چرا باید برای کودکتان کتاب بخوانید-قسمت اول

مهرناز زاوه
اگر از مزایای کتاب خواندن برای کودکتان آگاه شوید حتما شگفت زده خواهید شد. کودک از کارهای شما یا چرایی آنها سر در نمی‌آورد. اما شما هم نباید صبر کنید آن هم تا زمانی که او متوجه چیزهایی بشود که به او می‌گویید.

اگر از مزایای کتاب خواندن برای کودکتان آگاه شوید حتما شگفت زده خواهید شد. کودک از کارهای شما یا چرایی آنها سر در نمی‌آورد. اما شما هم نباید صبر کنید آن هم تا زمانی که او متوجه چیزهایی بشود که به او می‌گویید. 
خواندن کتاب با صدای بلند یک فعالیت فوق‌العاده‌ی مشترک است که می‌توانید برای سال‌های پیشِ رو آن را انجام دهید و به خاطر داشته باشید که شکل مهمی از ایجاد انگیزه در کودک است. در واقع بلند خواندن کتاب:
-باعث می‌شود که کودک، ارتباط را یاد بگیرد.
-مفاهیمی مانند اعداد، حروف، رنگ‌ها و اشکال را به شکل جالبی به او نشان می‌دهد.
-باعث تقویت قدرت شنیداری، حافظه و دایره لغات کودک می‌شود.
-درباره دنیای پیرامون کودک، اطلاعاتی به او می‌دهد.
چه این مسئله باور داشته باشید یا نه، این کار باعث می‌شود تا بچه‌ها وقتی به سن یک سالگی می‌رسند، تمام صداهای لازم برای صحبت کردن با زبان بومی خود را یاد بگیرند. هرچه داستان‌های بیشتری را با صدای بلند بخوانید، او هم کلمات بیشتری را بر زبان خواهد آورد و بهتر می‌تواند صحبت کند.
شنیدن کلمات باعث می‌شود تا شبکه‌ای غنی و پربار از کلمات در مغزش شکل بگیرد. کودکانی که والدین آنها اغلب برایشان حرف می‌زنند یا چیزی می‌خوانند، تا سن ۲ سالگی نسبت به کودکانی که کسی برایشان چیزی نمی‌خواند کلمات بیشتری بلدند. در واقع هر کودکی که در نخستین سال‌های زندگی بیشتر برایش کتاب خوانده شود، احتمال یادگیری در زمان مناسب در او بیشتر خواهد بود.
وقتی چیزی برای کودکتان می‌خوانید، او می‌بیند که شما احساسات مختلف و صداهای پرمعنایی را به کار می‌برید که باعث پرورش تکامل اجتماعی و عاطفی او می‌شود. از طرفی با کتاب خواندن او را دعوت می‌کنید به دیدن، اشاره کردن، لمس کردن و جواب دادن به سؤالات – که تمام این‌ها باعث ارتقای تکامل اجتماعی و مهارت‌های فکری او می‌شود. و کودک شما قادر خواهد بود با تقلید صداها، شناسایی تصاویر و یادگیری کلمات، مهارت‌های زبانی خود را تقویت کند.
اما شاید مهم‌ترین دلیل کتاب خواندن با صدای بلند برای کودک، ارتباط بین چیزهایی که کودکان از همه بیشتر آنها را دوست دارد – یعنی صدای شما و میزان نزدیکی به شما – و کتاب‌ها است. وقت گذاشتن برای کتاب خواندن برای کودک نشان می‌دهد که خواندن مهارتی مهم‌تر از یادگیری است. و اگر با لذت، جوش و خروش و حس نزدیکی برای کودکان کتاب بخوانید، آنها با شادی با کتاب و کتابخوانی ارتباط برقرار کرده و در آینده کتابخوان‌های خوبی می‌شوند.
سنین مختلف، مراحل مختلف
کودک شما نمی‌داند که تصویر موجود در کتاب به چه معناست، اما می‌تواند روی آنها تمرکز کند، خصوصا روی چهره‌ها، رنگ‌های روشن و الگوهای متغایر. وقتی برای او به حالت عادی یا با آواز، لالایی یا اشعار کودکانه می‌خوانید، می‌توانید او را سرگرم و آرام کنید.
بین سنین ۴ تا ۶ ماهگی، کودک شما علاقه بیشتری به کتاب از خود نشان می‌دهد. او می‌تواند کتاب را بردارد و نگه دارد، اما ممکن است آن را به دهان ببرد، بجود یا به زمین بیاندازد. می‌توانید از کتاب‌های محکم یا پارچه‌ای با رنگ‌های روشن و متون و شعرهای موزون استفاده کنید.
بین سنین ۶ تا ۱۲ ماهگی، کودک شروع می‌کند به درک و شناسایی تصاویری که اشیاء را نشان می‌دهند، و از همه مهم‌تر قوه‌ی تشخیص او برای برخی تصاویر خاص، صفحات و حتی داستان‌ها کامل‌تر می‌شود. وقتی برایش کتاب می‌خوانید واکنش نشان می‌دهد، دستش را به طرف کتاب دراز می‌کند و از خودش صدا در می‌آورد، و تا سن ۱۲ ماهگی می‌تواند کتاب را ورق بزند (البته کمی با کمک شما)، و به تصاویر در کتاب اشاره کرده و کلمات شما را تکرار کند.
منبع: teenshealth

پیدا کردن ورزشکار درون کودک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ