تعداد چاق های جهان 3 برابر شده است!

a.mahammadi
براساس نتایج این پژوهش میزان بزرگسالان چاق در طول ۴۰ سال گذشته از ۱۹۷۵ تا سال ۲۰۱۴ بیش از دو برابر شده است و در ۹ سال آینده نیز افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

 مجید عزتی، استادیار امپریال کالج لندن و سرپرست پژوهش می‌گوید: «گستره پیامدهای بهداشتی این وضعیت فرای تصور است.»
       به گفته او چاقی و به‌خصوص چاقی شدید و مرضی بر بسیاری از اندام‌ها و فرآیندهای فیزیولوژیکی تاثیر می‌گذارد و گرچه می‌توان برخی از این تاثیرات مانند کلسترول و فشارخون بالا را با داروها درمان کرد؛ اما بسیاری از پیامدهای چاقی ازجمله دیابت علاج قطعی ندارند‌.
       افراد بر اساس مقیاسی به نام نمایه توده بدنی (بی‌ام‌آی)- اندازه وزن برحسب کیلوگرم تقسیم‌بر مجذور اندازه قد به متر- به افراد دارای وزن طبیعی و غیرطبیعی رده‌بندی می‌شوند.
       بی‌ام‌آی سالم میان 5/18 تا 9/24 است. افرادی که این میزان در آنان زیر 5/18 است دچار کمبود وزن، افراد با بی‌ام‌آی بالای ۲۵ دچار اضافه‌وزن و افراد با بی‌ام‌آی بالای ۳۰ چاق هستند- در افراد چاق خطر دیابت، سکته مغزی، بیماری قلبی و برخی از سرطان‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد.
       هنگامی‌که بی‌ام‌آی به ۳۵ می‌رسد، فرد دچار چاقی شدید و از ۴۰ به بالا دچار چاقی مرضی شمرده می‌شود.
نوسان شدید وزن در جهان
       بر اساس این بررسی میزان چاقی در میان مردان در جهان از سه برابر هم بیشتر شده است و از 2/3درصد در سال ۱۹۷۵ به 8/10درصد در سال ۲۰۱۴ (حدود ۲۶۶ میلیون نفر) و میزان چاقی در میان زنان از 4/6درصد به 9/14 درصد (۳۷۵ میلیون نفر) در سال ۲۰۱۴ رسیده است و درمجموع 9/12 درصد جمعیت جهان در سال ۲۰۱۴ چاق بوده‌اند.
       این افزایش معادل افزایش یک و نیم کیلوگرم در هر ده سال زندگی در یک فرد بزرگسال میانگین ۱۸ ساله یا بیشتر است. این پژوهشگران می‌گویند که اگر افزایش میزان چاقی با همین سرعت ادامه پیدا کند تا سال ۲۰2۵ تقریبا یک‌پنجم مردان و زنان (به ترتیب ۱۸ و ۲۱ درصد) مبتلا به چاقی خواهند شد و از این میان بیش از ۶ درصد مردان و ۹ درصد زنان چاقی شدید خواهند داشت.
       به گفته این پژوهشگران، میزان افراد دچار کمبود وزن در جهان با سرعت کمتری از افزایش میزان چاقی کاهش یافته و از ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۴ در مردان از 8/13 درصد به 8/8 درصد و در زنان از 6/14 درصد به 7/9 درصد رسیده است. به گفته دکتر عزتی ما در طول ۴۰ سال گذشته از جهانی که در آن شیوع کمبود وزن بیش از دو برابر چاقی بود به جهانی رسیده‌ایم که میزان چاقی در آن بیش از کمبود وزن است.
       اگر روندهای کنونی تداوم یابد تا سال ۲۰۱۵ شمار زنان دچار چاقی شدید بیش از زنان دچار کمبود وزن خواهد شد و جهان در رسیدن به هدف ثابت نگه‌داشتن شیوع چاقی در حد میزان‌های سال ۲۰۱۰ ناکام خواهد ماند.
       براساس این بررسی، چاق‌ترین مردم جهان در کشورهای جزیره‌ای پلی‌نزی و میکرونزی زندگی می‌کردند که ۳۸ درصد مردان و بیش از نیمی از زنان چاق هستند. حدود یک‌پنجم بزرگسالان چاق جهان (۱۱۸ میلیون نفر) در شش کشور پردرآمد دنیا زندگی می‌کردند- ایالات‌متحده، بریتانیا، ایرلند، استرالیا، کانادا و نیوزیلند.
       ایالات‌متحده محل زندگی یک‌چهارم مردان به‌شدت چاق و تقریبا یک‌پنجم مردان به‌شدت چاق در جهان است.
جراحی به‌عنوان راه‌حل؟
       بر اساس این مقاله، در طرف دیگر این طیف کشورهای تیمور- لست، اتیوپی و اریتره با کمترین میزان‌های بی‌ام‌آی در جهان به‌طور میانگین تا میزان‌هایی پایین در حد 1/20 قرار دارند. بیش از یک‌پنجم مردان در هند، بنگلادش، تیمور- لست، افغانستان، اریتره و اتیوپی و یک‌چهارم زنان در بنگلادش و هند دچار کمبود وزن بودند.
این مقاله پژوهشی می‌گوید: «توجه جهانی در همه‌گیری چاقی عمدتا تحت‌الشعاع تداوم کمبود وزن در برخی از کشورها قرار گرفته است.»
       این مقاله هشدار می‌دهد که اگر افزایش دور کمر در افراد متوقف نشود، داروهای موجود برای کلسترول، قند خون و فشار بالا «نخواهند توانست به‌طور کامل خطرات ناشی از چنین میزان‌های بالای بی‌ام‌آی را برطرف کنند.»
       این پژوهشگران می‌گویند ممکن است که جراحی‌های باریاتریک کوچک‌کننده معده به موثرترین مداخله برای کاهش وزن و پیشگیری از بیماری درآیند.
       عزتی گفت:‌ «برای جلوگیری از همه‌گیری چاقی شدید، سیاست‌های جدیدی که بتوانند سرعت افزایش وزن بدن در مردم جهان را کند و متوقف کنند، باید به‌سرعت به کار روند و به‌طور کامل ارزیابی شوند.»این پژوهشگران مدعی هستند که بررسی‌شان تابه‌حال فراگیرترین در نوع خود بوده است. این بررسی از داده‌های ۱۶۹۸ بررسی انجام شده با حضور 2/19 میلیون بزرگسال در ۱۸۶ کشور – محل زندگی ۹۹درصد جمعیت جهان- استفاده کرده است.

منبع: روزنامه سپید

9 روش شکست دادن چاقی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ