وقتی نوزاد را از شیر می‌گیرید چه اتفاقاتی می‌افتد-قسمت اول

مهرناز زاوه
حداقل شش ماه را صرف شیر دادن به نوزادتان (چه شیر مادر یا شیر خشک) کرده‌اید، اما خلاصه زمانی فرا می‌رسد که او برای تجربه دنیای غذاها و طعم‌های مختلف، شروع می‌کند به دست دراز کردن سمت غذای شما.

حداقل شش ماه را صرف شیر دادن به نوزادتان (چه شیر مادر یا شیر خشک) کرده‌اید، اما خلاصه زمانی فرا می‌رسد که او برای تجربه دنیای غذاها و طعم‌های مختلف، شروع می‌کند به دست دراز کردن سمت غذای شما. برای اینکه این فرآیند را برای او ساده‌تر کنید، بهتر است بدانید که چه انتظاری باید از او داشته باشید.
آشنا کردن نوزاد با غذاهای سفت یا جامد یکی از مراحل بسیار مهم در مسیر رشد او محسوب می‌شود. وقتی او شروع می‌کند به تجربه طعم‌ها و ترکیبات جدید، یا هنگام خوردن غذا به شما می‌پیوندند یا وقتی زبانش مزه‌های جدیدی را کشف می‌کند، احساس سرخوشی می‌کند، ابراز این هیجان از سوی او برایش بسیار جالب خواهد بود. در اینجا به توصیه‌های دکتر فرانکی فیلیپس، متخصص تغذیه کودکان، در این زمینه می‌پردازیم.
چه زمانی باید بچه را از شیر گرفت؟
سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که نوزادان تا سن شش ماهگی شیر مادر بخورند. سازمان بهداشت معتقد است که نوزادان باید از حوالی شش ماهگی و نه قبل از ۱۷ هفتگی با غذاهای جامد آشنا شوند (یعنی زمانی که باید از شیر گرفته شوند). در واقع، اگر پزشک یا متخصص تغذیه کودکتان فکر می‌کند که کمی زودتر از این زمان هم می‌توان او را از شیر گرفت، پس بهتر است این کار را پیش از شش ماهگی انجام دهید، اما بهتر است بدانید که این زمان در کودکان مختلف با هم فرق دارد. دستورالعمل «شش ماه» یک قانون سفت و سخت نیست و اگر تا شش ماهگی صبر می‌کنید، بسیار مهم است که کودکتان را با غذاها، مزه‌ها و ترکیبات جدید هم در این مدت آشنا کرده باشید.
چرا نمی‌توان پیش از این زمان کودک را از شیر گرفت؟
دادن شیر مادر یا شیر خشک به نوزاد تا حوالی شش ماهگی باعث می‌شود که تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودک برای او فراهم شود. گرفتن نوزاد از شیر قبل از ۱۷ هفتگی اصلا زمان مناسبی نیست چرا که بدن نوزاد تا وقتی که دستگاه گوارش او مانند کلیه‌هایش کاملا رشد کند و با هم هماهنگ شوند، به سادگی نمی‌تواند فرآیند پیچیده هضم و جذب غذا را کنترل کرده یا روی آن درک خاصی داشته باشد.
هنگامی که کودک را از شیر می‌گیرید چه انتظاراتی باید داشته باشید؟
باید گفت این وضعیت یعنی آغاز مشکلات. جابجایی و جایگزین کردن حرکات دهان و زبان برای خوردن شیر یا به دهان گرفتن بطری نوعی مهارت است که کودک شما باید آن را یاد بگیرد. نخستین واکنش‌ها به بو و مزه غذاهای جامد شاید چندان با استقبال از جانب کودک مواجه نشود، اما او نباید خود را کنار بکشد یا غذا را پس بزند – چرا که این نشان‌دهنده آن است که آمادگی این کار را هنوز ندارد. اگر دیدید این مسئله رخ داد، تسلیم نشوید. سعی کنید چند روز دیگر این تمرین را انجام دهید و با مقدار کمی از مزه‌های مختلف این کار را امتحان کنید. آشنا کردن کودک با غذاهای نرم انگشتی یا کوچک می‌تواند مهارت‌های مهم او را در این زمینه تقویت کند؛ اما به خاطر داشته باشید عادت کردن به این وضعیت زمان می‌برد.
نشانه‌های شاخص رسیدن زمان گرفتن کودک از شیر چیست؟
کودکان مثل هم نیستند اما سه نشانه بارز وجود دارد که نشان می‌دهد می‌توان هم زمان با شیر مادر، غذاهای جامد هم به کودک دارد.
-اگر بتوانند بدون کمک بایستند و سرشان را صاف و ثابت نگه دارند.
-اگر بتوانند چشم‌ها، دست‌ها و دهانشان را با هم هماهنگ کنند، خواهند توانست به غذا نگاه کرده، به سمت آن دست دراز کرده و آن را بردارند و در دهان خود بگذارند.
-اگر بتوانند غذا را ببلعند. کودکانی که آمادگی انجام این کار را نداشته باشند غذا را پس می‌زنند و از دهان به بیرون می‌ریزند.
منبع: sofeminine

مزایای تغذیه طولانی مدت کودک با شیر مادر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ