وزارت ارشاد با تبلیغات ماهواره ای کذب چه می‌کند؟

jalalvand
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه آگهی‌های تبلیغاتی شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای را رصد و موارد تخلف را مشخص می‌کند و اطلاع‌رسانی کاملی در این زمینه صورت می‌گیرد و اگر جایی قانون و مقررات نادیده گرفته شود، برخورد لازم انجام خواهد شد.

ظاهرا اگر تخلف صورت‌گرفته برای نخستین بار صورت گرفته باشد، به فرد متخلف تذکر داده می‌شود و در صورت تکرار، موارد تنبیهی اعمال خواهد شد.

به گفته وزیر ارشاد، دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند و درباره تخلف از قانون هم تذکر لازم داده می‌شود که نمونه آن تذکر به داروخانه‌هایی است که برخی کالاها و داروها را تبلیغ می‌کنند.

سید محمد حسینی می‌گوید: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص‌کردن موارد تخلف است و برخورد با متخلفان در حیطه مسوولیت دستگاه‌های دیگر قرار دارد که موارد تخلف به آنها منعکس می‌شود.

گاهی اوقات تبلیغات حتی در کتاب‌ها یا نشریات با نام و عنوان مشخص انجام می‌شود که برخورد با این موارد نیز در معاونت مطبوعاتی صورت می‌گیرد.

موضوع برخورد با تبلیغات ماهواره‌ای یک موضوع میان‌بخشی مطرح می‌شود که ساماندهی و اطلاع‌رسانی در خصوص آن نیازمند همکاری همه‌جانبه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوط است.

مسوولان مربوط اعلام می‌کنند که در حال حاضر انواع بازدیدهای مختلف در گمرک، فرودگاه‌، ترمینال و جاهایی که امکان دارد داروهای غیرمجاز وارد کشور شود، انجام می‌شود، برخی داروهای قاچاق نیز از طریق کلانتری‌ها و پیگیری‌های مردمی به وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌شود که با موارد تخلف برخورد می‌شود، اما به نظر می‌رسد این برخوردها باید بیشتر و شفاف‌تر باشد.

۷۰۰۰ پرونده درخصوص تبلیغات ماهواره‌ای

سال گذشته نیروی انتظامی ۷ هزار پرونده در خصوص تبلیغات ماهواره‌ای با منشأ داخلی تشکیل داده که منجر به نتیجه شده است.

حجت‌الله مقیمی، مدیرکل معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به همین موضوع اعلام می‌کند: در این شبکه‌ها تبلیغات کاذب موج می‌زند و مردم باید دقت کنند تمامی مواردی که در این شبکه‌ها تبلیغ می‌شود بدون‌مجوز وزارت بهداشت بوده و هیچ‌کدام جنبه علمی ندارد.

علیرضا کریمی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به افزایش شبکه‌های ماهواره‌ای از حدود ۱۰ شبکه در سال‌های پیش به حدود ۶۰ شبکه در سال‌های اخیر تصریح می‌کند: کسانی که متصدی این شبکه‌ها هستند، تمام مردم کشور را بیمار فرض کرده‌اند و آنها را بر اساس نوع بیماری‌ها به گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی کرده و برای همه این گروه‌ها برنامه دارند.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه در کشور ما برخی افراد به سبب نا‌آگاهی به دلایل مختلف شبکه‌های ماهواره‌ای را مورد توجه قرار می‌دهند

رسانه‌های داخلی باید فرهنگسازی و روشنگری کنند تا مردم تصور نکنند که مطالب پخش‌شده از این شبکه‌ها ،کارشناسی‌شده و علمی است.

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تخصصی‌بودن حوزه بهداشت و این‌که تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای بدون مجوز است، تاکید می‌کند: طبق مکاتباتی که با نیروی انتظامی و قوه‌قضاییه انجام داده‌ایم، با تبلیغاتی که منبع داخلی داشته باشند، برخورد می‌کنیم.

به گفته او اگر ما نیازهای مردم را بخوبی پاسخ دهیم شبکه‌های ماهواره‌ای نمی‌توانند از خلأ موجود استفاده کنند و برای خود بازار داروهای تقلبی ترتیب دهند.

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: وزارت ارشاد آماده است تا با موسسات خصوصی در جهت پاسخ به نیازهای بهداشتی مردم تعامل داشته باشد

نمونه‌اش دی‌وی‌دی‌هایی است که با موضوعات بهداشتی و با تایید وزارتخانه‌های ارشاد و بهداشت در داروخانه‌ها توزیع شده است.

احتیاط، شرط عقل

هرچند تاکنون اطلاع‌رسانی‌هایی درخصوص کذب‌بودن برخی از تبلیغات پزشکی شبکه‌های ماهواره‌ای انجام شده است و مسوولان نیز در پی راهکارهای عملی و اجرایی برای جلوگیری از این تبلیغات هستند، اما بهتر است همه شهروندان نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشند.

داروها و محصولات بهداشتی در همه جای دنیا از داروخانه‌ها و مراکز معتبر تهیه می‌شود بنابراین شهروندان باید توجه داشته باشند که اعتمادکردن به یک شماره تماس برای تهیه یک دارو یا محصول بهداشتی که مانند یک شمشیر دولبه است، چندان عقلانی و درست به نظر نمی‌رسد.

بنابراین بهتر است قبل از تهیه و استفاده از چنین محصولاتی که مجوز رسمی ندارند، حتما با یک پزشک یا متخصص مربوط مشورت کنیم.

منبع: جام جم آنلاین

لینک مرتبط: لینک مرتبط ندارد، لینک به صفحه اصلی سایت الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ