تحلیل دختر یکی‌یکدانه بزرگ‌آقا در سریال شهرزاد! (قسمت دوم)

jalalvand
سریال شهرزاد، تازه‌ترین اثر حسن فتحی، از معدود سریال‌هایی ‌است که در طول دهه اخیر توانسته نظر اقشار مختلف جامعه را به خود جلب کند

لطفا ابتدای مطلب را در تحلیل دختر یکی‌یکدانه بزرگ‌آقا در سریال شهرزاد! (قسمت اول) بخوانید

تفکر جادویی

شکل دیگری از تفکر کودکانه، تفکر جادویی است. بیشتر افراد تصور می‌کنند تفکر جادویی در کودکان تنها به فکر کردن درباره پریان، جادوگران و هیولاها و اعتقاد به وجود آنها محدود می‌شود اما این‌طور نیست.

منظور از ﺗﻔﻜﺮ جادویی اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺼﻮر ﻛﻨﻴﻢ اﻓﻜﺎر ﻣﺎ ﻗﺪرﺗﻲ ﺟﺎدوﻳﻲ دارند و ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ بر دﻧﻴﺎی ﺧﺎرج تاثیر می‌گذارند. افراد پخته می‌دانند که ﺟﻬﺎن، ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎ و اعمال ﻣﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻲ‌دﻫﺪ.

اعتقاد به اینکه اﮔﺮ ﺑﻪ موضوعی ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻢ، در زﻧﺪﮔﻲ ﻣﻦ اﺗﻔﺎق می‌اﻓﺘﺪ، ﺗﺼﻮری ﻛﻮدﻛﺎﻧﻪ و ساده‌لوحانه اﺳﺖ که متاسفانه افراد سودجو از این تفکر کودکانه در افراد سوءاستفاده می‌کنند و ﺑﺮای روﻧﻖ ﻛﺎﺳﺒﻲ ﺧﻮد ﻣﺮدم خام و ناپخته را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ این نوع ﺗﻔﻜﺮ ﻛﻮدﻛﺎﻧﻪ ﺳﻮق می‌دﻫﻨﺪ.

مطمئنا شما نیز حداقل چند نفر را در اطراف خود دیده‌اید که معتقدند تنها با تصور پولدار شدن و آرزو کردن آنچه که می‌خواهند، بدون اینکه ﻫﻴﭻ ﺗﻐﻴﻴﺮی در عملکرد خود بدهند، ﺑﻪ ﻃﺮﻳﻘﻲ ﻣﻌﺠﺰه‌آﺳﺎ، می‌توانند ﺛﺮوت و هر آنچه که می‌خواهند ﺑﻪ دست آورند و این ﭼﻴﺰی ﺟﺰ ﺗﻔﻜﺮ ﻛﻮدﻛﺎﻧﻪ ﻧﻴﺴﺖ.

خطای علیت و همزمانی

شکل دیگری از تفکر کودکانه، اشتباه گرفتن علیت با همزمانی است. اﮔﺮ ﻛﻮدﻛﻲ وارد اتاقی شود و ﻫﻤﺎن زمان لامپ اتاق بسوزد و اتاق تاریک شود، ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺗﺼﻮر ﻛﻨﺪ ﭼﻮن ﻫﻤﺎن زﻣﺎن ﻛﻪ وارد اتاق هم شده، اتاق تاریک شده، ﭘﺲ ﻋﻠﺖ تاریک شدن اتاق، ورود او بوده اﺳﺖ!

با کمی تامل متوجه می‌شوید این نوع تفکر در ﺑﺴﻴﺎری از ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن ﻫﻢ وجود دارد؛ مثلا اﮔﺮ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ از اینکه لباس مهمانی‌شان را پوشیدند، به‌طور کاملا اتفاقی فنجان قهوه از دست دوستشان بیفتد و لباسشان را کثیف کند، فورا ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ می‌رسند ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺎﺟﺮا عمدی بوده و ﺑﻌﺪ ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی می‌کنند ﻛﻪ دوستشان به خاطر حسادت چنین کاری کرده، پس دوست خوبی نیست و…

این نوع تفکر در بسیاری افراد هنگامی که ورشکست می‌شوند، تصادف می‌کنند، زندگی‌شان به جدایی می‌انجامد و…. وجود دارد و این مسائل را با تفکری کودکانه به مسائلی نامربوط مرتبط می‌کنند. یقینا شما نیز در اطرافتان با چنین افرادی برخورد کرده‌اید.

متاسفانه ﺑﺴﻴﺎری از ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻنی که ﭼﻨﻴﻦ ﺗﻔﻜﺮ ﻛﻮدﻛﺎﻧﻪ‌ای را ﺣﻔﻆ ﻛﺮده‌اند، اغلب با سوءتعبیر‌ها و نتیجه‌گیری‌های بی‌منطق باعث اختلافات خانوادگی و مشکلات شغلی و تحصیلی می‌شوند.

نشانه‌های دیگر عدم بلوغ فکری و عاطفی

علاوه بر آنچه تا اینجای مطلب گفته شد، عصبانیت و بی‌قراری، وابستگی شدید، شک و تردید بی‌مورد، اعتماد به‌نفس پایین و اعتماد نداشتن به دیگران، پیش‌داوری عجولانه و شتابزده درباره اطرافیان، ناتوانی در پذیرش مسوولیت، شتابزدگی و بی‌برنامه بودن در کارها، از دست دادن دائمی فرصت‌های زندگی، پنهان‌کاری، همه را رقیب یا دشمن خود پنداشتن و خودمحوری نیز از مهم‌ترین ویژگی‌های افرادی است که به بلوغ فکری و عاطفی نرسیده‌اند.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: این ۷ رابطه به طلاق ختم می شوند

اگر اینگونه ازدواج کنید حتما طلاق می گیرید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ