چرا بچه‌ها دروغ می‌گویند و چگونه می‌توان آنها را به راست گفتن واداشت-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا چیزی بدتر از این وجود دارد که کودک در چشمان شما خیره شود و دروغ بگوید و شما در کمال ناباوری او را تماشا کنید؟

آیا چیزی بدتر از این وجود دارد که کودک در چشمان شما خیره شود و دروغ بگوید و شما در کمال ناباوری او را تماشا کنید؟ وقتی بچه‌ها می‌فهمند که می‌توانند حقیقت را به اشکال مختلف دستکاری کنند، پنجره جدیدی از احتمالات به رویشان گشوده می‌شود! این وظیفه والدین است که آنها را از دروغ گفتن باز دارند. در ادامه شما را با دلایل دروغ گفتن کودکان آشنا کرده و روش‌هایی را برای مقابله با این رفتار ارائه می‌کنیم.
عدم صداقت در کودکان به اشکال مختلفی ظاهر می‌شود: فراموش کردن چیزهایی که به او می‌گویید، نگفتن تمام حقایق و خلق یک داستان خارق العاده که می‌تواند آنها را در آینده برنده جایزه پولیتزر کند. بچه‌ها از یک سنی به بعد خیلی راحت دروغ می‌گویند، طوری که باورش برای والدین سخت است.
وقتی بچه‌ها شروع به دروغ گفتن می‌کنند و حتی در مورد مسائل بی‌اهمیت هم تمام حقیقت را نمی‌گویند، باید به فکر چاره بود. دروغ گفتن یک توهین آشکار به والدین است. هیچ‌کس نمی‌خواهد بچه‌ای بزرگ کند که دروغگو باشد! در عین حال، دروغ گفتن بخشی از روند رشد کودک است. این رفتار نشان می‌دهد که کودک فردیت خود را درک کرده است.
دکتر لورا مارکهام، نویسنده کتاب «والدین آرام، بچه‌های شاد: چگونه از فریاد زدن دست برداریم و برقرای ارتباط را بیاموزیم» می‌گوید تمام کودکان در یک مقطع سنی به طور طبیعی دروغ گفتن را یاد می‌گیرند. با وجود اینکه دروغ گفتن یک امر طبیعی است، اما به عنوان یک رفتار ناصحیح در نظر گرفته می‌شود. وقتی بچه‌ها دروغ می گویند، والدین آنها را با زندانی کردن در اتاق تنبیه می‌کنند. اما چنین رفتارهایی باعث اصلاح کودک نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که تنبیه سنگین تنها باعث افزایش میل به دروغگویی در کودک می‌شود. پس اگر نمی‌خواهید فرزندتان دروغ بگوید، تنبیه‌اش نکنید. والدین می‌توانند با ایجاد یک محیط امن برای کودکان، آنها را به گفتن حقیقت تشویق کنند. برای انجام این کار، باید علت دروغ گفتن کودک را بیابید.
دروغ گفتن یک رفتار قابل انتظار است
به گفته دکتر مارکهام، دروغ گفتن یک پروسه طبیعی در روند رشد کودکان است. آنها در سنین ۳ یا ۴ سالگی می‌فهمند که درکشان از مسائل، مختص خودشان است. به عبارت دیگر، آنها می‌دانند که فلان اسباب بازی زیر صندلی است، چون خودشان آن را زیر صندلی گذاشته‌اند. اما اگر مادر ندیده باشد که او اسباب بازی را زیر صندلی گذاشته، او نمی‌داند اسباب بازی‌اش کجا است.
بچه‌ها مثل بزرگسالان دروغ می‌گویند
بسیاری از بزرگسالان به همدیگر دروغ می‌گویند و اغلب دلایل خوبی برای این رفتار عنوان می‌کنند. دروغ گفتن گاها یک شیوه موثر برای کتمان حقایق تلخ است. مثلا ممکن است به همکارتان بگویید مریض هستید، در حالیکه خوبید و می‌خواهید با دوستتان بیرون بروید. حتی ممکن است برای وانمود کردن چیزی دروغ بگویید. مثلا وقتی مادر خانمتان با شما تماس می‌گیرد، می‌گویید در ترافیک گیر کرده‌اید و برای ناهار دیر خواهید کرد. در حالیکه اصلا چنین اتفاقی نیفتاده و فقط خواب مانده‌اید. به گفته دکتر مارکهام، دروغ گفتن برای کودک مزایای زیادی دارد. او می‌تواند با دروغ گفتن به خواسته‌هایش برسد. این رفتار کاملا طبیعی است و هر کودکی انجامش می‌دهد.
والدین در دروغ گفتن کودکان دخیل‌اند
همانطور که پیش از این گفتیم، هر کسی ممکن است به دوستان یا اعضای خانواده‌اش دروغ مصلحت‌آمیز بگوید. با این حال، اغلب والدین دوست ندارند اعتراف کنند که خودشان نیز همیشه با کودک صادق نبوده‌اند. دکتر مارکهام معتقد است که اغلب والدین به شکل مستقیم به کودک دروغ می‌گویند. این دروغ گفتن موارد زیادی را شامل می‌شود. مطمئنا، این دروغ گفتن‌ها برای والدین ناچیز به نظر می‌رسد، اما برای کودکی که به پدر و مادرش اعتماد کامل دارد، یک رفتار غیر‌قابل قبول است. کودکان بالاخره می‌فهمند که آن حرف‌ها دروغ بوده است. متاسفانه، این آگاهی به کودک می‌قبولاند که او هم می‌تواند در صورت لزوم دروغ بگوید و با آن کنار بیاید.
منبع: sofeminine

کودک ترسو را چگونه شجاع کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ