سر به زیر باشید تا از مریض شدن خود خبردار شوید! (قسمت اول)

jalalvand
همه فکر می کنند فقط، رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون اما اصلا این طور نیست! خوب است که بدانید تغیرات در پاهای شما می تواند هشدار باشی باشد، برای بیماری جدی و حتی شاید خطرناکی که از آن بی اطلاع هستید!

سردی پاها، عوامل متعدد بسیار

اگر انگشتان پایتان همیشه سرد و یخ است، یکی از عوامل این مشکل، می تواند فشار خون پایین باشد. عوامل متعددی می تواند در گردش خون طبیعی، اختلال ایجاد کند، از جمله سیگار کشیدن، فشار خون بالا یا بیماری های قلبی.

اعصاب آسیب دیده ناشی از دیابت، نیز می تواند منجر به سردی پا شود. از سایر عوامل محتمل می توان به کم کاری تیروئید یا  کم خونی اشاره کرد. پزشکان ضمن بررسی تمامی احتمالات موجود برای سردی پا، نسبت به درمان اقدام می کنند و یا گاهی اوقات این مشکل را امری طبیعی اعلام می کنند که ناشی از هیچگونه بیماری خاصی نیست.

درد در پاها

اگر پس از پایان یک روز کاری در پاهای خود احساس درد می کنید، این عارضه ممکن است ناشی از کفش نامناسب باشد. از میان هر ده نفر خانم، هشت نفر از آنها با پوشیدن کفش های نا مناسب، با پاشنه های خیلی بلند، به پاهای خود آسیب وارد می کنند.

اما اگر درد ناشی از پاشنه بلند کفش نباشد، می تواند به علت شکستگی ایجاد شده بر اثر فشار، یا ترک در استخوان های پا ایجاد شده باشد. یک احتمال ممکن، ورزش های خیلی سنگین است. مخصوصاً ورزش هایی که تاثیر بسیاری بر پاها دارند مانند بسکتبال یا دو استقامت، پوکی استخوان نیز احتمال شکستگی را زیاد می کند.

قرمز، سفید و یا کبودی انگشتان

بیماری رینود باعث می شود، انگشتان به رنگ سفید در آمده، سپس مایل به آبی و کبود رنگ شده و دوباره به رنگ قرمز و سپس به رنگ طبیعی خود بر گردند. علت این  عارضه تنگی ناگهانی رگهای خونی اعلام شده است که به آن واسواسپاسم نیز می گویند.

استرس ناگهانی یا تغییر در آب و هوا می تواند منجر به واسواسپاسم گردد. این بیماری اغلب نگران کننده نیست و مشکلات بعدی را در پی نخواهد داشت. اما رینود ممکن است با بیماری هایی مانند آرتروز روماتوییدی، اختلالات تیروئیدی یا بیماری Sjögren در ارتباط باشد.

درد در پاشنه

شایع ترین علت درد پاشنه، التهاب غلاف کف پایی است، التهاب رباط بلندی که به استخوان پاشنه متصل است. درد در زمانی که از خواب بیدار شده و برای اولین بار پا را روی زمین می گذارید، شدید تر است. آرتروز، ورزش های سنگین و کفش های نامناسب نیز می تواند باعث التهاب تاندون ها و درد پاشنه گردند.

اما در موارد نادر این دردها ناشی از وجود یک زائده استخوانی در پاشنه، عفونت استخوان، تمور یا شکستگی استخوان کف پاست.

کشیدن پاها هنگام راه رفتن

اغلب اولین نشانه این عارضه، تغییر در روش راه رفتن فرد است. گام های بلندتر از معمول برداشتن یا کشیدن پاها روی زمین هنگام راه رفتن. علت این عارضه می تواند از دست دادن حس طبیعی پاها به مرور زمان،  به سبب آسیب دیدن اعصاب محیطی پا باشد.

بیش از 30% افراد مبتلا به این مشکل، به نوعی با بیماری دیابت درگیر هستند. اما آسیب دیدن اعصاب ممکن است با عوامل دیگری از جمله عفونت، کمبود ویتامین ها، یا استفاده بیش از حد از الکل در ارتباط باشد. البته بیشتر اوقات علت اصلی آسیب دیدگی اعصاب، برای بیماران مشخص نیست.

چماقی شدن انگشتان و ناخن پا

در این حالت، فرم ظاهر انگشتان پا و گاهی انگشتان دست، تغییر شکل می دهند. بالای ناخن ها گرد و منحنی می شود و انتهای ناخن، محدب شکل می گردد.

بیماری های ریوی شایع ترین علت این عارضه می باشد، اما گاهی نیز می تواند به علت بیماری قلبی، مشکلات کبدی و اختلالات گوارشی و یا بر اثر برخی عفونت ها ایجاد شود. البته در مواردی، تنها بر اثر سابقه ژنتیکی و خانوادگی و بدون تاثیر هیچ بیماری مهمی، ناخن ها به این شکل در می آیند.

لطفا ادامه مطلب را در سر به زیر باشید تا از مریض شدن خود خبردار شوید! (قسمت دوم) بخوانید

منبع: مجله پزشکی مادر- webmd.com

لینک مرتبط: چرا پا را قلب دوم می‌نامند؟

چگونه از پاهایمان مراقبت کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ