۲۵ تا از بدترین غذاها برای قلب شما-قسمت اول

مهرناز زاوه
حتما می‌دانید که در بسیاری از کشورها بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر است. قلب حیاتی‌ترین عضو بدن ماست، اما اگر از کسی بپرسید چگونه مواظب قلبت هستی، احتمالا خواهد گفت دنبال کسی می‌گردم که آن را نشکند!

حتما می‌دانید که در بسیاری از کشورها بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر است. قلب حیاتی‌ترین عضو بدن ماست، اما اگر از کسی بپرسید چگونه مواظب قلبت هستی، احتمالا خواهد گفت دنبال کسی می‌گردم که آن را نشکند! اکثر پزشکان معتقدند رعایت رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای محافظت از قلب است. در ادامه شما را با ۲۵ ماده غذایی آشنا می‌کنیم که سلامت قلبتان را به خطر می‌اندازند. اگر این مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید، می‌توانید از شر بیماری‌هایی که با افزایش سن در معرض ابتلا به آنها قرار می‌گیرد، خلاص شوید.
چون سرشار از نمک‌اند:
۱-سبزیجات کنسروی
سبزیجات یکی از ارکان اصلی رژیم‌های غذایی کنترل کننده فشار خون هستند، اما سبزیجات کنسروی از این قاعده مستثنا هستند. مواد نگهدارنده و سس‌هایی که در تهیه کنسرو به کار گرفته می‌شوند، حاوی سدیم‌اند. برای آنکه از مضرات این ترکیبات در امان باشید، بهتر است از کنسروهای بدون نمک و کم سدیم استفاده کنید. قبل از مصرف از شستشوی سبزیجات اطمینان حاصل کنید.
۲-سوپ رستوران
یک کاسه سوپ رستوران، چیزی حدود ۸ هزار میلی‌گرم سدیم دارد. با این حال، همه رستوران‌ها چنین سوپی عرضه نمی‌کنند. اما همگی بیش از نیمی از سدیم مورد نیاز روزانه شما را صرفا در یک وعده غذایی تامین می‌کنند.
۳-ساندویچ سرد
بر اساس نتایج بررسی‌های اخیر، ۴۸ درصد از آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که مصرف سدیم خود را به حداقل برسانند؛ اما طبق آمار نزدیک به نیمی از آمریکایی‌ها هر روز یک ساندویچ سرد شامل کالباس و غذاهایی از این دست می‌خورند. از این رو، مصرف نمک بالایی دارند.
۴-سس گوجه فرنگی
اگر به خوردن پاستا علاقه دارید، باید بدانید که نصف فنجان سس گوجه فرنگی حاوی حدود ۸۳۰ میلی‌گرم سدیم است. برای جلوگیری از افزایش فشار خون بهتر است از سس‌هایی استفاده کنید که کمتر از ۳۵۰ میلی‌گرم سدیم در هر نصف فنجان داشته باشند.
۵-غذاهای منجمد شده
اگر وقت زیادی ندارید، غذاهای منجمد شده انتخاب سریع و آسانی هستند. اما بهتر است بدانید آنها سرشار از نمک هم هستند. سعی کنید هنگام خرید غذاهای منجمد گزینه‌ای را انتخاب کنید که کمتر از ۵۰۰ میلی‌گرم سدیم دارد.
۶-پنیر کاتیج
با اینکه پنیر کاتیج طعم شوری نمی‌دهد، یک فنجان آن تقریبا ۷۰۰ میلی‌گرم نمک دارد که بیش از یک‌سوم مقدار نمک مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند. اگر می‌خواهید از عوارض احتمالی به دور باشید، بهتر است از پنیرهای کم نمک یا بدون نمک استفاده کنید.
۷-گوشت گاو خشک شده
این گوشت فاقد غلات تصفیه شده بوده و سرشار از پروتئین است، اما بیش از حد نمک دارد. اگر فشار خون بالا دارید و به دنبال آن هستید که سلامت قلب‌تان را حفظ کنید، از خوردن آن بپرهیزید.
چون باعث گرفتگی عروق می‌شوند:
۸-کافی میت
کافی میت‌ها حاوی اسید‌های چرب ترانس هستند که اغلب با نام روغن هیدروژنه شناخته می‌شوند. چربی‌های ترانس باعث افزایش سطح کلسترول در بدن شده و حافظه بزرگسالان را تضعیف می‌کنند.
۹-دسر یخ‌ زده
دسرهای یخ زده‌ای که در بازار عرضه می‌شوند، منبع چربی‌های ترانس هستند. نتیجه یک مطالعه ۱۴ ساله نشان می‌دهد که بین مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب ترانس و بروز بیماری قلبی رابطه مستقیم وجود دارد.
۱۰-بستنی
یک فرد بالغ و سالم نباید بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز کلسترول مصرف کند. یک فنجان بستنی بیش از یک‌سوم از مقدار کلسترول روزانه شما را تامین م‌کند. اگر نگران سلامت قلب خود هستید، بهتر است از بستنی‌های موزی استفاده کنید.
۱۱-مرغ سوخاری
سینه مرغ کبابی یکی از بهترین مواد غذایی حاوی پروتئین است که برای کاهش وزن مناسب است. اما وقتی پوست مرغ را نمی‌کنید و آن را درون پودر سخاری می‌غلتانید، ماهیت غذایی آن تغییر پیدا می‌کند.
۱۲-مارگارین
جایگزین‌های کره، مانند مارگارین اغلب با استفاده از روغن نیمه هیدروژنه تهیه می‌شوند که به عنوان یکی از منابع چربی‌های ترانس شناخته می‌شود. شاید شنیده باشید که مصرف این نوع چربی‌ها به بیماری‌های قلبی منجر می‌شود، اما شاید ندانید که این ترکیبات روند پیری پوست شما را نیز تسریع می‌کنند.
۱۳-بیسکوییت
بیسکوییت‌های بسته‌بندی شده و کراکرهایی که در صبحانه آخر هفته مصرف می‌شوند، سرشار از چربی‌های ترانس هستند. از این رو، به قلب شما آسیب می‌رسانند. برخی از انواع بیسکوییت بیش از ۳ گرم چربی ترانس دارند. این مقدار بیشتر از حد نیاز روزانه شما است.
منبع: eatthis

آیا گردو از حمله قلبی جلوگیری می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ