پاسخ مثبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک!(قسمت دوم)

jalalvand
ادامه مطلب پاسخ مثبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک!(قسمت اول) مقاوت میکروب‌ها در برابر دارو «دکتر نوشین محمدحسینی» مسئول آموزش کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو درباره اینکه آنتی بیوتیک ها جان افراد را عفونت نجات می‌دهند، می‌گوید:«مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در برخی مواقع ضروری است برای مثال مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای پیشگیری از عفونت ناشی از جراحی ضروری هستند.

هنگامی که پوست به عنوان یکی از سد‌های دفاعی بدن، دچار بردیدگی ‌شود، می‌تواند ورود میکروب‌ها به بدن را تسهیل کند. همچنین اگر سایر سدهای دفاعی بدن مثل اشک، دستگاه گوارش(معده) و موهای داخل بینی به خوبی کار نکنند می‌توانند زمینه‌ ورود میکروب را به بدن فراهم کنند.

ورود میکروب به بدن می‌تواند باعث ابتلا به عفونت شود در چنین شرایطی آنتی بیوتیک‌ها به کمک ما می‌آیند. آنتی بیوتیک‌هایی که در بازار وجود دارند محدود هستند و چنانچه این دسته از داروها به شکل منطقی مصرف نشوند، می‌توانند مشکلاتی را به همراه داشته باشند.

میکروب‌ها موجودات هوشمندی هستند و می‌توانند با جهش ژنی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند به همین دلیل نباید آن‌ها را به شکل خودسرانه و نادرست استفاده کرد. خیلی از افراد برای سرماخوردگی به شکل خودسرانه از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند که گاهی نیازی به این کار نیست.»

«دکتر محمد حسینی» در ادامه می‌گوید:«گاهی برای مصرف برخی از آنتی بیوتیک‌ها باید کشت میکروبی انجام شود و آنتی بیوتیک متناسب با نوع میکروب انتخاب شود که تشخیص این مسئله بر عهده پزشک است و بیمار نمی‌تواند نوع آنتی بیوتیک را به درستی انتخاب کند.

بسیاری از بیماران دوره درمان با آنتی بیوتیک را کامل نمی‌کنند و تصور می‌کنند چون علائم بیماری رفع شده است نباید به مصرف دارو ادامه بدهند در حالی‌که قطع خودسرانه آنتی بیوتیک می‌تواند باعث مقاوم شدن میکروب‌ها شود.

زمانی‌که میکروب نسبت به آن آنتی بیوتیک مقاوم و وارد بدن فرد دیگری شد، آنتی بیوتیک دیگر نمی‌تواند روی آن میکروب اثر داشته باشد به عبارت روشن‌تر اینکه مقاوم شدن میکروب در برابر آنتی بیوتیک فقط برای یک فرد مشکل ایجاد نمی‌کند و می‌تواند برای افراد مختلف در سراسر جهان دردسرساز شود.

به همین دلیل یک روز را به عنوان روز جهانی آنتی بیوتیک نام‌گذاری کرده‌اند و در تمام دنیا مسئله مصرف منطقی آنتی بیوتیک یک دغدغه محسوب می‌شود.»

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط: چرا هنگام دندان درد نباید خودسرانه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ