اشتباهات رایج والدین در تربیت فرزندان-قسمت دوم

مهرناز زاوه
درک عواقب اعمال و رفتارها برای کودک یک امر ضروری است. اگر خودتان مراقب عواقب احتمالی نباشید، نباید انتظار داشته باشید که کودک عواقب رفتارهایش را جدی بگیرد.

در ادامه‌ی قسمت اول، به شما می‌آموزیم که از اشتباهات خود و دیگران به بهترین شکل ممکن درس بگیرید.
ترس از «نه» گفتن
هیچ پدر و مادری دوست ندارد به فرزندش نه بگوید، اما اگر همیشه «بله» بگویید، لطمه بیشتری به فرزندتان می‌زنید. شاید این رفتار در کوتاه مدت مفید باشد، اما در بلند‌مدت اثرات سوء دارد؛ چون کودک تصور می‌کند هر چیزی که می‌خواهد برایش فراهم خواهد شد.  پدر و مادر می‌بایست با توجه به شرایط موجود به درخواست‌های کودک پاسخ دهند.
عواقب
درک عواقب اعمال و رفتارها برای کودک یک امر ضروری است. اگر خودتان مراقب عواقب احتمالی نباشید، نباید انتظار داشته باشید که کودک عواقب رفتارهایش را جدی بگیرد. کودکان وقتی از عواقب احتمالی مطلع شوند، فکر می‌کنند و منطقی واکنش نشان می‌دهند. مثلا وقتی می‌گویید «اگر این کار را بکنی، حق نداری بیرون بروی و بازی بکنی»، کودک می‌فهمد که در صورت هرگونه خطا و اشتباه از بیرون رفتن محروم می‌شود. اما در صورتی که علی رغم تمام هشدارها کودک کار خودش را می‌کند، تعجب نکنید. این یعنی تمام حرف‌ها و هشدارهای شما نشنیده گرفته شده و تغییری در رفتارهای کودک ایجاد نکرده است.
کنترل بیش از اندازه
بدیهی است که هیچ پدر و مادری نمی‌خواهد فرزندش صدمه ببیند یا ناراحت شود؛ اما این باور بعضا به رفتارهای غیرمعقول و غیرمنطقی منجر می‌شود. شما نمی‌توانید تمام تجارب کودک را کنترل کنید. کنترل بیش از اندازه رفتارهای کودک به یک فاجعه منجر خواهد شد. برخی از مسائل صرفا زمانی آموخته می‌شوند که کودک شخصا تجربه‌اش کند. چطور می‌توانیم رانندگی یا شنا کردن را بیاموزیم، بدون آنکه واقعا رانندگی کنیم یا برای شنا به دریا برویم؟ کودکان به طور طبیعی برای یادگیری کنجکاو هستند و دوست دارند با تجربه جهان پیرامون خویش، از دنیای شخصی خود تصویر بسازند. آنها می‌خواهند تجربه کنند و با محیط پیرامون خود وفق یابند. از نگاه کودکان، اشتباه فقط یک اشتباه است. به علاوه، به آنها کمک می‌کند یاد بگیرند و مهارت‌های تفکر انتقادی را در خود پرورش دهند.
اختلال وسواس فکری عملی
کثیف کاری سرگرمی خوبی است؛ به همین دلیل است که اغلب کودکان مثل آهنربا به سمت کارهایی از این دست کشیده می‌شوند. علی‌رغم اینکه دیدن کثیف‌کاری کودکان به شیوه‌های مختلف برای والدین غیرقابل قبول است، اما سعی کنید خونسرد باشید. توجه داشته باشید که یک کودک‌ تر و تمیز یک کودک خوشحال نیست. شما می‌بایست به کودک اجازه دهید که شخصا علایق‌اش را کشف و تجربه کند. تجربه کردن طبیعت نیز به معنای بازی با گل، چوب، سنگ، آب، قطرات باران و برف است. کودکان در داخل خانه هم می‌توانند با نقاشی، پخت و پز و فعالیت‌های خلاقانه مثل درست کردن حباب سرگرم شوند. فعالیت‌هایی که عمدتا با کمی کثیف‌کاری همراه هستند.
بازی نکردن با کودک
بازی کردن با بچه‌ها نه تنها باعث می‌شود که ارتباط عمیق‌تری با آنها ایجاد کنید، بلکه به رشد و توسعه خلاقیت، انعطاف‌پذیری و یادگیری آنها نیز کمک می‌کند. تا چشم به هم بزنید، کودک به طور کامل رشد می‌کند. بنابراین با او خاطره بسازید و تا دیر نشده از آنها لذت ببرید. وقتی دوران کودکی می‌گذرد، دیگر فرصتی برای برگشت نخواهد بود. بازی کردن با کودکان کار سختی است. جای تعجب ندارد که آنها در پایان روز پر‌مشغله خسته و بی‌جان می‌شوند. با کودک وقت بگذرانید، بازی کنید، کتاب بخوانید، حرف بزنید و او را نوازش کنید. سعی کنید در انجام این امور میل و رغبت نشان دهید. کودکانی که در خردسالی از خواندن کتاب داستان با والدین یا پرستارشان لذت می‌برند، بهتر می‌توانند به مهارت‌های ارتباطی سالم دست یابند. تحقیقات نشان می‌دهند که دایره واژگان این کودکان از بچه‌هایی که به لحاظ ارتباطی قوی نیستند، وسیع‌تر و کامل‌تر است.
منبع: sofeminine

واکنش والدین در مورد بیداری جنسی کودک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ