علل درد پاشنه پا حین پیاده روی و روش‌های درمان آن-قسمت اول

مهرناز زاوه
برای پیاده روی صبحگاهی بیرون می‌روید و ناگهان درد شدیدی در پشت پاشنه پایتان احساس می‌کنید که به تدریج تشدید می‌شود. باید بدانید که تنها نیستید. با توجه به نظرسنجی انجمن پزشکی آمریکا، سالانه ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها با این درد مواجه می‌شوند.

برای پیاده روی صبحگاهی بیرون می‌روید و ناگهان درد شدیدی در پشت پاشنه پایتان احساس می‌کنید که به تدریج تشدید می‌شود. باید بدانید که تنها نیستید. با توجه به نظرسنجی انجمن پزشکی آمریکا، سالانه ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها با این درد مواجه می‌شوند. به گفته کریستینا لانگ، پزشک شاغل در مرکز پزشکی وینستون سالم، پوشیدن کفش نامناسب، فشار فزاینده و روند طبیعی پیری از جمله عواملی هستند که به درد پاشنه پا منجر می‌شوند. اما برای کاهش درد چه باید کرد؟ اول، باید علت درد را شناسایی کنیم و سپس از راهنمایی یک متخصص برای کاهش درد کمک بگیریم.
۱-فاشیای پلانتار
فاشیای پلانتار شایع‌ترین علت درد پاشنه است که سالانه ۲ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آیرین لوی، پزشک شاغل در مرکز پزشکی لانگون در شهر نیویورک می‌گوید، فاشیای پلانتار نواری است که در راستای قوس پا قرار دارد و انگشت‌ها را به پاشنه پا متصل می‌کند. این نوار به جذب فشارهای وارده به پا کمک می‌کند، اما فشار فزاینده ناشی از دویدن و پیاده روی می‌تواند باعث التهاب این نوار شود. این درد در اوایل صبح شدیدتر است و به تدریج در حالت نشسته یا ایستاده نیز بروز پیدا می‌کند.
مگان لیهی، پزشک شاغل در مؤسسه استخوان و مفاصل ایلینوی در شیکاگو معتقد است که شدید بودن این درد در اوایل صبح علت دارد؛ وقتی خواب هستید، قوس پای شما در حالت طبیعی در راستای فاشیا قرار دارد، اما وقتی قدم بر می‌دارید، قوس پا به سمت بیرون کشیده می‌شود و پارگی‌های ریزی در بافت فاشیا ایجاد می‌کند که با درد و ناراحتی همراه است. به گفته دکتر لیهی، عوامل متعددی از جمله سفت شدن ماهیچه ساق پا، کشیدگی تاندون آشیل، پوشیدن کفش‌های نامناسب، صاف بودن کف پا و فشار جسمانی مضاعف باعث التهاب فاشیای پلانتار می‌شوند.
التهاب فاشیای پلانتار چگونه درمان می‌شود؟
برای کاهش درد می‌توانید از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن یا کمپرس یخ استفاده کنید. برای این کار می‌توانید یک بطری یا فنجان پر از آب را در فریز بگذارید تا یخ بزند. سپس کمپرس یخ را زیر پاشنه پا بگذارید. برای جلوگیری از تشدید التهاب به پاهایتان استراحت دهید و کفش مناسب بپوشید. اگر هر روز برای پیاده روی بیرون می‌روید، باید هر ۶ یا ۴ ماه یک بار کفشتان را عوض کنید. انجام تمرینات کششی باعث شل شدن عضلات فاشیا شده و درد پاشنه را کاهش می‌دهد.
شما می‌توانید از دو روش زیر برای کاهش درد پاشنه پا کمک بگیرید:
کشیدن پا با حوله: روی زمین بنشینید و پاهایتان را رو به جلو بگذارید. یک حوله بردارید و آن را پشت پاشنه بگذارید. سپس دو لبه انتهایی حوله را با دست بگیرید و به سمت خود بکشید. پاهای خود را به آرامی رو به جلو حرکت دهید و ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
بلند کردن پاشنه پا روی پله: بر روی پله پایینی بایستید. پاهای خود را به سمت پشت ببرید تا پاشنه پا لبه‌‌های پله را لمس کند. حالا از دیوار یا سایر موارد به عنوان پشتیبان استفاده کنید و وزن خود را بر روی یک پا بیاندازید. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
اگر درد پاشنه بیشتر از چند هفته طول بکشد، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. یک پزشک متخصص می‌تواند مشکلاتی مانند خار پاشنه و تشکیل ساختار استخوانی در پایین پاشنه‌ها را تشخیص دهد. ممکن است پزشک از شما بخواهد یک آتل به هنگام خواب بپوشید.
منبع: prevention

درمان خانگی عفونت قارچی پا با چای سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ