفاوتی از خون را جذب کند. بسته به میزان خونریزی خود می‌توانید از هر کدام از آنها استفاده کنید. ترجیحا سعی کنید تامپونی استفاده نکنید که کلفت‌تر از آنچه باشد که لازم دارید.
چطور می‌توانم از شر دردهای شدید قاعدگی خلاص شوم؟
از داروهای مسکنی به نام تایلنول (استامینوفن)٬ ادویل یا موترین (ایبوپروفن) یا آلِوْ (ناپروکسن) استفاده کنید. می‌توانید بالشتک‌های گرمی هم روی کمر یا معده‌ی خود بگذارید. دوش آب گرم هم می‌تواند باعث بهتر شدن شرایط شود.
چرا در دوران قاعدگی احساس اشباع بودن زیادی دارم؟
در دوران قاعدگی٬ بدن شما می‌تواند آب بیشتری در خود نگه داشته و باعث شود احساس تورم داشته باشید. وقتی متوجه می‌شوید که شلوارتان برایتان تنگ شده٬ سعی کنید نمک را از رژیم غذایی خود حذف کرده و کافئین مصرف نکنید.
چرا مدام برای خوردن هله-هوله ویار دارم؟
هنوز مطمئن نیستیم که چه چیزی باعث ویار و سایر علائم سندروم پیشاقاعدگی می‌‌شود٬ اما به نظر می‌رسد که هورمون‌ها در این فرآیند بسیار دخیل‌اند. بسیاری از زنان دوست دارند در این دوران چیزهایی مانند بستنی٬ شکلات و چیپس بخورند. اگر ویار چیزهای شیرین دارید سعی کنید در طول روز وعده‌های غذایی مختصر بخورید تا در عوض انرژی کافی در بدن داشته باشید.
چطور می‌توانم علائم سندروم پیشاقاعدگی (PMS)‌ را کنترل کنم؟
سعی کنید ورزش کنید٬ تا حد امکان غذاهای نمکی نخورید و یک هفته پیش از آغاز قاعدگی٬ مصرف کافئین را قطع کنید. اگر خلق و خوی شما هنوز در نوسان است٬ حتما با پزشکتان مشورت کنید. او برایتان دارو یا مکمل‌هایی مانند ویتامین E ٬‌ کلسیم و منیزیم تجویز خواهد کرد.
منبع: webmd

دلایل شایع به تعویق افتادن زمان قاعدگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ