چرا بچه‌ها دروغ می‌گویند و چگونه می‌توان آنها را به راست گفتن واداشت-قسمت دوم

مهرناز زاوه
هرگز فرزندتان را دروغگو خطاب نکنید، حتی اگر از اتفاقات مدرسه داستان‌های پوچ و بی‌معنایی سر هم کرده باشد.

در ادامه‌ی قسمت اول شما را با دلایل دروغ گفتن کودکان آشنا کرده و روش‌هایی را برای مقابله با این رفتار ارائه می‌کنیم.
داستان پردازی‌های کودک را نادیده نگیرید
شاید فکر کنید نادیده گرفتن دروغ‌های کودک باعث می‌شود او از دروغ گفتن دست بردارد. عدم توجه به رفتارهای نادرست کودک روشی است که اغلب والدین در پیش می‌گیرند. نادیده گرفتن کودک شاید در کوتاه مدت جواب بدهد، اما در بلند مدت فایده‌ای نخواهد داشت. به گفته دکتر مارکهام، اگر کودک به راحتی دروغ بگوید و پدر و مادر نیز به او توجهی نکنند، او با خیال راحت به دروغ گفتن ادامه خواهد داد، چون می‌داند راه خوبی برای مدیریت دنیای پیرامونش پیدا کرده است. وقتی کودک واقعیت پیرامونش را بد جلوه می‌دهد، این وظیفه والدین است که به او گوشزد کنند.
به کودک انگ نچسبانید
هرگز فرزندتان را دروغگو خطاب نکنید، حتی اگر از اتفاقات مدرسه داستان‌های پوچ و بی‌معنایی سر هم کرده باشد. به گفته دکتر مارکهام، برچسب زدن به کودک عواقب ناخوشایندی دارد. دیدگاه شما نسبت به کودک ممکن است بر دیدگاه او نسبت به خویش اثر بگذارد. بدترین چیز این است که کودک فکر کند قادر به گفتن حقیقت نیست!
با ملایمت او را خطاب قرار دهید
والدین باید به شکلی ماهرانه به کودک بفهمانند که می‌دانند او راستش را نمی‌گوید. این روش بهترین شیوه‌ای است که می‌تواند از رفتارهای ناصحیح کودک جلوگیری کند، بدون آنکه نیازی به تنبیه و مجازات باشد. دکتر مارکهام معتقد است که والدین باید فارغ از هرگونه قضاوت به دروغ گفتن کودک اشاره کنند. مثالی که دکتر مارکهام در این باره ارائه کرده است، به نزاع همیشگی والدین با کودک بر سر شستن دست‌ها مرتبط است.
مادر: «تو گفتی که دست‌هایت را برای خوردن شام شستی؛ اما من حدس می‌زنم تو دوست داشتی دست‌هایت شسته شده باشند، چون آنها تمیز نیستند. برویم با هم آنها را بشوریم.»
 با اقدامات پیشگرانه از دروغ گفتن جلوگیری کنید
اکثر کودکان قبل از دروغ گفتن به پایین نگاه می‌کنند یا دست‌هایشان را به هم می‌مالند. اگر متوجه این نشانه‌ها شدید، به او بگویید وقتی راستش را می‌گوید، بیشتر دوستش دارید. کودکان دوست دارند با والدین خود ارتباطی مثبت و ایمن داشته باشند و اگر گفتن حقیقت به تقویت این رابطه کمک کند، آنها به جای آنکه دروغ بگویند، راستش را می‌گویند.
به کودک نشان دهید که دروغ گفتن مضرات زیادی دارد
دکتر مارکهام در این باره می‌گوید: «والدین باید در یک محیط آرام در کنار کودک بنشینند و برایش توضیح دهند که دروغ گفتن رابطه عاشقانه بینشان را تضعیف می‌کند.» هر قدر دروغ بیشتری گفته شود، والدین بیشتر لطمه می‌بینند. به او تفهیم کنید که می‌تواند همیشه راستش را بگوید، بدون آنکه نگران تنبیه یا مجازات‌های احتمالی باشد.
دروغگویی مزمن یک مشکل جدی است
دکتر مارکهام در این باره می‌گوید: «اگر فکر می‌کنید فرزندتان به صورت مکرر دروغ می‌گوید، بهتر است خانوادگی به یک درمانگر متخصص مراجعه کنید.» بچه‌هایی که حاضر به گفتن حقیقت نیستند، از اول اینطور نبوده‌اند. عوامل خارجی بر رفتار کودک اثر می‌گذارد؛ نحوه رسیدگی به کودک توسط والدین از جمله عواملی است که باعث بروز رفتارهای ناصحیح در کودکان می‌شود. برای رفع این مشکل باید به خود رجوع کنید و ببینید آیا این شما نیستید که شرایط راست گفتن را برای کودک غیر‌ممکن ساخته‌اید؟ دروغگویی مکرر کودک نشان می‌دهد که یک جای کار در خانواده می‌لنگد.
کلام آخر
به گفته دکتر مارکهام، ایجاد دلبستگی میان والدین و فرزند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وابستگی میان اعضای خانواده نقش بسزایی در جلوگیری از دروغگویی دارد. اگر کودک به شما احساس نزدیکی کند، قطعا کمتر به دروغ گفتن فکر خواهد کرد.
منبع: sofeminine

پیدا کردن ورزشکار درون کودک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ