کدام حالت خوابیدن باعث افزایش خطر آلزایمر می‌شود؟

مهرناز زاوه
حالت خوابیدن شما نه تنها بر میزان آرامش شما حین خواب تأثیر می‌گذارد، بلکه بر سلامتی شما هم تأثیرگذار است.

حالت خوابیدن شما نه تنها بر میزان آرامش شما حین خواب تأثیر می‌گذارد، بلکه بر سلامتی شما هم تأثیرگذار است. این مسئله چیزی فراتر از سوزش معده یا خرخر بوده و می‌تواند از بروز بیماری‌های عصب شناختی مانند آلزایمر یا پارکینسون هم پیشگیری کند.
خوابیدن به پهلو، بر خلاف خوابیدن به پشت یا روی شکم، در واقع وضعیت بهتری برای مغز محسوب می‌شود تا بتواند مواد زائد را از بین ببرد.
محققان با استفاده از آزمایش MRI توانستند مجراهای گلیمفاتیک را بررسی کنند؛ این مجراها سیستمی هستند که مواد زائد را از مغز شما می‌گیرند. آنها دریافتند این سیستم زمانی با کارایی بیشتری کار می‌کند که افراد به پهلو بخوابند. زائدات مغزی می‌تواند شامل پروتئین‌های بتاآمیلوئید باشد. این پروتئین‌ها باعث شکل‌گیری رسوباتی در مغز می‌شود که با بروز بیماری آلزایمر مرتبط است، بنابراین محققان بر این باورند که نوع وضعیت خواب شما می‌تواند عامل مهمی در پیشرفت چنین بیماری‌هایی تلقی شود.
اگر می‌خواهید حالت خواب خود را تغییر دهید، سعی کنید یک بالش مناسب در کنار خود قرار دهید. بالش‌ها یکی از وسایل مهم برای خواب محسوب می‌شوند که تأثیر زیادی بر خواب و سلامت شما دارند. بارزترین هدف یک بالش، متناسب ساختن ستون فقرات گردن است که باعث می‌شود هیچ نوع انحنا یا خمیدگی حین خواب برای گردن رخ ندهد.
اگر بالش خیلی ضخیم یا خیلی نازک باشد قادر نخواهد بود وضعیت تقارن و تناسب بدن را حین خواب فراهم کند. سر شما نباید حین خواب خیلی بالا یا خیلی پائین قرار داشته باشد. در این مواقع توصیه می‌شود از همسر خود بخواهید که ببیند آیا موقع خواب، وضعیت ستون فقرات شما در حالت مناسبی قرار دارد یا نه.
منبع: medicinenet

بهترین حالت خواب برای شما کدام است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ