عوارض ازدواج سفید در جامعه ایران

سمانه حسنی
چکیده : ازدواج سفید یکی از اشکال همزیستی زوجین است که برای تسهیل زندگی جوانان طراحی شده است. ازدواج سفید یکی از اشکال همزیستی زوجین است که برای تسهیل زندگی جوانان طراحی شده است. بد نیست بدانید که این ازدواج پدیده ای نو ظهوری نیست و سال های زیادی است که در کشور های اروپایی […]

چکیده : ازدواج سفید یکی از اشکال همزیستی زوجین است که برای تسهیل زندگی جوانان طراحی شده است.

عوارض ازدواج سفید ازدواج سفید یکی از اشکال همزیستی زوجین است که برای تسهیل زندگی جوانان طراحی شده است. بد نیست بدانید که این ازدواج پدیده ای نو ظهوری نیست و سال های زیادی است که در کشور های اروپایی انجام می شود و  به دلیل  مشکلاتی که در چند دهه اخیر گریبان کشور ما را گرفته مورد استقبال جوانان ایرانی نیز قرار گرفته است. این در حالی است که با احکام شرعی و قانونی کشور ما منافات دارد و جامعه سنتی ایران آن را نمی پذیرد. از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مطرح شدن آن توسط جوانان جنجال زیادی به پا کرده است ما قصد داریم در ادامه این نوع ازدواج را به شما معرفی کنیم و دلایل رواج آن را در ایران مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به شما نیز پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا بیش تر با این پدیده آشنا شوید و بتوانید دلیل رواج روز افزون آن را درک کنید. ازدواج سفید چیست

ازدواج سفید چیست و چگونه در ایران رواج پیدا کرد؟

به ازدواجی که بدون ثبت دفتر خانه ای و جاری شدن صیغه انجام می شود ازدواج سفید می گویند. این نوع ازدواج به دلایل مختلفی در ایران رواج پیدا کرده که مهم ترین این دلایل نیز به شرح ذیل است:
  • نداشتن امنیت شغلی و درآمد

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث رواج ازدواج سفید در ایران شده این است که جوانان امنیت شغل مناسبی ندارند و اطمینان ندارند که در صورت ازدواج رسمی، بتوانند نیاز های خود را تأمین کنند. این در حالی است که در دهه های اخیر جوانان بیش تر به تحصیل اهمیت می دهند و به مدارج بالایی دست پیدا می کنند. اما باز هم نمی توانند مقدمات لازم برای شروع یک زندگی مستقل را فراهم کنند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
  • نداشتن اعتماد

یکی دیگر از دلایل افزایش ازدواج سفید در ایران، اعتماد نداشتن زوجین به یک دیگر است. آن ها ازدواج سفید را فرصتی مناسب، برای آشنایی با یک دیگر می دانند و معتقد هستند بدون شناخت کافی نمی توان یک وارد یک رابطه شد.
  • اعتقاد نداشتن به ازدواج رسمی

به دلیل تغییرات فرهنگی که اخیراً در کشور ما به وجود آمده هنجار ها و ارزش های اخلاقی جوانان تغییر کرده است و گروهی از آن ها به ازدواج رسمی اعتقاد ندارند. عوارض ازدواج سفید در جامعه ایران

عوارض ازدواج سفید در جامعه ایران

ازدواج سفید عوارضی هم به همراه دارد و اینک برای این که این موضوع برای شما نیز بهتر روشن شود ما به برخی از عوارض آن اشاره می کنیم و آن ها نیز عبارتند از:
  • عدم امنیت روانی برای زوجین

یکی از مهم ترین عوارض این ازدواج این است که زوجین آرامش روانی ندارند و فشار روانی زیادی به آن ها تحمیل می شود. دلیل اصلی این استرس ها نیز این است که مدام از افشای رابطه خود هراس دارند و به آینده خود اطمینان ندارند.
  • نبود حمایت قانونی

این ازدواج با قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد. به همین دلیل نیز اگر افرادی که به این ازدواج تن داده اند با هم اختلاف پیدا کنند و بخواهند حق خود را مطالبه کنند نه تنها قانون آن ها را طرد می کند بلکه آن ها را نیز مجرم می داند و ممکن است در صدد مجازات شان بر می آید.
  • آسیب به آینده دختران

اکثر دخترانی که وارد ازدواج سفید می شوند قصد دارند بعد از شناخت طرف مقابل خود به طور رسمی با او ازدواج کنند. این در حالی است که برخی پسر ها چنین قصدی ندارند و زیر بار مسئولیت تأمین یک زندگی زناشویی قانونی نمی روند. حتی این امکان نیز وجود دارد که در صدد قطع رابطه بر آیند و پارتنر خود را ترک کنند. در این صورت ممکن است که دختر با مشکلات از قبیل از دست دادن باکرگی و حاملگی نا خواسته تنها می ماند و از داشتن یک آینده خوب محروم می شود.
  • عدم پرداخت نفقه

در ازدواج رسمی مرد متعهد می شود که تمام هزینه زن و زندگی خود را در حد توان تأمین کند. حتی اگر بخواهد از همسرش جدا شود نیز باید هزینه فرزندانش را به عهده بگیرد و به همسرش نیز مهریه بدهد. اما در ازدواج سفید این موضوع سندیت ندارد و چه در حین زندگی و چه بعد از طلاق وظیفه ای قانونی و حقوقی در قبال همسر خود ندارد.
  • ارث نبردن از یک دیگر

در ازدواج سفید اگر یکی از دو طرف فوت کند طرف مقابل حقی در اموال او ندارد و  از او ارث نمی برد.   برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در سایت آقای کامیل احمدی مراجعه کنید. برچسب ها :ازدواج,ازدواج سفید,روانشناسی,ازدواج اینترنتی,ازدواج بدون ثبت
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ