یک داروی قانونی که بیش از هروئین جان افراد را می‌گیرد

مهرناز زاوه
بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ بیش از نیمی از آمریکایی‌ها به خاطر اُوردوز ناشی از این دارو جان خود را از دست دادند.

بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ بیش از نیمی از آمریکایی‌ها به خاطر اُوردوز ناشی از این دارو جان خود را از دست دادند. یکی از رایج‌ترین مسکّن‌های حاوی افیون – مانند اوکسیکودون و هیدروکودون – نسبت به بسیاری از مواد مخدر مرگ و میر بیشتری به همراه داشته است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که دو تغییر عمده منجر به بروز این فاجعه شده است:
-بیشتر آمریکایی‌ها از مسکن‌های دارای افیون استفاده می‌کنند: تحقیقات نشان می‌دهد یکی از دلایل این مسئله که سوء‌مصرف افیون می‌تواند باعث شود که افراد در آینده بیشتر در معرض سوءمصرف هروئین قرار بگیرند به خاطر این است که این دارو، درست همان عملکرد را در مغز دارد. در بخش دیگری از این تحقیق آمده است افرادی که دچار سوءمصرف مسکن‌های حاوی افیون می‌شوند احتمال اعتیاد آنها به هروئین ۴۰ برابر بیشتر است.
-هروئین ارزان است و بسیار راحت به دست می‌آید: هروئین از بسیاری از داروهای حاوی افیون تجویزی تا یک‌پنجم ارزان‌تر است.
تأثیر هروئین روی مغز چگونه است؟
وقتی کسی هروئین را تزریق کرده، یا از راه بینی استنشاق می‌کند و یا آن را می‌کشد، مغز آن را به مورفین تبدیل می‌کند. مورفین به مولکول‌های سلول‌هایی می‌چسبد که در سرتاسر مغز و بدن وجود داشته و به آنها گیرنده‌های افیون گفته می‌شود که در واقع در روند دریافت درد و پاداش بدن دخیل هستند.
از آنجایی که گیرنده‌های مغز در ساقه‌ی مغز ما وجود دارد – در واقع در مرکز اصلی کنترل بدن که پشتیبان فرایندهایی مانند فشار خون و تنفس است – مصرف زیاد هروئین می‌تواند باعث کم شدن و یا متوقف شدن تنفس شده و به آسیب مغزی یا کما منتهی شود.
منبع: thehealthsite

عواقب مصرف زیاد قرص‌های مسکن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ