موثرترین مواد غذایی برای درمان ریزش، شکنندگی و نازکی مو

a.mahammadi
ریزش مو، نازکی و شکنندگی آن از جمله مشکلاتی است که می‌توان آن را با تغذیه بهبود بخشید. گنجاندن برخی مواد غذایی در رژیم روزانه می‌تواند از شدت این عوارض بکاهد و به سلامت موها کمک کند.

دارچین برای بهبود گردش خون
     اضافه کردن این ادویه به غذاهای مختلف و حتی ریختن آن در چای و قهوه می‌تواند در به جریان افتادن خون موثر باشد و با گردش خون بیشتر در ارگان‌های مختلف حتی فولیکول‌های مو، اکسیژن و مواد مغذی مختلف به آنها می‌رسد و موها رشد بیشتر و ظاهر بهتری پیدا خواهند کرد. دارچین می‌تواند علاوه بر حفظ سلامت موهایتان، باعث تنظیم قندخون شود بنابراین اگر دیابت دارید این ادویه را فراموش نکنید. برای بهره‌مندی بیشتر از خواص این ادویه خوش‌عطر بهتر است از چوپ دارچین به جای پودر آن استفاده کنید. یادتان باشد اگر چوب دارچین را در جای خشک و خنک و دور از تابش نور قرار دهید، می‌توانید آن را حداقل 2 تا 3 سال نگهداری کنید.

نصف قاشق چایخوری پودر دارچین: فاقد کالری

آجیل به مثابه ضدآفتاب
     بررسی‌ها نشان داده‌اند دریافت منابع غذایی ویتامین E از بروز آسیب‌هایی که احتمال دارد موها حین قرار گرفتن در معرض نور خورشید ببینند، جلوگیری می‌کند. به همین دلیل مصرف مغزهای مختلف مانند فندق، پسته و بادام البته به صورت خام و بدون نمک و البته در اندازه‌های محدود (مثلا 5 تا 6 عدد در روز) به‌عنوان منابع غذایی این ویتامین می‌تواند کمک‌کننده باشد.ب رای کاهش کالری دریافتی از مغزها، آنها را به صورت کاملا خام مصرف کنید.

     5 تا 6 عدد مغز خام: 45 کیلوکالری

تخم‌مرغ برای تقویت رشد مو

     با مصرف تخم‌مرغ، نیاز به پروتئین و آهن بدن تامین می‌شود. به علاوه، یکی از ویتامین‌های گروه B مانند بیوتین نیز در مقادیر قابل‌ملاحظه‌ای به بدن می‌رسد و به این ترتیب رشد موها افزایش پیدا می‌کند. حتی بررسی‌ها نشان داده‌اند دریافت ناکافی این ویتامین نیز ریزش مو را همراه دارد. به این دلیل توصیه می‌شود حداقل در صبحانه‌ تخم‌مرغ آبپزشده همراه مقداری گوجه‌فرنگی حلقه‌شده میل کنید و از ارزش تغذیه‌ای آن بهره‌مند شوید.

     یک عدد تخم‌مرغ: 100 کیلوکالری

اسفناج برای مقابله با شکنندگی مو
     مصرف سبزی‌های برگ‌سبزی مانند اسفناج به‌دلیل دارا بودن مواد مغذی مختلف مانند ویتامین C، A، آهن و بتاکاروتن به افرادی که موهای شکننده‌ای دارند، توصیه می‌شود. این مواد مغذی کنار یکدیگر، باعث حفظ رطوبت موها می‌شوند و از شکنندگی آنها جلوگیری می‌کنند بنابراین اگر موهایتان به هر دلیلی آسیب‌دیده اسفناج را البته به صورت خام در سالادتان بریزید و روزانه آن را میل کنید.

     1 لیوان اسفناج خام یا 5/0 لیوان اسفناج پخته: 30 کیلوکالری

جگر برای مقابله با ریزش مو
     منابع غذایی حاوی آهن‌ به افرادی توصیه می‌شود که از ریزش مو رنج می‌برند. دریافت این ماده معدنی در کاهش شدت این عارضه به‌خصوص در صورتی که فرد از یک رژیم لاغری سخت پیروی کرده باشد، می‌کاهد، بنابراین مصرف منابع غذایی آن از جمله عدس، گوشت قرمز، جگر، انواع خوراکی‌هایی که با آهن غنی شده باشند و حتی سبزی‌های برگ‌سبز موثر خواهد بود. البته بهتر است این مواد غذایی با منابع ویتامین C مانند انواع مرکبات، کلم‌ها (به‌خصوص کلم بروکلی و بروکسل)، توت‌ها، آناناس، کیوی و فلفل دلمه‌ای میل شوند تا جذب آهن افزایش پیدا کند. یادتان باشد این منابع غذایی را در حجم زیاد مصرف نکنید بلکه آنها را در چند وعده و در حجم کم، بخورید زیرا با این کار جذب آهن دریافتی‌تان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

  30 گرم جگر: 85 کیلوکالری

کدوحلوایی برای مقابله با خشکی مو
     به‌طور کلی، مواد غذایی‌ای که سرشار از بتاکاروتن، پیش‌ساز ویتامین A هستند به‌خصوص کدوحلوایی و هویج و البته جگر می‌تواند از خشکی موها جلوگیری کند زیرا این ویتامین در ساخت سبوم یا ترکیبات چربی که از غدد چربی تولید می‌شوند، دخالت دارد و به این ترتیب خشکی موها به حداقل می‌رسد. البته دریافت منابع غذایی روی و سلنیوم هم به رفع خشکی موها و ریزش بیش از اندازه آنها کمک می‌کند. به همین دلیل مصرف منابع غذایی آنها از جمله غلات کامل، نان تهیه‌شده از خمیری که با مایه خمیر تهیه شده باشد و البته انواع گوشت قرمز و ماهی‌ها، برای رفع مشکلات یادشده توصیه می‌شود.

  نصف لیوان کدوحلوایی پخته: 30 کیلوکالری

سینه مرغ برای تقویت مو
     وقتی پروتئین کافی دریافت نکنید، موها به اندازه کافی رشد نمی‌کنند، موهای قدیمی‌تر می‌ریزند و تصور خواهید کرد ریزش مو پیدا کرده‌اید. در حالی که با مصرف منابع پروتئینی مانند گوشت مرغ و بوقلمون علاوه بر اینکه کلسترول کمتری دریافت می‌کنید، پروتئین بیشتری را به بدنتان می‌رسانید و باعث می‌شوید موها بهتر رشد کنند و ضخیم‌تر شوند. بررسی‌ها نشان داده‌اند دریافت ناکافی پروتئین‌ها باعث نازکی، شکنندگی و خشکی موها می‌شود بنابراین مصرف مرتب منابع غذایی پروتئین‌ها مانند انواع گوشت سفید و حتی حبوبات و مغزهای خام می‌تواند کمک‌کننده باشد.

  30 گرم سینه‌مرغ: 55 کیلوکالری

ماهی سالمون برای درخشندگی مو
     ماهی‌هایی مانند سالمون، ساردین و ماهی آزاد از جمله منابع پروتئینی هستند که اسیدچرب امگا3 فراوانی دارند. از آنجا که این اسیدچرب در بدن ساخته نمی‌شود باید آن را از طریق مواد غذایی یا مکمل دریافت کرد. دریافت این اسیدچرب از بروز برخی بیماری‌ها (مانند بیماری‌های قلبی- عروقی و افسردگی) جلوگیری کرده و با حفظ رطوبت در موها به رشد و درخشندگی آنها کمک می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود این ماهی‌ها را حداقل هفته‌ای 2 بار به صورت فرپز یا کباب‌شده و البته با حداقل روغن تهیه کرده و میل کنید. یادتان باشد گردو نیز از منابع امگا3 است بنابراین اگر از ماهی‌های یادشده کمتر استفاده کردید، 2 عدد گردو در صبحانه‌تان میل کنید.

30 گرم ماهی: 55 کیلوکالری

منبع: هفته نامه سلامت

روش های موثر خانگی برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ